رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی وضعیت انسانی غزه؛ تشدید بحران بشردوستانه در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان

14:43 - 16 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۲۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی وضعیت انسانی غزه؛ تشدید بحران بشردوستانه در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان
تشدید بحران بشردوستانه در غزه تحت محاصره در پی دور جدید یورش رژیم صهیونیستی به این منطقه، نگرانی شدید بین‌المللی را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان – باریکه تحت محاصره غزه، از متراکم‌ترین مناطق جهان از حیث جمعیت از زمان آغاز دور جدید یورش رژیم صهیونیستی به این منطقه، شاهد عمیق‌تر شدن بحران بشردوستانه‌ای است در سال‌های اخیر این منطقه را تحت فشار خود قرار داده است.

دور جدید یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از سال ۲۰۰۷ تاکنون تحت محاصره قرار گرفته و به همین دلیل از بحرانی بشردوستانه رنج می‌برد، مردم این باریکه را با رنج‌های شدیدتری مواجه کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی همزمان با آغاز دور جدید یورش به نوار غزه، ضمن قطع برق این منطقه، عرضه سوخت و کالا به غزه را نیز متوقف کرده است؛ در عین حال، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در جلسه کابینه امنیتی این رژیم تصمیم‌هایی علیه فلسطین و غزه اتخاذ شده است.

یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی از روز گذشته از سر گرفته شد که این منطقه تحت محاصره در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامد‌های شیوع کرونا و ویرانی‌های ناشی از دوره‌های پیشین یورش رژیم صهیونیستی است.

غزه در میانه تلاش برای مقابله با چالش‌های مذکور، می‌بایست با یورش‌های گاه‌وبی‌گاه هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی نیز مواجه شده و پیامد‌ها و ویرانی‌های ناشی از این تجاوز را نیز ترمیم یا تحمل می‌کرد.

پر تراکم‌ترین منطقه جهان، اکنون با دسترسی محدودتر به نیاز‌های اولیه مانند غذا، آب و کمک‌های پزشکی مواجه شده است.

تشدید بحران بشردوستانه در غزه، نگرانی‌های گسترده بین‌المللی را برانگیخته است؛ گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری درباره فاجعه انسانی بالقوه‌ای که ممکن است رخ دهد، هشدار می‌دهند.

با وجود این، سرعت وخامت اوضاع از سرعت ابراز نگرانی‌ها و تلاش‌ها برای متوقف کردن یورش رژیم صهیونیستی بیشتر است.

شرایط در غزه در حالی با سرعت در مسیر وخامت بیشتر پیش می‌رود که طی ۲ دهه گذشته کشور‌های غربی به عنوان مدعیان اصلی پیشگامی در حفظ حقوق بشر زندگی دشوار ۲ میلیون نفر جمعیت این منطقه را نادیده گرفتند و توجهی به پیامد‌های محاصره هوایی، دریایی و زمینی آن نداشتند.

این کشورها برخلاف ادعاهای حقوق بشری خود، مانع مهمی در مسیر تحقق عدالت برای ساکنان غزه در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده و هستند.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، غزه در اصل یک اردوگاه پناهجویان است؛ حدود ۷۰ درصد از کسانی که در غزه زندگی می‌کنند از خانواده‌های آواره از جنگ ۱۹۴۸ هستند.

برخی از سازمان‌های حقوق بشری نیز از غزه به عنوان بزرگ‌ترین زندان رو باز جهان یاد می‌کنند؛ سازمان ملل نیز پیشتر غزه را منطقه دچار یک بحران انسانی مزمن خوانده است.

ساکنان غزه در پی اعمال این محاصره برای دریافت کمک‌های بهداشتی و درمان‌های پزشکی با چالش‌های مرگباری مواجه شده‌اند؛ تردد آن‌ها به جغرافیای این باریکه محدود مانده است؛ نظارت بر ورود و خروج همه کالا و وسایل نقلیه سبب شده تا علاوه بر اقلام بشردوستانه، مصالح ساختمانی نیز وارد نوار غزه نشود.

گروه‌های داوطلب امدادی و پزشکی در غزه می‌گویند که خواهان احترام به اصل بی‌طرفی پزشکی از سوی رژیم صهیونیستی هستند؛ آن‌ها تاکید دارند که جامعه بین‌المللی باید در جهت تقویت حمایت‌های بشردوستانه به غزه تلاش کنند، زیرا این تنها راه جلوگیری از رقم خوردن یک فاجعه بشردوستانه است.

آنچه غزه در حال حاضر به آن نیاز دارد، مسئولیت‌پذیری شورای امنیت به‌عنوان یکی از ارکان مهم سازمان ملل برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی حفاظت از امنیت و صلح بین‌المللی است؛ شورایی که در سال‌های اخیر بارها از سوی شرکای رژیم صهیونیستی در بررسی جنایت‌های این رژیم به‌عنوان یک ابزار سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است.

نه تنها غزه بلکه جهان در حال حاضر به جای بحران به صلح نیاز دارد و تحقق صلح در فلسطین و البته غزه تحت محاصره نیازمند دست کشیدن کشور‌های غربی از استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *