رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مراکز پردازش پناهجویی انگلیس؛ بازداشتگاه‌هایی برای اجرای سیاست‌های ضدمهاجرتی

9:04 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۶۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مراکز پردازش پناهجویی انگلیس؛ بازداشتگاه‌هایی برای اجرای سیاست‌های ضدمهاجرتی
سیاست‌های ضدمهاجرتی انگلیس به شکل فزاینده‌ای در مسیر غیرانسانی‌تر شدن پیش می‌روند و مهاجران و پناهجویان را به‌عنوان آسیب‌پذیرترین افراد تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خبرگزاری میزان – سیستم مهاجرتی و پناهجویی انگلیس یک سیستم بحرانی توصیف شده که مهاجران و پناهجویان را به شکلی جدی تحت تاثیر قرار داده و به آن‌ها آسیب‌های جدی می‌زند.

سیاست ضد مهاجرتی انگلیس بازداشت عمومی مهاجران و پناهجویان را برای دوره‌های مختلف به‌عنوان آخرین راه‌حل برای برخورد با بزرگسالان غیرآسیب‌پذیر مجاز دانسته است؛ اما آنچه در عمل رخ می‌دهد، بازداشت طولانی مدت هزاران مهاجر و پناهجو اعم از کودکان است که براساس قوانین ادعایی انگلیس یک رویه مشکل‌ساز محسوب می‌شود.

انگلیس اکنون از بازداشت پناهجویان و مهاجران به‌عنوان یک امر روزمره در سیاست‌های ضد مهاجرتی خود استفاده می‌کند.

سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های ضدمهاجرتی انگلیس

انگلیس در ماه‌های گذشته به شکل کم‌سابقه‌ای در مسیر تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی حرکت کرده است؛ لندن دلیل این امر را افزایش بی‌سابقه شمار پناهجویان و مهاجرانی می‌داند که وارد این کشور می‌شوند.

نکته قابل توجه اینکه با وجود این ادعاها، انگلیس فقط ۰/۵ درصد از درخواست‌های پناهجویی جهان را دریافت می‌کند؛ میزانی که حتی از بسیاری از کشور‌های اروپایی دیگر کمتر است.

سیستم مهاجرتی و پناهجویی انگلیس در بحران است؛ نه فقط به این دلیل که مهاجران و پناهجویان برای رسیدن به این کشور پا در مسیر مخاطره‌آمیزی می‌گذارند، بلکه به دلیل شرایط هولناکی که این افراد پس از ورود به انگلیس با آن مواجه می‌شوند.

دولت انگلیس برای رفع مسئولیت از خود، ادعا می‌کند که مواجهه پناهجویان و مهاجران با شرایط مذکور تقصیر خود این افراد است؛ این در حالی است که فعالان حوزه پناهجویان در انگلیس تاکید دارند که این یک بحران ساخته دولت انگلیس با هدف بازدارندگی است.

ادعای دولت انگلیس درباره مقصر بودن پناهجویان و مهاجران پیامد‌های دیگری نیز دارد؛ در حالی که دولت انگلیس برای انحراف توجه عمومی از دلایل بحران واقعی تلاش می‌کند، مهاجران و پناهجویان قربانی بیگانه‌هراسی و اقدام‌های افراط‌گرایانه می‌شوند.

مراکز پردازش پناهجویی یا بازداشتگاه‌های مهاجرت؟

یکی از بخش‌های غیرانسانی سیستم مهاجرتی و پناهجویی انگلیس، مراکز پردازش پناهجویی در واقع بازداشتگاه‌های مهاجرتی هستند؛ شرایط در مراکز نگهداری و پردازش مهاجران در انگلیس در حال حاضر غیرانسانی است؛ این مراکز، بازداشتگاه‌هایی هستند که عمدتا پیشتر از خدمات‌دهی خارج شده‌اند و نمونه آن پادگان نظامی «نپیر» فولکستون است که در سال ۲۰۲۰ تبدیل به مرکز پردازش پناهجویان شد، البته این مرکز در نهایت در ژوئن ۲۰۲۱ با رای دادگاه عالی تخلیه شد.

تاکنون هشدار‌های متعددی درباره ازدحام بیش از حد جمعیت، خطر آتش‌سوزی، تاسیسات غیربهداشتی و فرسودگی و غیرقابل سکونت بودن ساختمان‌هایی که برای بازداشت مهاجران و پناهجویان در انگلیس استفاده می‌شوند، داده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که وضعیت در این مراکز هشداردهنده و واقعا خطرناک است؛ ضمن اینکه ازدحام جمعیت و مشکلات بهداشتی در این مراکز چالش‌های جدی را رقم زده است.

نمایندگان هیئت‌های نظارت مستقل در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۸۵ بازدید از سه مرکز پردازش داخلی «منستون»، «وسترن جت فویل» و واحد «کنت» داشتند که گزارش نهایی آن‌ها به دلیل اعلام انواع رسوایی‌ها و اتفاق‌های جدی بسیار خبرساز شد.

تاکنون گزارش‌های متعددی از سوءرفتار و برخورد‌های خشونت‌آمیز با پناهجویان و مهاجران در این مراکز منتشر شده‌اند؛ هر اعتراض پناهجویان و مهاجران به شرایط غیرانسانی حاکم بر این مراکز با واکنش خشونت‌بار نیرو‌های مسلح انگلیس مواجه می‌شود.

تعداد پناهجویان و مهاجرانی که مجبور شده‌اند، بیش از شش ماه منتظر پردازش درخواست خود بمانند، از سال ۲۰۱۹ تاکنون سه برابر شده است؛ مهاجران و پناهجویان در شرایط برزخ مانندی در فقر نگه داشته شده و از کار منع می‌شوند.

زمزمه‌های مربوط به کاهش بودجه‌های مربوط به این مراکز سبب تشدید نگرانی درباره وضعیت این مراکز شده است.

منستون؛ نماد فروپاشی سیستم مهاجرتی و پناهجویی انگلیس

تاسیسات «منستون» یک مرکز پردازش پناهجویی در فرودگاه «کنت» است که در فوریه ۲۰۲۲ افتتاح شد.

این مرکز روی کاغذ برای نگهداری هزار پناهجو و مهاجر در نظر گرفته شده است که هر کدام طی پنج روز تحت بررسی‌های هویتی و امنیتی قرار می‌گیرند.

اما واقعیت‌های در جریان در «منستون» نشان می‌دهد که این اردوگاه یک مکان ناامن است که حدود ۴ هزار پناهجو و مهاجر شامل شمار زیادی کودک در اقامتگاه‌های چادری برای مدت طولانی اسکان داده می‌شوند.

این مرکز از زمان افتتاح به سرعت در مسیر تبدیل شدن به یک خطر برای سلامت عمومی حرکت کرد؛ تاکنون بیماری‌هایی مانند «نوروویروس» (ویروس استفراغ زمستان)، گال و دیفتری در این مرکز شیوع پیدا کرده‌اند.

در گزارش نوامبر ۲۰۲۲ بازرس ارشد زندان‌های انگلیس درباره «منستون» آمده بود: امکانات و فرآیند‌های مراقبت‌های بهداشتی در این مرکز کم است؛ کودکان برای مدت طولانی در بازداشت قرار می‌گیرند؛ کارکنان آموزش اندکی دیده‌اند؛ و انتظار می‌رود شرایط در این مرکز به شکل روزافزون وخیم‌تر شود.

تداوم شرایط غیرقابل قبول در مراکز پردازش پناهجویی

به گزارش «گاردین» در گزارشی که به تازگی درباره وضعیت مراکز پناهجویی انگلیس منتشر شده، شرایط در «منستون» غیرقابل قبول توصیف شده است.

در گزارش یک دیده‌بان که مراکز پردازش پناهجویی را نظارت می‌کند، شرایط یک مرکز رسیدگی به پناهجویانی که با قایق‌های کوچک به ساحل کنت می‌رسند، غیرقابل قبول خوانده شده است.

نمایندگان هیئت‌های نظارت مستقل در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۸۵ بازدید از سه مرکز پردازش داخلی «منستون»، «وسترن جت فویل» و «کنت اینتیک یونیت» داشتند که گزارش نهایی آن‌ها به دلیل اعلام انواع رسوایی‌ها و اتفاق‌های جدی بسیار خبرساز شد.

گزارش مذکور درباره «منستون» می‎گوید که افراد در چادر‌هایی اسکان داده می‌شوند که در بهترین توصیف می‌توان از آن به‌عنوان اقدام اولیه و در بدترین توصیف می‌توان از آن به‌عنوان اسکان در شرایط غیربهداشتی و غیرقابل قبول یاد کرد.

این گزارش با اشاره به شیوع گسترده دیفتری در منستون که مرگ یک پناهجوی مرد را در پی داشت، می‎گوید که وزارت کشور آمار مربوط به این چالش را کمتر از حد واقعی اعلام کرد.

وزارت کشور انگلیس همچنین درخواست‌ها برای افشای تعداد افرادی که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بودند، رد کرد.

از دیگر مشکلات گزارش شده در «منستون» می‌توان به محیط کثیف، حمله نگهبانان، مصرف موادمخدر از سوی نگهبانان و تخلیه دسته‌جمعی پناهجویان در ایستگاه مرکزی لندن اشاره کرد.

براساس گزارش مذکور، محدودیت تردد و مشکلات مالی پناهجویان بازداشت شده در «منستون» سبب استفاده اشتراکی از پوشاک می‌شود که نگرانی‌ها درباره گسترش بیماری گال را تشدید کرده است.

مشکل کمبود پوشاک به شکل قابل‌توجهی برای کودکان وجود دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *