راه‌اندازی ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در تمام شهرستان‌ها ضروری است

15:54 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۸۴۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
راه‌اندازی ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در تمام شهرستان‌ها ضروری است
رئیس کل دادگستری استان بوشهر در اولین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان به ضرورت تشکیل و راه اندازی ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در تمام شهرستان‌ها اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - اولین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان بوشهر با حضور رئیس کل دادگستری استان، استاندار، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مسئولین قضایی استان، مسئولان امنیتی و انتظامی استان و فرمانداران استان بوشهر در استانداری بوشهر برگزار شد.

دراین نشست مهدی مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر بر اهمیت انتخابات‌های مختلف در طول سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: امام راحل (ره) همواره بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید داشتند.

وی با بیان سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: "حضور مردم در انتخابات تبلور احقاق حق مردم در سرنوشت خویش می‌باشد" افزود: صیانت از حق مردم بسیار مهم است و می‌بایست همه مسئولین ذیربط این مساله را به خوبی مد نظر قرار دهند.

مهر انگیز در این نشست به ضرورت تشکیل و راه‌اندازی ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در کلیه شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر تشکیل جلسات در مرکز استان به صورت ماهیانه و زمان بندی مشخص در شهرستان‌ها نیز این ستاد تشکیل شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اینکه کلیه مصوبات ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی باید اجرا شود، افزود: جرایم و تخلفات انتخاباتی توسط روسای دادگستری‌ها در شورای تامین و شورای اداری شهرستان‌ها ظرف یک ماه تبیین و تشریح شود.

مهر انگیز در همین راستا گفت: اعضا‌ی حقوقدان هیئت‌های اجرایی مکلف به تبیین و تشریح وظایف هیات‌ها و جرایم و تخلفات انتخاباتی در جلسات مشترک هیات‌های اجرایی و نظارت هستند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: صدا و سیمای استان بایستی با هماهنگی دبیرخانه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در زمان‌های پر مخاطب برای برگزاری جلسات گفت‌وگو محور پیرامون جرایم و تخلفات انتخاباتی با هدف آموزش همگانی در زمینه قانون انتخابات برنامه ریزی کند.

مهر انگیز گفت: رئیس سازمان قضایی مراتب ممنوعیت دخالت نظامیان در امور انتخابات را به نحو مقتضی به یگان‌های نظامی و اعضاء نیرو‌های مسلح ابلاغ کند.

وی ادامه داد: بازرسی کل استان مکلف است مراتب ممنوعیت دخالت کارکنان در انتخابات و استفاده از امکانات دولتی را به سازمان‌ها و ادارات را اعلام کند.

وی به موضوع مصوب دیگر اشاره کرد و گفت: نماینده یا نمایندگان دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو در ستاد‌های استان و شهرستان‌ها به صورت ثابت شرکت کنند، در صورت ضرورت و بنا به موضوع، همراهی و شرکت سایر مدیران و کارشناسان دیگر به همراه نماینده ثابت دستگاه‌ها در جلسات ستاد‌ها با هماهنگی قبلی بلامانع است.

مهر انگیز تصریح کرد: نظر به ضرورت هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، یک ارتباط بر خط بین دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد با دبیرخانه ستاد مرکزی برقرار  تا اخبار وقایع انتخاباتی به صورت فوری منعکس شود وبه همین منظور ارتباط برخط بین دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد‌های استانی و شهرستانی و همچنین بین ستاد‌هایی استانی و دبیرخانه ستاد مرکزی نیز برقرار شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: جهت پیشگیری از ایجاد شبهه و از طریق اداره کل بازرسی، استانداری، در خصوص ممنوعیت استفاده از بستر‌های اینترنتی یا پورتال‌های رسمی در اختیار ادارات و ارگان‌های دولتی در جهت انجام تبلیغات انتخاباتی که موجبات تخلفات انتخابات را به وجود آورد جلوگیری شود.

مهرانگیز ادامه داد: کمیته رصد فضای مجازی با ترکیب اداره کل بازرسی، پلیس فتا و سازمان‌های نظارتی واطلاعاتی تشکیل شود.

در ادامه این نشست، مجید آرامی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر و دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی دادگستری استان بوشهر به تشریح قانون انتخابات مصوب مرداد ماه سال جاری پرداخت و گفت: در قانون جدید مصوب شده، نوآوری‌هایی از قبیل مهلت ۵۰ روزه به اعتراضات کاندیدا‌ها گنجانده شده است.

وی افزود: بر مبنای مصوبات متناظر با قوانین انتخابات، مجموعه دادگستری استان از دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مخصوصا فرمانداران انتظار دارد که در راستای ایجاد یک انتخابات سالم و مقتدرانه، بیشترین همکاری را کنند.

وی افزود: در قانون جدید انتخابات طی ۱۰ ماده، ۹۶ عنوان کیفری استخراج شده است و در پی آن ۶۶ راهکار پیشگیرانه تعیین شده است و از ستاد اجرائی انتخابات انتظار می‌رود که هرگونه تخلف رخ داده را به هیات نظارت بر انتخابات اعلام کند تا مجموعه دادگستری به بررسی این تخلفات بپردازد.

در این نشست محمدی زاده استاندار بوشهر بیان کرد: اکنون باید با انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری کنیم و از اعضا ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی انتظار داریم که در زمینه ابلاغ مواردی که تخلف محسوب می‌شوند، نحوه جمع آوری تخلفات و اقدامات پیشگیرانه لازم با جدیت اقدام کنند.

در ادامه پورات معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر گفت: مجموعه استانداری تاکنون اقدامات لازم را درباره برگزاری هرچه با شکوه‌تر انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام داده است و گفت: تاکنون ۵۳۰ جلسه برای بحث مشارکت برگزار شده است و راهبرد‌های افزایش مشارکت در انتخابات ابلاغ شده است. همچنین شعب اخذ رای صعب‌العبور نیز مورد شناسایی قرار گرفته اند.

در ادامه رضایی، رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان گفت: مهمترین رویداد سیاسی در سال جاری، انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه پیش رو است. همواره انتخابات برای کشور ما مظهر اقتدار بوده است و شناسایی و توجه به عوامل اقتدار آفرین بسیار مهم هستند که مهمترین این عوامل اعم از توجه به حاکمیت قانون، اطمینان بخشی به جامعه در خصوص سلامت انتخابات، شناسایی عوامل اعتماد زایی در مردم به مسئولین اجرائی انتخابات و همچنین توان و جدیت در برخورد با جرایم و ناهنجاری‌های انتخاباتی است.

وی افزود: هم راستا با این جلسه، در شهرستان‌ها هم ستاد پیشگیری و رسیدگی به انتخابات تشکیل شده است که فرمانداران در این خصوص باید حساسیت بیشتری به خرج دهند و با روسا و دادستان‌های شهرستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند. کلیه مسئولان و دست اندرکاران دستگاه‌ها باید درباره حمایت یا مخالفت از کاندیدا‌ها بی طرفی خود را نشان دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *