رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مواجهه پناهجویان در یونان با خشونت و اخراج اجباری

10:53 - 12 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۵۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه پناهجویان در یونان با خشونت و اخراج اجباری
شواهد نشان می‌دهد که پناهجویان در یونان با خشونت فیزیکی روبرو هستند.

خبرگزاری میزان - گروه امدادرسانی پزشکان بدون مرز، گفت پناهجویانی که به یونان می‌رسند با خشونت فیزیکی از جمله ضرب‌وشتم و بازگرداندن اجباری به دریا مواجه می‌شوند. این گروه از یونان خواست عملیات جست‌وجو و نجات مهاجران را در دریا افزایش دهد. 

یونان، یکی از دروازه‌های اصلی اتحادیه اروپا برای پناهندگان و مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به حساب می‌آید.

این کشور مدت‌هاست که از سوی گروه‌های امدادی و آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، متهم به بیرون راندن اجباری مهاجران در مرز‌های دریایی و زمینی خود بوده و این سازمان‌ها آن را عملی غیرقانونی می‌نامند.

پزشکان بدون مرز در گزارشی با استناد به شهادت دادن بیماران خود در جزایر «لسبوس» و «ساموس» در یونان گفت که پناهجویان با خشونت فیزیکی از جمله ضرب‌وشتم، دستبند زدن، بازرسی، مصادره اموالشان و بازگرداندن اجباری به دریا مواجه می‌شوند. 

برخی از این افراد گفتند که پس از رسیدن به این جزایر، افراد یونیفرم پوش یا افراد نقابدار ناشناس آن‌ها را رهگیری کرده و تحت رفتار تحقیرآمیز و خشونت‌آمیز، از جمله بستن دست‌های آن‌ها با کابل‌های پلاستیکی و ضرب‌وشتم با باتوم و چوب قرار دادند.

«کریستوس کریستو»، رئیس بین‌المللی پزشکان بدون مرز، گفت: ما از دولت یونان و سران اروپایی می‌خواهیم تا اقدامات فوری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که با افرادی که در یونان به دنبال حفاظت هستند با انسانیت و کرامت رفتار شود.

دولت یونان که سیاست مهاجرتی خود را «سخت، اما منصفانه» توصیف می‌کند، بار‌ها اتهامات به خود را رد کرده است.

پزشکان بدون مرز گزارش خود را براساس شهادت دادن ۵۶ بیمار و اطلاعات جمع‌آوری شده بین آگوست ۲۰۲۱ و جولای ۲۰۲۳ در لسبوس و ساموس تدوین کرده است.

این سازمان می‎افزاید که بسیاری از بیمارانش توصیف کرده‌اند که در «چرخه‌های باطل خشونت، عقب‌نشینی و گذر‌های خطرناک دریایی مکرر» به دام افتاده‌اند.

براساس گزارش‌ها، حدود ۲ هزار نفر که طبق گزارش‌ها به این جزایر رسیده بودند، از سوی تیم‌های پزشکان بدون مرز یافت نشدند. 

یک زن پناهجو، گفت: به محض اینکه وارد آب‌های یونان شدیم، یک قایق کوچک خاکستری به سمت ما آمد. 

به گفته وی، مردی سیاه‌پوش با صورت پوشیده وارد قایق ما شد. او چوبی در دست داشت و شروع به ضرب‌وشتم یک نفر (از پناهجویان) کرد. سپس او موتور قایق ما را به داخل آب انداخت. ما بدون موتور در دریا مانده بودیم.

زن دیگری به نام الیزابت گفت که افراد گروهش، از جمله یک زن باردار، دستبند زده شده و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند. آن‌ها حتی پای خود را بر روی شکم یک خانم دیگر گذاشته و او را کتک زدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *