رشد جرم و جنایت و بی‌خانمانی در ایستگاه‌های مترو پایتخت اروپا

13:21 - 18 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۵۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد جرم و جنایت و بی‌خانمانی در ایستگاه‌های مترو پایتخت اروپا
بروکسل در سال‌های اخیر با نرخ فزاینده و روبه‌رشد بی‌خانمانی، ناامنی و جرم و جنایت در ایستگاه‌های مترو خود مواجه بوده است.

خبرگزاری میزان – بحران‌های درهم تنیده، پیچیده و اجتماعی بی‌خانمانی، سوءمصرف مواد مخدر و اعتیاد و جرم و جنایت در ایستگاه‌های مترو بلژیک به چالشی جدی برای مقام‌های این کشور تبدیل شده است؛ چالشی که در مسیر وخامت بیشتر حرکت می‎کند.

شهر‌های مختلف بلژیک به‌ویژه بروکسل، پایتخت این کشور در سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده بی‌خانمانی و سوءمصرف مواد مخدر به‌ویژه کراک بوده‌اند.

عمده این افراد در ایستگاه‌های مترو زندگی می‌کنند و بروکسل به شکلی گسترده با بحران در این زمینه مواجه است.

در کانون این موضوع، مجموعه‌ای از بحران‌های اجتماعی همپوشانی دارند؛ از زمان شیوع کرونا، بی‌ثباتی آسیب‌پذیرین اقشار در بروکسل به شدت افزایش یافته است.

ضمن اینکه بحران پذیرش پناهجویان در بلژیک که در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های ضد مهاجرتی این کشور به شدت افزایش یافته و پناهجویان آسیب‌پذیر بیشتری را به دلیل کمبود سرپناه به خیابان‌ها و در نتیجه ایستگاه‌های مترو بروکسل سوق داده است.

براساس اعلام سازمان‌های فعال در مورد افراد بی‌خانمان در بلژیک، افزایش شمار افراد بی‌خانمان در بروکسل سبب شده فقط آسیب‌پذیرترین افراد مورد حمایت قرار بگیرند، زیرا سرپناه‌ها و اقامتگاه‌های افراد بی‌خانمان اغلب پر شده‌اند.

ناامنی در ایستگاه‌های مترو پایتخت اروپا

بروکسل، پایتخت اروپا که به دلیل استقرار بیشتر نهاد‌های اصلی اتحادیه اروپا به‌عنوان پایتخت اروپا نیز شناخته می‌شود، از مشکل ناامنی در ایستگاه‌های مترو‌ رنج می‌برد.

براساس گزارش‌ها، شکایت‌های مسافران مترو در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ در بلژیک حدود ۲ برابر افزایش یافته است؛ این امر به شکل جدی توانایی سازمان مترو را برای انجام وظایف خود و حفظ جذابیت حمل‌ونقل عمومی تضعیف می‌کند.

در عین حال، حرکت قطار‌ها و وجود شارژر‌های فشار قوی در ایستگاه‌های مترو می‌تواند خطر بزرگی برای معتادان و نیز زیرساخت‌های حیاتی داشته باشد و مشکلات بزرگ و طولانی مدتی را رقم بزند.

ناامنی در ایستگاه‌های مترو بروکسل به حدی شدید است که خانواده‌ها به فرزندان خود به‌ویژه نوجوانان اجازه نمی‌دهند به تنهایی از این وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

رشد جرم و جنایت و بی‌خانمانی در ایستگاه‌های مترو پایتخت اروپا

رشد نرخ جرم و جنایت در ایستگاه‌های مترو بروکسل

ایستگاه‌های مترو بروکسل در عین حال، در سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده نرخ جرم و جنایت نیز بوده‌اند.

افزایش جرم و جنایت و سوءمصرف مواد مخدر در ایستگاه‌های مترو بروکسل به‌ویژه در بزرگ‌ترین ایستگاه قطار بین‌المللی این کشور، به اعتراض‌های جدی علیه دولت این کشور منجر شده است.

به تازگی، گروهی متشکل از ده‌ها انجمن در بروکسل طی نامه‌ای سرگشاده به مقام‌های بلژیکی، وضعیت ناامنی در ایستگاه‌های مترو بروکسل را محکوم کرده و به نرخ بالای جنایت، سوءمصرف مواد مخدر، خشونت با چاقو، و حملات لفظی اعتراض کردند.

«الکساندر دی کرو»، نخست وزیر و «آنلیس ورلیندن»، وزیر کشور بلژیک در واکنش به این اعتراض‌ها وعده اصلاح شرایط را داده و دستگاه‌های مختلف را به کمک فراخواندند؛ این در حالی است که دولت بلژیک تاکنون در حل‌وفصل این معضل ناکام بوده است.

رشد جرم و جنایت و بی‌خانمانی در ایستگاه‌های مترو پایتخت اروپا

آلودگی خطرناک ایستگاه‌های مترو بروکسل

حضور بی‌خانمان‌ها و افراد معتاد در ایستگاه‌های مترو بروکسل از نظر بهداشتی نیز چالش‌های جدی را ایجاد کرده است.

ضایعات و باقی مانده‌های سوءمصرف مواد مخدر، ضایعات مواد غذایی و فضولات سبب شده تا ایستگاه‌های مترو بروکسل از جنبه بهداشت عمومی نیز بسیار ناامن شوند.

بروکسل به دنبال حل بحران

به گزارش «بروکسل تایمز»، مقام‌های بروکسل، پایتخت بلژیک از تخصیص بودجه اضافه برای تامین امنیت در ایستگاه‌های مترو این شهر خبر دادند؛ چراکه ایستگاه‌های مترو بروکسل به محل زندگی بی‌خانمان‌ها و افراد معتاد تبدیل شده است.

بروکسل قصد دارد برای مقابله با این بحران فزاینده شمار کارکنان امنیتی خود را ۳۰ درصد افزایش دهد.

گشت‌زنی شبانه‌روزی یکی دیگر از برنامه‌های بروکسل برای مقابله با بحران فزاینده ناامنی، رشد جرم و جنایت و بی‌خانمانی در ایستگاه‌های مترو این شهر است.

بروکسل که تاکنون در مقابله با این بحران ناکام بوده، تلاش دارد با دست زدن به این اقدام‌ها شرایط را اندکی بهبود دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *