رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم اتخاذ رویکرد مسئولانه و اخلاقی اروپا در قبال پناهجویان

12:37 - 10 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۲۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لزوم اتخاذ رویکرد مسئولانه و اخلاقی اروپا در قبال پناهجویان
کشورهای اروپایی در مواجهه با بحران مهاجرت به جای اتخاذ رویکردی اخلاقی و مسئولانه، محدودیت‌ و سخت‌گیری علیه پناهجویان را افزایش داده‌اند.

خبرگزاری میزان - کشور‌های اروپایی در حالی که با فشار‌ها و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از موج پناهجویان مواجه هستند، نگرش خود را تغییر داده و نسبت به پناهندگان سختگیرتر می‌شوند.

بر اساس داده‌های آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، کشور‌های اتحادیه اروپا، ۵۱۹ هزار درخواست پناهندگی در نیمه نخست سال جاری میلادی دریافت کرده و براساس روند فعلی، برنامه‌های کاربردی می‌تواند تا پایان سال از یک میلیون نفر فراتر رود که نزدیک به رکورد سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است.

موضع سختگیرانه غرب در قبال پناهجویان

اما در مقایسه با سال ۲۰۱۵، نگرش کشور‌های اروپایی نسبت به پناهجویان تغییر کرده است؛ سیاستمداران آلمانی که به دلیل رویکرد در‌های باز خود در طول بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ شناخته شده هستند، به دنبال روش‌هایی برای کنترل مهاجرت هستند.

علاوه بر آلمان، بسیاری از کشور‌های اروپایی دیگر نیز موضع سختگیرانه‌تری در قبال افزایش مهاجرت اتخاذ کرده‌اند.

دولت انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که تعداد هتل‌های اسکان پناهجویان را کاهش می‌دهد تا آن‌ها را از ورود به این کشور باز دارد.

در دوره‌های رکود اقتصادی، احزاب راست‌گرا که معمولا به شدت با مهاجرت مخالف هستند، به احتمال زیاد به قدرت می‌رسند؛ جو سیاسی در کشور‌های اروپایی اکنون به سمت راست تغییر می‌کند و این بدان معناست که کشور‌های اروپایی به سخت‎گیری موضع خود در مورد مسائل مربوط به مهاجران و پناهندگان ادامه خواهند داد.

در جریان انتخابات پارلمانی سوئیس در ماه اکتبر گذشته، حزب راستگرای مردم سوئیس کرسی‌های بیشتری را به دست آورد و جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین گروه در پارلمان تثبیت کرد.

مشکل مهاجرت نه‌تنها بر امور داخلی کشور‌های اروپایی، بلکه بر سطح اتحادیه اروپا نیز تأثیر می‌گذارد.

کشور‌های اتحادیه اروپا مانند آلمان، اتریش و ایتالیا اخیرا کنترل‌های مرزی را با سایر کشور‌های عضو اعمال کرده و رفت و آمد آزاد در منطقه شینگن بدون مرز اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

چنین اقداماتی برای حل مشکل مهاجرت غیرقانونی مفید نیست و کمکی به ایجاد راه حل پایدار و بلندمدت نمی‌کند. برای حل اساسی این مشکل، مکانیسم‌ها و استاندارد‌های همکاری مؤثر در مدیریت مهاجرت غیرقانونی باید به‌طور جمعی در سطح اتحادیه اروپا ایجاد شود.

در اوایل اکتبر، نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مورد مؤلفه نهایی سیاست مشترک پناهندگی و مهاجرت اروپا، از جمله ابزاری کردن مهاجرت و اولویت‌دهی به مهاجرت و پناهندگی، به توافق رسیدند.

اما این توافق باعجله به‎دست آمده، خطر سرگردانی یا بازداشت پناهجویان را در امتداد مرز‌های اروپا به همراه دارد.

تدابیر جدید با هدف متوقف کردن روند پناهجویی

اتحادیه اروپا و دولت‌های ملی‌گرای آن با تشدید جنگ علیه مهاجران به ورود چندین هزار پناهجوی ناامید به جزیره «لامپدوزا» ایتالیا در روز‌های اخیر پاسخ می‌دهند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک حضور مشترک در مدیترانه با جورجیا ملونی، نخست وزیر راست افراطی ایتالیا، ابراز همبستگی کرد؛ اقدامات برنامه ریزی شده یادآور سیاه‌ترین دوران تاریخ اروپا است.

این تدابیر ضدمهاجرتی شامل بسته شدن کامل «قلعه اروپا»، تبعید دسته‌جمعی به کشور‌های دیگر در شمال آفریقا و ایجاد اردوگاه‌های کار اجباری و تبعید است.

ملونی تهدید کرد که «اقدامات فوق العاده‌ای» در مورد جزیره لامپدوزا که یکی از کانون‌های مهاجرتی اروپا به شمار می‌رود، انجام خواهد داد؛ سپس دولت او با صدور فرمانی تصمیم گرفت که بازداشت در انتظار اخراج را تشدید کند و حداکثر مدت بازداشت را به ۱۸ ماه افزایش دهد. 

به وزارت دفاع ایتالیا دستور داده شده تا برای مهاجرانی که «به‌طور غیرقانونی وارد شده‌اند» مراکز بازداشت ایجاد کند؛ این زندان‌ها قرار است «در مناطق دورافتاده، تا حد امکان کم‌جمعیت» ایجاد شوند، که به راحتی قابل کنترل و نظارت باشد.

علاوه بر این، ملونی درخواست خود را برای یک عملیات دریایی هماهنگ علیه پناهجویان در دریای مدیترانه تکرار کرد؛ او گفت که در صورت لزوم، نیروی دریایی ایتالیا باید برای توقف قایق‌های پناهجویان در مسیر اروپا مستقر شود. مبارزه با مهاجرت انبوه غیرقانونی و قاچاقچیان انسان یک مبارزه گسترده برای ایتالیا و اروپا است.

سرکوب پناهندگان، از سوی کل طبقه حاکم در اروپا حمایت می‌شود؛ فون در لاین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ملونی، طرحی ۱۰ ماده‌ای را برای «پاسخ هماهنگ مقامات ایتالیایی و اروپایی» ارائه کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *