سال تحصیلی جدید در غزه زیر سایه پیامدهای محاصره طولانی‌مدت

10:50 - 12 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۶۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سال تحصیلی جدید در غزه زیر سایه پیامدهای محاصره طولانی‌مدت
سال تحصیلی جدید در نوار تحت محاصره غزه‌ در حالی آغاز شد که پیامد‌های محاصره و یورش‌های رژیم صهیونیستی به این منطقه سیستم آموزش کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

خبرگزاری میزان – سال تحصیلی جدید در نوار غزه تحت محاصره فلسطین در حالی آغاز شد که دانش‌آموزان و دانشجویان با عدم قطعیت مهمی به دلیل روند کاهشی دوره‌های آموزشی آنروا مواجه هستند.

مقام‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار دادند که کمبود ۲۰۰ میلیون دلاری بودجه می‌تواند منجر به پایان ترم مدارس در اوایل سال ۲۰۲۴ شود.

بازگشت دانش‌آموزان به مدارس در غزه در سایه تردیدها

بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در نوار غزه در حالی به مدرسه بازگشتند که عمده آنها در مراکز آموزشی آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» حضور می‌یابند.

براساس آمارهای موجود، آنروا حدود ۲۸۸ مدرسه را در نوار غزه تحت محاصره رژیم صهیونیستی اداره می‌کند؛ دو سوم جمعیت این منطقه آوارگان فلسطینی هستند.

۹ هزار و ۳۶۷ معلم در این مدارس مشغول به کار هستند که به‌صورت دوره‌ای با تاخیر افت حقوق یا عدم دریافت حقوق مواجه هستند.

آنروا از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۴۹ در پی اخراج دسته جمعی فلسطینی‌ها در جریان ایجاد رژیم مجعول اسرائیل در سال ۱۹۴۸ متعهد به پشتیبانی، حفاظت و ارائه خدمات ضروری به حدود ۵.۶ میلیون پناهنده فلسطینی ثبت‌شده در اردن، لبنان، سوریه، کرانه باختری و غزه بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که کاهش قابل‌توجه بودجه این سازمان در سال جاری تحصیلی به این معنا است که بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌توانند دوره تحصیلی سال جاری خود را به پایان برسانند.

خانواده‌های دارای فرزند دانش‌آموز ساکن غزه از بروز وقفه در تحصیل فرزندانشان ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار تامین بودجه لازم برای ادامه کار این مدارس هستند.

سخنگوی آنروا در غزه می‌گوید که این سازمان حدود ۲۰۰ میلیون دلار کسری بودجه دارد.

وی توضیح داد که این بحران با بدتر شدن وضعیت اقتصاد جهانی و جنگ اوکراین ارتباط دارد، زیرا این ۲ عامل سبب اعمال فشار بیشتر بر کشور‌های اهداکننده کمک‌های مالی شده‌اند.

بحران‌های مالی پی‌در‌پی برای آنروا

این نخستین بار نیست که آنروا با بحران مالی مواجه می‌شود؛ بزرگ‌ترین ضربه به این سازمان در سال ۲۰۱۸ وارد شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ کمک‌های مالی آمریکا به آنروا را متوقف و این آژانس را با چالش‌های جدی مواجه کرد.

به گفته سخنگوی آنروا در غزه، این آژانس برای تامین بودجه چهار ماه باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ با مشکل مواجه است.

آنروا در حالی با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه می‌شود که به‌تازگی اعلام کرد که سه مدرسه جدید را در «خان یونس» در جنوب نوار و شهر غزه تاسیس می‌کند.

این آژانس همچنین از استخدام بیش از ۵۰۰ معلم جدید خبر داد.

مقام‌های آنروا امیدوارند که حرکت تغییرات سیاسی در جهان در مسیر بهبود وضعیت مالی این آژانس رقم بخورد.

براساس گزارش بانک جهانی، فقر در غزه از ۳۸.۸ درصد جمعیت به ۵۳ درصد تا سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است؛ در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۵ درصد از خانوار‌های ساکن غزه به اشکال مختلف به کمک‌های اجتماعی وابسته بودند.

غزه از سال ۲۰۰۷ و پس از پیروزی جنبش سیاسی حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ در محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد.

به گزارش «میدل‌ایست‌آی»، این باریکه ساحلی که از پر تراکم‌ترین مناطق جهان به‌لحاظ جمعیت است، از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از چهار حمله نظامی رژیم صهیونیستی و ادوار متعددی از تشدید تنش‌ها را شاهد بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *