نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: گروه‌های مقاومت مستقل تصمیم می‌گیرند/تاکید ایران بر راه‌حل بحر تا نهر

10:52 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۱۵۱
کنعانی: گروه‌های مقاومت مستقل تصمیم می‌گیرند/تاکید ایران بر راه‌حل بحر تا نهر
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه، ۲۲ آبان، در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی پاسخ داد.

تبادل پیام میان ایران و روسیه امر جدیدی نیست
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۲:۰۱

کنعانی با بیان این مطلب که تبادل پیام‌ها میان ایران و روسیه امر جدیدی نیست، گفت: هم در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای پیام‌ها وجود دارد و دیپلماسی سران دو کشور فعال است و انتقال پیام رئیس جمهور روسیه به رئیس جمهور ایران در تداوم دیپلماسی دو کشور است.

پاسخ به ادعای کشورها درباره ارسال پیام به ایران
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۵۶

کنعانی با بیان این که کشورهای مختلف ادعا می‌کنند «ما پیام‌هایی را به ایران داده‌ایم»، یادآور شد: آن دسته از کشورهایی که پیام می‌فرستند، به جای ارسال پیام به ایران علیرغم اینکه بارها اعلام کردیم در طراحی و اقدام مقاومت فلسطین نقش نداشتیم و اقدام کاملا فلسطینی بوده، هم حمایت یک‌جانبه و غیرقانونی را از رژیم صهیونیستی پایان دهند و هم به این رژیم فشار آورند.

تاکید بر آزادی بدون قیدوشرط حمید نوری
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۵۰

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به پرسش خبرگزاری میزان درباره روند محاکمه حمید نوری، با تاکید بر این که «دیدگاه ما در پرونده حمید نوری براساس آزادی بدون قیدوشرط وی است»، گفت: روند دادگاه براساس ادعاهای یک گروه تروریستی شکل گرفته است.

کنعانی با بیان این موضوع که «امیدوار هستیم حکمی که در دادگاه تجدید نظر این شهروند ایرانی صادر می‌شود عادلانه و دال بر تبرئه وی باشد»، بیان کرد: این موضوع همواره جزو پیگیری‌های کنسولی بوده و آن را تا تحقق آزادی این شهروند ایرانی ادامه خواهیم داد.

اعزام سفیر به یمن را مدنظر داریم
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۴۸

کنعانی با اشاره به این موضوع که اعزام سفیر را به یمن مدنظر داریم، گفت: با بهبود شرایط و ایجاد زمینه‌های بهتر امکان اعزام سفیر هم برای ایران مهیا خواهد شد.

ارتقای روابط ایران و مصر را به نفع جهان اسلام می‌دانیم
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۴۵

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار رؤسای جمهور ایران و مصر نشست و رخداد مهمی بود که مورد توجه جهانی هم قرار گرفت؛ ما ارزیابی مثبتی درباره آن داریم، گفت‌وگوهای خوبی انجام شد از جمله درباره موضوع فلسطین و بازگشایی رفح و توسعه روابط دو کشور.

کنعانی بیان کرد: مقرر شد وزیران خارجه دو کشور به گام‌های متقابل مبادرت کنند و موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای هم مورد توجه دو کشور قرار گرفت.

وی تاکید کرد: ارتقای روابط دو کشور را به نفع جهان اسلام می‌دانیم.

توافق امنیتی با عراق در حال پیگیری است
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۴۳

کنعانی با بیان اینکه توافق امنیتی با عراق در چارچوب خود در حال پیگیری است، گفت: کمیته مشترک وجود دارد و مقام‌های عراق گزارش‌هایی را درباره نحوه اجرا ارائه کردند، مواضعی را اخیرا اعلام کردند، درباره تقویت تاسیسات مرزی در طول مرزهای دو کشور در حال انجام است و این موضوع در چارچوب کمیته مشترک دو کشور مطرح می‌شود.

گروه‌های مقاومت مستقل تصمیم می‌گیرند
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۳۹

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره پیام آمریکایی‌ها به ایران، گفت: آمریکایی‌ها پیام می‌دادند که «ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم و شما هم از نفود خود مانع جنگ شوید«؛ پاسخ ما آن چیزی است که پیشتر اعلام کردیم: گروه‌های مقاومت تحت امر ما نیستن، آنها مستقل تصمیم می‌گیرند و مبتنی بر منافع خود عمل می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه پیام‌های آمریکا با آنچه در عمل در جریان است، تناقص دارد، بیان کرد: دولت آمریکا باید درباره این تناقص پاسخگو باشد.

حمایت ایران از مقاومت امر پوشیده و پنهانی نیست
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۳۶

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که حمایت ایران از مقاومت امر پوشیده و پنهانی نیست، بیان کرد: مقاومت ضدصهیونیستی را مشروع و دارای حق بین‌المللی برای دفاع از خود می‌دانیم، ما حمایت سیاسی و معنوی خود را ادامه خواهیم داد، گروه‌های مقاومت از قدرت نظامی برای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

کنعانی گفت: ادعاهایی که رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند ادعاهایی پوچ و واهی است و آنها به دنبال این هستند شکست خود را از مقاومت بپوشانند، عملیات طوفان الاقصی نشان داد مقاومت این توانایی را دارد هم طراحی و اجرایی کند و از خود در برابر عملیات رژیم صهیونیستی دفاع کند.

استفاده ابزاری از مفهوم حقوق بشر
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۳۴

کنعانی گفت: کسانی که همواره بیان ادعای حقوق بشر دارند و از آن به عنوان ابزار فشار بر کشورها استفاده می‌کنند باید پاسخگو باشند؛ جامعه جهانی باید رژیم صهیونیستی را درباره تهدید به استفاده از بمب اتمی در غزه تحت فشار قرار دهند.

 

رژیم صهیونیستی همه اصول را نقض می‌کند
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۳۳

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همه اصول اولیه انسانی و قوانین شناخته شده بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در حال نقض است، بیان کرد: در گفت‌وگوهای مقام‌های ایران با مصر موضوع تلاش بیشتر این کشور برای بازگشایی گذرگاه‌ها مورد تاکید و توجه جدی ایران قرار گرفته است.

تاکید ایران بر راه‌حل بحر تا نهر
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۲۹

کنعانی با بیان این مطلب که ایران تنها به راه‌حل از بحر تا نهر درباره فلسطین معتقد است، بیان کرد: رئیس جمهور این موضوع را به طور جدی مورد تاکید قرار داد؛ از همه‌پرسی از همه شهروندان حقیقی فلسطین به‌عنوان راهکار دیپلماتیک ایران یاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضع اصولی ایران درباره فلسطین روشن است و این موضع تعییر نمی‌کند.

گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۲۴

کنعانی با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال فرافکنی هستند، گفت: آمریکایی‌ها همواره اتهامات بی‌اساس و اثبات نشده‌ای را همچون دستور گرفتن نیروهای مقاومت از ایران، مطرح و اظهارات غیرقابل قبولی را مطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند و نه دستورالعملی را به آنها ابلاغ می‌کنند، این گروه‌ها براساس منافع خود و ملت‌هایشان اقدام می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه آمریکا به اقدامات غیر قابل قبول خود توجه کند، تصریح کرد: ایران از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش جنگ در منطقه اعلام کرده، اما از طرف دیگر اعلام کرد استمرار حمایت آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مخالفت با آتش‌بس می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها شود، آمریکا باید درک کند با توقف کشتار در غزه و رفع محاصره و خروج فوری نظامیان صهیونیست از منطقه از احتمال گسترش جنگ در منطقه و تسری آن به مناطق دیگر جلوگیری کند.

ایران برای برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی تلاش زیادی کرد
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۱۶

کنعانی گفت: نفس برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و اینکه کشورها در سطوح عالی در این نشست شرکت کنند یک توفیق بود و در نتیجه تلاش‌های ایران و همکاری سعودی این نشست برگزار شد.

وی بیان کرد: جهان اسلام در طول یک ماه گذشته درخواست داشتند دولت‌های اسلامی اقدام لازم را برای حمایت از ملت فلسطین انجام دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که مفاد بیانیه پایانی این نشست مفادی قوی بود، یادآور شد: درباره بندهایی از این بیانیه ایران ملاحظات و تحفظات خود را بیان کرد.

کنعانی تاکید کرد: ملت فلسطین انتظار دارد کشورها در حوزه عملی هم اقداماتی انجام دهند که مورد مطالبه ایران نیز است.

وی افزود: بحث تحریم صدور نفت و کالا و همچنین قطع مناسبات سیاسی با رژیم صهیونیستی اینها اقداماتی است که در اختیار دولت‌های اسلامی قرار دارد و هر نسبتی از این اقدامات انجام گیرد تاثیر خاص خود را خواهد داشت.

گفت‌وگو با هیئت افغانستانی درباره حقابه ایران
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۱۱

کنعانی در ادامه به موضوع حقابه ایران از هیرمند پرداخته و بیان کرد: درباره حقابه هیرمند در گفت‌وگو با هیئت افغانستانی مطرح شد و جزو مطالبات ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این سفر در جهت تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان بود، ایران در این سفر تلاش کرد تا اثبات کند به عنوان یک کشور دوست در کنار افغانستان قرار دارد تا به این کشور در فشارهای ظالمانه‌ای که اعمال شده کمک کند تا مناسبات دو کشور ارتقا پیدا کند.

کنعانی یادآور شد که ۵ سند اقتصادی در پایان این سفر امضا شد.

اقدامات ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی درباره غزه
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۰۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در ارتباط با وضعیت غزه از آغازین روز حمله رژیم صهیونیستی مجموعه اقدامات مختلفی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز کرده و همچنان به آنها ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای فلسطین در عملیات ضد صهیونیستی یک اقدام کاملا مشروع برای مقابله با رژیم اشغالگر و آزادی سرزمینشان بود تاکید کرد: این حق مشروع مورد تایید همه مجامع بین‌المللی و دولت‌هاست.

کنعانی یادآور شد: ایران در حوزه‌های مختلف از جمله منطقه‌ای تلاش کرد با کشورهای موثر آنها را ترعیب کنیم که برای توقف عملیات رژیم صهیونیستی اقدام کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: نشست سازمان همکاری اسلامی با مفاد قوی که داشت دال بر این است که تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای بسیج کردن کشورهای عربی و اسلامی و جلب توجه دولت‌ها به مسئله فلسطین تلاش موفقی بوده است.

کنعانی با تاکید بر اینکه چهار موضوع اصلی در اولویت‌های ایران قرار دارد، این اولویت‌ها را توقف جنگ، رفع محاصره و بازشدن گذرگاه‌ها و گسیل کمک های انسانی برای مردم غزه، مقابله با اقدامات قهری رژیم صهیونیستی توصیف کرده و گفت: اینها به طور جدی مد نظر ایران بوده است. ایران با مصر گفت‌وگوهایی داشته و موضوع کمک‌رسانی و گشایش گذرگاه رفح مطرح شده است.

وی افزود: ایران همچنین تلاش کرد هزینه‌های اخلاقی را درباره حمایت از رژیم صهیونیستی افزایش دهد.

برخی کشورها اجازه دهند شورای امنیت به وظیفه خود عمل کند
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۱:۰۰

کنعانی ابراز امیدواری کرد: امیدوار هستیم دولت‌هایی که مانع توقف جنگ شدند، اجازه دهند شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود در تامین صلح و امنیت بین‌المللی اقدام کند

فاجعه وحشتناک در نوار غزه
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۱۰:۵۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: براساس اعلام رسانه‌ها، مدیر بخش غزه در صلیب سرخ بین‌المللی اعلام کرده که «ما با یک فاجعه وحشتناک در غزه مواجه هستیم»؛ این اظهارات مقام مسئول غزه در صلیب سرخ جهانی است و سازمان جهانی بهداشت هم وضعیت بیمارستان شفا را در شمال غزه نگران‌کننده توصیف و اعلام کرده ارتباط خود را با بزرگ‌ترین بیمارستان غزه از دست داده‌اند.

کنعانی افزود: این اظهارات عالی‌ترین مقام‌های بین‌المللی درباره مناطق بحران‌زده است؛ چه کسی باید این اظهارات را جدی بگیرد؟ مشخصا دولت آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی که معتقدند زمان آتش‌بس فرانرسیده است؛ محل خطاب این اظهارات هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این مسئولیت جهان است که در برابر یک رژیم افسارگسیخته ایستادگی کند؛ رژیم صهیونیستی در حال جنایت‌هایی است که زبان در آنها قاصر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *