وزیر کشور: دیپلماسی اقتصادی در سطح استان‌ها جریان دارد

16:20 - 09 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۱۳۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر کشور: دیپلماسی اقتصادی در سطح استان‌ها جریان دارد
وزیر کشور توجه به توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی در استان‌ها را ضروری دانست و گفت: در زمان حاضر یک دیپلماسی اقتصادی فعال در همه استان‌های سراسر کشور در راستای افزایش صادرات غیر نفتی شکل گرفته است.

خبرگزاری میزان- به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، سومین نشست " شورای ملی توسعه زنجیره­‌های ارزش راهبردی استان ها" روز سه شنبه با حضور دکتر "احمد وحیدی " وزیر کشور، " محسن کوشش تبار " معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، تنی چند از استانداران و نمایندگان دستگاه‌ها در سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

دکتر وحیدی در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: شورای ملی طرح توسعه زنجیر‌های ارزش راهبردی که امروز سومین جلسه آن برگزار شد در صدد است تا یک همگرایی بین مجموعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کشور را در قالب زنجیره ارزش‌های راهبردی تعریف کند.

وی با اشاره به اینکه این مهم در وزارت کشور پیگیری و دنبال می‌شود، گفت: دستگاه‌های مختلف تولیدی، وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و همه دستگاه‌هایی که در این کار عرصه دخیل هستند، در تلاشند یک رابطه مناسب بین نهاد‌های ملی و استانی از یک طرف و حوزه‌های مختلف اقتصادی را ایجاد کنند.

وزیر کشور، طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی را یک دستاورد بسیار مهم خواند و اظهار کرد: طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی با نگاه اقتصادی، مسیر رشد و توسعه را با توجه به مزیت‌های هر استان مشخص می‌کند و نقش محوری استاندار‌ها در این عرصه نیز تقویت می‌شود. این در حالیست که براساس این طرح، ثروت افزایی در مسیر مجموعه کار‌های تولیدی نیز مشخص و آینده هر رشته کاری تبیین و روشن می‌شود.

وحیدی با تاکید براینکه باید به ظرفیت‌های مردمی و نقش مردم در رشد اقتصادی نگاه راهبردی داشته باشیم، گفت: طرح توسعه زنجیره ارزش‌های راهبردی مزایای فراوانی دارد که با هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط از جمله در استان‌ها ریشه گرفته و دنبال می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به گزارش‌هایی که نمایندگان استانداری‌ها در سومین جلسه شورای ملی طرح توسعه نجیره ارزش‌های راهبردی ارائه کردند، گفت: در زمان حاضر حداقل در هر استان ۲ زنجیره ارزش‌های راهبردی تعریف شده که این مهم توسعه پیدا خواهد کرد و همه ضرورت‌های لازم برای توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی باید تعیین و از طرف دستگاه‌ها به ویژه شرکت‌های دانش بنیان و بانک‌ها حمایت شود.

وحیدی تاکید کرد: در واقع یک روابط هماهنگ باید در مسیر رشد و توسعه در هر استان براساس زنجیره‌های ارزش راهبردی تعریف شود و کار‌ها براساس آن به جلو برود.

وی در مورد ظرفیت‌های صادراتی در استان‌ها نیز گفت: موضوع صادرات در هر استان مساله مهمی است که باید براساس ظرفیت‌های استانی فعال شود. همه استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی در زمینه دیپلماسی اقتصادی فعال شده اند و در زمان حاضر یک دیپلماسی اقتصادی فعال را در سطح کشور به خصوص استان‌های مرزی شاهد هستیم.

وزیر کشور تاکید کرد: براساس دیپلماسی اقتصادی، ظرفیت‌های صادراتی هر استان به خصوص استان‌های مرزی با کشور‌های همسایه و همسو توسعه یافته و شاهد افزایش صادرات غیر نفتی بوده ایم.

دکتر وحیدی تاکید کرد: بنیان خوبی در این عرصه گذاشته شده و استانداران می‌توانند با کمک ظرفیت‌های استانی و ملی در راستای صادرات فعال باشند و بخش خصوصی نیز باید در این زمینه حمایت شود.

در اواخر دی ماه سال گذشته طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان به عنوان یک اقدام تحولی و یکی از اولویت‌های کاری وزارت کشور مطرح و با هدف بهره مندی جوامع محلی از عواید طرح‌های سرمایه گذاری و تحقق توسعه پایدار منطقه­‌ای توسط وزیر کشور به استانداری­‌های سراسر کشور و دستگاه­‌های تخصصی ذی ربط ابلاغ شد.

معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطق ه­ای وزارت کشور نیز برنامه‌ریزی لازم را برای اجرای مطلوب طرح در دستور کار قرار داد به طوری که در گام نخست مطابق ساختار و ارکان اجرایی تعریف شده، در سطح ملی "شورای ملی توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها " تشکیل شد.

این شورا با شرح وظایف مشخص و عضویت دستگاه­‌های تخصصی ذی ربط، نهاد‌های عمومی و بخش خصوصی و در سطح استانی در چارچوب گروه کاری توسعه زنجیره­‌های ارزش استان ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان، فعالیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور شهریور ماه امسال اعلام کرد ۶۰ زنجیره اولویت دار از ۳۰ استان به دبیرخانه ملی این طرح معرفی شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *