وزیر دادگستری: مجتمع شوق زندگی نماد همکاری جدی قوه قضاییه، دولت و مردم در حوزه حمایت از کودکان است

12:35 - 23 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۲۹۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
وزیر دادگستری: مجتمع شوق زندگی نماد همکاری جدی قوه قضاییه، دولت و مردم در حوزه حمایت از کودکان است
وزیر دادگستری گفت: راه‌اندازی مجتمع شوق زندگی، یک روش جدید برای هماهنگی همه دستگاه‌هایی است که وظیفه‌ای در قبال کودکان و قصد حمایت از آنها را دارند.

خبرگزاری میزان- مراسم افتتاح مجتمع حمایت از اطفال در شیرخوارگاه آمنه امروز (یکشنبه ۲۳ مهرماه) و به میزبانی علی صالحی دادستان تهران و با حضور سیدمحمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، دادگستری و علی القاصی رئیس دادگستری استان تهران و جمعی از مسئولان برگزار شد.

امین حسین رستمی، وزیر دادگستری در این برنامه بیان کرد: متاسفانه در هفته جهانی کودک شاهد جنایت‌های رژیم‌‎صهیونیستی علیه کودکان مظلوم غزه بودیم، این رژیم ۷۰۰ کودک را به شهادت  رسانده است.

وی افزود: به نمایندگی از مسئولانی که امروز در این برنامه حضور دارند و همگی عضو مجمع ملی حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران هستند، جنایت رخ داده در غزه را شدید محکوم می‌کنیم و از کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک انتظار داریم که این جنایت را محکوم کرده و هرکاری که برای توقف این اقدام شنیع لازم است را انجام دهند.

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: در ایران به دلیل احکام اسلامی و تفکرات ملی برای کودکان اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و در قوانین نیز به این مهم توجه بسیاری شده است. در قانون مصوب سال ۹۲ تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست و قانون حمایت از اطفال و کودکان مصوب سال ۹۹ حدود ۲۰ دستگاه اجرایی مسئولیت مستقیم دارند و باید از کودکان حمایت کنند. علیرغم وجود همه این دستگاه‌ها آسیب‌دیدگی کودکان در جامعه همچنان وجود دارد.

وی اضافه کرد: اینکه دستگاه‌های مختلفی در این راستا وظیفه دارند و حمایت می‌کنند از یک جهت مطلوب است و نشان می‌دهد که کودکان حامیان بسیاری دارند، اما از یک طرف اگر هماهنگی بین آنها نباشد، موجب پیچیدگی، فرآیند‌های زیاد و طولانی‌شدن اقدامات می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: راه‌اندازی مجتمع شوق زندگی، یک روش جدید برای هماهنگی همه دستگاه‌هایی است که وظیفه‌ای در قبال کودکان و قصد حمایت از آنان را دارند. مجتمع شوق زندگی نماد همکاری جدی قوه قضاییه، دولت و مردم در حوزه حمایت از کودکان است.

وی یادآور شد: وزارت دادگستری نمایندگی مرجع ملی حمایت از کودکان را بر عهده دارد و از سال گذشته پیگیر راه‌اندازی مجتمع شوق زندگی در سراسر کشور بودیم، این مجتمع که امروز افتتاح شد به صورت اختصاصی برای کودکان و نوجوانان است که با همکاری دستگاه قضایی و بهزیستی کار خود را انجام می‌دهد.

وزیر دادگستری افزود: قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست مصوب سال ۱۳۹۲ به بهزیستی اجازه داده است با لحاظ شرایطی کودکان را به خانواده‌ها واگذار کند و این اقدام در فرایند فرزندخواندگی اجرا می‌شد که فرایند طولانی داشت؛ البته دادگستری و دادستانی از روزنه‌های قانونی برای تسریع این فرایند‌ها استفاده می‌کردند، اما مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با همکاری همه دستگاه‌ها پیشنهاد اصلاح قانون را مطرح کرد و اکنون سازمان بهزیستی می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین کار این است که کودکان در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرند، گفت: تلاش بر این است که کودکان از دوران طفولیت از نعمت بودن در کانون گرم خانواده بهره‌مند شوند. این اقدام فقط برای اطفال و شیرخواران نیست بلکه همه کودکان زیر ۱۸ سال می‌توانند از خدمات مجتمع شوق زندگی بهره‌مند شوند و در این مجتمع‌ها ضمن بررسی صلاحیت خانواده‌ها، پس از واگذاری کودک نیز مراقبت‌های لازم برای بررسی وضعیت فرزندان انجام می‌شود.

رحیمی عنوان کرد: مجتمع‌های شوق زندگی می‌توانند زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان را نیز فراهم کنند، زیرا اکنون برخی کودکان به دلیل نیاز مالی در خیابان‌ها هستند و تلاش ما بر این است که خانواده این کودکان را توانمند کنیم. برخی کودکان کار و خیابان بی‌سرپرست هستند که مجتمع شوق زندگی می‌تواند، محلی برای بهبود وضعیت این کودکان باشد و به بهبود وضعیت نگهداری و زندگی آنان کمک کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *