رئیس کل دادگستری فارس: کاهش اطاله دادرسی با توسعه شورا‌های حل اختلاف امکان‌پذیر می‌شود

14:59 - 17 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۴۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری فارس: کاهش اطاله دادرسی با توسعه شورا‌های حل اختلاف امکان‌پذیر می‌شود
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: نقش صلح و سازش در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی بسیار مهم و حائز اهمیت است و در سند تحول نیز بر امر داوری و توسعه صلح و سازش تاکید شده است.

 خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید کاظم موسوی در همایش تقدیر از قضات و کارکنان برتر در امر صلح و سازش که به‌مناسبت سالروز تاسیس شورا‌های حل اختلاف که در سالن شهید قدوسی دادگستری شیراز برگزار شد، با اشاره به نقش مهم و حساس شورا‌های حل اختلاف در کاهش اطاله دادرسی گفت: نقش صلح و سازش در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی بسیار مهم و حائز اهمیت است و در سند تحول قوه قضاییه که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده، بر امر داوری و توسعه صلح و سازش تاکید شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اهمیت ارجاع پرونده به مؤسسات داوری و میانجی‌گری خاطرنشان کرد: در سند تحول به شورا‌های حل اختلاف نگاهی ویژه شده به گونه‌ای که در کنار تقویت نظام صلح و سازش، بر توسعه فعالیت‌های داوری به ویژه در پرونده‌های حقوقی تأکید و بر تقویت امر میانجی‌گری نیز توجه واقعی شده است.

وی اتقان آرای قضایی را بسیار مهم بیان کرد و افزود: هم در آرای صادر شده شورا‌های حل اختلاف و هم دادگستری به اتقان آرا توجه کنیم و در این زمینه آموزش نیرو‌ها را به صورت فراگیر و ضمن خدمت مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  موسوی در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم تقویت ارتباط رؤسای دادگستری و قضات با مجموعه شورا‌های حل اختلاف تأکید و بیان کرد: برای تقویت تعاملات و رفع مشکلات رؤسای دادگستری‌ها موظفند در هر ماه حداقل یک جلسه مشترک با اعضای شورا‌های حل اختلاف در دفتر رئیس دادگستری آن حوزه قضایی برگزار و در آن جلسه ضمن ارائه راهکار‌های مناسب به بررسی مسائل و مشکلات شورا‌ها بپردازند.

در ادامه رئیس توسعه حل اختلاف استان فارس نیز ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تاسیس شورا‌های حل اختلاف اظهار کرد: طبعاً اگر تلاش‌های همکاران در شورا‌های حل اختلاف نبود هر یک از اختلافاتی که اکنون منتهی به سازش شده باید طی یک روال قانونی در مسیر رسیدگی قضایی و فرایند دادرسی قرار می‌گرفت و این افراد نیز باید منتظر صدور رأی بودند در حالی که با حصول توافق پایدار از طریق مسالمت‌آمیز و با میانجی‌گری و اصلاح ذات‌البین، بسیاری از اختلافاتی که قابل تصور بود و به‌تنهایی می‌توانست تنش‌هایی در پی داشته باشد اساسا اجازه رونمایی پیدا نکرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  توانی در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد شورا‌های حل اختلاف پرداخت و افزود: در هفت ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۸۴ هزار فقره پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار گرفته است که این رقم حدود ۵۰ درصد از پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی استان فارس را شامل می‌شود.

 رئیس توسعه حل اختلاف استان به عملکرد شعب شورا‌های حل اختلاف پرداخت و گفت: در حال حاضر شورا‌های حل اختلاف استان فارس شاهد حضور و فعالیت یک هزار و ۷۷۳ نیرو در ۴۲۵ شعبه فعال در ۴۸ حوزه قضایی هستند.

 در پایان این همایش که با حضور رئیس کل دادگستری استان فارس، معاونین قضایی دادگستری استان، رؤسای حوزه‌های قضایی استان و رئیس توسعه حل اختلاف فارس، قضات اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف برگزار شد از قضات و کارکنان برتر در امر صلح و سازش شورا‌های حل اختلاف استان فارس با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *