ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستانی به میهن‌شان است

17:17 - 09 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۰۸۳
ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستانی به میهن‌شان است
معاون سفارت ایران در کابل، گفت که ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستانی به میهن‌شان است و از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد سیاست‌هایی اتخاذ کند که مهاجرین افغانستانی ترغیب به بازگشت به کشورشان شوند.

خبرگزاری میزان - در دیدار «سید حسن مرتضوی»، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با «مولوی محمد نبی عمری»، معاون وزارت داخله (کشور) هیئت سرپرستی افغانستان در خصوص زمینه‌های مورد علاقه طرفین و همکاری‌های دوجانبه میان تهران و کابل گفت‌وگو و تبادل نظر به‌عمل آمد.

مرتضوی در این دیدار با اشاره به جنجال‌آفرینی اخیر برخی رسانه‌ها و انتشار اخبار مبالغه‌آمیز در مورد تعداد مهاجرین افغانستانی و تهدیدآمیز خواندن آن‌ها برای امنیت ملی کشورمان، اظهار کرد: حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند و این موضوع قطعا از ابعاد مختلف برای تهران دارای اهمیت است و در سطح کلان این مسئله رصد و در مورد ابعاد مختلف آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در طول ۲ سال گذشته دشمنان ۲ ملت ایران و افغانستان سعی بر این داشته‌اند که با سناریوسازی‌های گوناگون، افکارعمومی مردم ایران و افغانستان را متاثر ساخته، گفت: این دشمنان با ترویج ایران‌ستیزی در افغانستان و افغان‌ستیزی در ایران زمینه تقابل طرفین را فراهم آورند و در نهایت مقام‌های تهران و کابل را به رویارویی با یکدیگر سوق داده و اهداف خود را تامین کنند.

معاون سفارت کشورمان تاکید کرد: سال گذشته نیز رسانه‌های غربی با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فضای مجازی روند مواجهه ۲ ملت ایران و افغانستان را در دستورکار خود قرار داده و توانستند برای مدتی روابط دوستانه فیمابین را در فضای مجازی ملتهب کنند، اما سران ۲ کشور با هوشیاری توانستند این طرح تفرقه‌افکن را خنثی کنند.

مرتضوی در این دیدار به مقام‌های افغانستانی گفت: مطمئن باشید توطئه دشمنان مشترک ایران و افغانستان تمامی نخواهد داشت، یک روز به بهانه داعش و تروریسم، گاهی به بهانه درگیری‌های مرزی، گاهی به بهانه حضور مهاجرین در ایران و روز دیگر به بهانه‌هایی جدید به دنبال ایجاد تنش میان ۲ ملت و کشاندن آن به نزاع میان حکومت‌ها هستند و این موضوع مهم این مسئله اساسی را به ذهن متبادر می‌کند که تصمیم‌سازان در تهران و کابل باید با دقت گام‌های خود را برداشته و بهانه را از دشمن بگیرند و او را ناکام بگذارند.

وی در ادامه افزود: هدف نهایی و مطلوب جمهوری اسلامی ایران کمک به تامین امنیت در افغانستان و مبارزه با تروریسم و جلوگیری از نزاع داخلی، حرکت افغانستان به سمت پیشرفت و توسعه و شکوفایی اقتصادی است؛ جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستانی به میهن‌شان است و از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد سیاست‌هایی اتخاذ کند که مهاجرین افغانستانی ترغیب به بازگشت به کشورشان شوند تا از این طریق هم روند مهاجرت معکوس شود و هم افغانستان از نیروی انسانی خود بهره‌مند گردد.

مرتضوی با اشاره به حجم قابل‌توجه تردد‌های غیرقانونی مرزی از افغانستان به سمت ایران از مقام‌های این کشور خواست تا نظارت و کنترل خود را بر مرز‌های مشترک افزایش داده و مبارزه با جریان قاچاق انسان و تردد‌های غیرقانونی را در خاک افغانستان به اجرا بگذارند.

مولوی محمد نبی عمری نیز در این دیدار به داشتن روابط حسنه با همسایگان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و دستاورد‌های حکومت سرپرست طالبان خصوصا تامین امنیت و مقابله با تروریسم را برشمرد.

مولوی عمری افزود: ما به‌خوبی آگاه هستیم که آمریکا و برخی کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از روابط حسنه بین ایران و افغانستان ناخرسند هستند و خواهان ایجاد تنش در روابط دوجانبه هستند و در این مسیر با استفاده از ابزار‌های گوناگون از جمله رسانه و فضای مجازی در صدد ایجاد چالش و تقابل بین ۲ کشور هستند.

او گفت: ما داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را ارج می‌نهیم و در سطوح مختلف از جمله در شورای وزیران بر تحکیم و تقویت روابط با ایران تاکید کرده‌ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *