امیرعبداللهیان: نتیجه گسترش جنگ در حوزه مقاومت تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر است

22:51 - 24 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۵۸۱
امیرعبداللهیان: نتیجه گسترش جنگ در حوزه مقاومت تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر است
وزیر امور خارجه می‎گوید که گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس است.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در برنامه «به افق فلسطین» در شبکه افق، گفت: در سفری که به منطقه داشتم و در دیدار با مقام‌های سیاسی کشور‌های منطقه و رهبران مقاومت، آن‌ها به این نکته توجه داشتند که اگر راهکار‌های سیاسی در جهت برقراری آرامش در منطقه بتواند به نتیجه برسد، فرصتی را برای این کار در نظر خواهند گرفت، اما در صورتی که جنایت‌های جنگی رژیم کودک‌کش اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی غزه تداوم یابد، هر احتمالی متصور است.

وی با اشاره رایزنی‌های امروز خود درباره فلسطین، اظهار کرد: امروز که با تعدادی از وزرای خارجه کشور‌های اسلامی و منطقه ارتباط داشتم و همچنین با بررسی آخرین وضعیت در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به این جمع‌بندی نزدیک‌تر شدیم که اگر از فرصت‌های محدود و به‌شدت محدود که در اختیار سازمان ملل و کنشگران سیاسی است، در ساعات آینده استفاده نشود، امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب‌ناپذیر است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که هم در بخش سیاسی و هم در بخش مقاومت در سفر اخیر به منطقه رایزنی‌هایی داشته است.

به گفته وزیر امور خارجه، مقاومت روحیه بسیار بالایی دارد؛ امروز وقتی از مقاومت صحبت می‌کنیم از مقاومتی صحبت می‌کنیم که جنگ‌های ۲۲ روزه و ۵۱ روزه را در فلسطین پشت سر گذاشته و لذا از امکانات و توانمندی بالایی برخوردار هستند؛ بدترین شیوه و ضعیف‌ترین روش برای برخورد را صهونیست‌ها انتخاب کرده‌اند و آن هم قتل‌عام، نسل‌کشی و کشتار کودکان، زنان و غیرنظامیان است؛ در ۹ روز گذشته بیش از ۷۴۰ کودک در غزه به شهادت رسیده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران هرگز از گسترش دامنه جنگ استقبال نکرده است

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه، جمهوری اسلامی ایران هرگز از گسترش دامنه جنگ استقبال نکرده است، تاکید کرد: تلاش‌های ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است، اما ما به صراحت به طرف‌های آمریکایی گفته‌ایم که آن‌ها نمی‌توانند در جایگاهی قرار بگیرند که همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کنند، اما به‌طور تمام قد در کنار اشغالگران رژیم صهیونیست و جنایت‌کاران جنگی اسرائیلی قرار گیرند و هیچ حرکتی برای توقف جنایت‌های جنگی سازمان‌یافته رژیم اسرائیل انجام ندهند.

به گفته وی، زمان برای این‌گونه پیام‌های آمریکا کاملا رو به پایان است.

امیرعبداللهیان، تصریح کرد: هشدار می‌دهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه، جنایت جنگی علیه کودکان، زنان و غیرنظامیان در غزه را متوقف کنند؛ امروز با چند تن از وزرای خارجه کشور‌های مختلف از جمله وزیر خارجه کشور ایرلند که حامل پیامی از طرف غرب برای ما بود، گفت‌وگو داشتم؛ به صراحت به وی گفتم که به طرف‌های غربی و آمریکا بگویید منصفانه قضاوت بکنند، ما به نیرو‌های مقاومت در منطقه دستور نمی‌دهیم؛ آن‌ها خود راسا تصمیم می‌گیرند و راسا نیز اقدام می‌کنند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: من مایلم بار دیگر تاکید کنم هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه بی‌توجه و بی‌تفاوت باشد؛ تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است، برای اینکه دامنه جنگ گسترش نیابد.

گروه‌های مقاومت در سطح منطقه به شکل خودجوش سازمان‌دهی شده‌اند

وی با اشاره به اینکه، امروز وقتی از مقاومت حرف می‌زنیم منظورمان فقط حزب‌الله نیست، تاکید کرد: طرف‌های مقابل به‌خوبی می‌دانند گروه‌های مقاومت در سطح منطقه برای حفظ استقلال کشورهایشان و مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به شکل خودجوش سازمان‌دهی شده‌اند؛ لذا گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: طبعا حزب‌الله در تحولات مرتبط با مقاومت نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد؛ در گفت‌وگوی سه ساعته با سیدحسن نصرالله، وی سناریو‌های مختلف را بررسی و تبیین کرد؛ سران مقاومت اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی هر اقدامی که می‌خواهد در غزه انجام دهد و بعد از آن به سراغ دیگر حوزه‌های مقاومت در منطقه برود؛ لذا هرگونه اقدام پیش‌دستانه در ساعات پیش رو متصور است.

به گفته امیرعبداللهیان، امنیت، امروز در جهان یک مقوله بهم پیوسته است و اگر ناامنی در بخشی از جهان به وجود بیاید در دنیای بهم پیوسته امروز اثر دارد.

نمی‌توانیم درباره وجود چنین غده سرطانی بی‌تفاوت باشیم

وی تاکید کرد: از نظر حقوق بین‌الملل قواعد حاکم بر اشغال باید بر سرزمین‌های اشغال شده حاکم باشد؛ حتی اگر اشغال یک سرزمین ۷۰ یا ۸۰ سال طول بکشید طبق قواعد حقوق بین‌الملل این اشغال موقتی است، اما رژیم صهیونیستی با اهداف بلندپروازانه امنیت کل منطقه را هدف قرار داده است؛ وقتی این رژیم فرصت برای ترور دانشمندان هسته‌ای ما می‌یابد ما نمی‌توانیم نسبت به وجود چنین غده سرطانی بی‌تفاوت باشیم؛ همه در منطقه اتفاق نظر دارند که ریشه تمام ناامنی‌ها در منطقه به غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی بر می‌گردد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه، در کجای دنیا برای مقابله با یک عملیات مقاومت در مقابل اشغالگری این چنین زنان و کودکان را به وحشیانه‌ترین وجه مورد حمله قرار می‌دهند، گفت: گزارش‌های لحظه به لحظه به سران مقاومت می‌رسد که رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های تخصصی کودکان در غزه را با بمب‌های فسفری مورد حمله قرار می‌دهد؛ تعبیر جناب سیدحسن نصرالله بسیار دقیق است؛ وی گفت اگر امروز در صورت ضرورت ما به‌عنوان حزب‌الله اقدام پیش‌دستانه نکنیم، فردا باید در بیروت با رژیم صهیونیستی بجنگیم.

امنیت منطقه، امنیت ایران است

امیرعبداللهیان در توصیف عملیات طوفان الاقصی، گفت: اتفاقی که رخ داد یک زلزله در رژیم صهیونیستی بوده است؛ روز ۷ اکتبر دولت جعلی اسرائیل فرو ریخت؛ نتانیاهو در کشتار بی‌رحمانه روزانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ غیرنظامی را به شهادت می‌رساند، اما نتوانسته آسیبی به هیچ یک از فرماندهان مقاومت برساند، اما چون نمی‌تواند با مقاومت رو در رو شود و در صحنه نبرد بجنگد، صحنه جنگ را به خانه‌ها کشانده است؛ امروز برای ما فرصتی است که صهیونیست‌ها در فلسطین متوقف بشوند، امنیت منطقه امنیت ایران است.

افراط‌گری نتانیاهو در ماه‌های گذشته یکی از عوامل اقدام مقاومت

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه افراط‌گری نتانیاهو در ماه‌های گذشته یکی از عوامل این اقدام خودجوش مقاومت در انجام عملیات در داخل سرزمین‌های اشغالی است، گفت: برخی مقام‌های اروپایی به من گفتند که ما بار‌ها به نتانیاهو هشدار دادیم که از این تندروی‌ها دست بردار، اما بی‌توجهی او منطقه را الان با این شرایط روبه رو کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در منطقه در بین کشور‌های عربی وفاق نسبی وجود دارد که ما باید در مسیر سیاسی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه اقدام کنیم؛ ما به آمریکایی‌ها پاسخ می‌دهیم که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم، اما خویشتن‌داری نمی‌تواند یک طرفه باشد.

واکنش به بیانیه‌ اتحادیه عرب

امیرعبداللهیان درباره بیانیه اتحادیه عرب درباره تحولات فلسطین، اظهار کرد: بیانیه‌ای که اتحادیه عرب صادر کرد، آن بیانیه مورد انتظار نبود و حتما نیازمند اتخاذ مواضع قوی‌تری از کشور‌های اسلامی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم؛ لغو محاصره انسانی از دیگر مطالبات خواهد بود؛ در تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر از او خواستم که حتما معبر برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باز شود.

مقایسه حماس با داعش یک جنایت رسانه‌ای است

وزیر امور خارجه درباره تلاش رسانه‌ای غرب برای تغییر واقعیت از طریق روایت‌‎های نادرست، گفت: غربی ها در تبلیغات خودشان می خواهند حماس را با داعش مقایسه کنند؛ آن ها قصد دارند وجهه مقاومت را تخریب کنند؛ گروه حماس در چارچوب حقوق بین‌الملل برای رفع اشغال از سرزمین مادری خودشان تلاش می کنند؛ مقایسه حماس با داعش یک جنایت رسانه‌ای است.

توصیه به سازمان ملل

امیرعبداللهیان، گفت: ۲ روز پیش که در بیروت بودم، گوترش از طریق نماینده ویژه‌اش در امور خاورمیانه، پیامی را داد و از تلاش‌هایش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی بر روی غزه گفت؛ ممکن است مقاومت به توصیه‌های ما برای چند روزی توجه کرده باشند اما این بدان معنا نیست که فردا هم به توصیه ما برای خویشتن‌داری توجهی بکنند؛ ما باید بر راه‌حل سیاسی متمرکز باشیم؛ زمان رو به پایان است؛ سازمان ملل باید قبل از بحرانی‌تر شدن، چاره ای در چارچوب همکاری‌های سیاسی و بین‌المللی اتخاذ کند.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *