رئیس کل دادگستری استان لرستان از حوزه قضایی اشترینان بازدید کرد

9:15 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۵۹۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان از حوزه قضایی اشترینان بازدید کرد
رئیس کل دادگستری استان لرستان در بازدید از دادگاه عمومی بخش اشترینان در جریان مشکلات قضات و کارکنان قرار گرفت و دستورات مقتضی را صادر کرد.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان به‌همراه معاونان حفاظت و اطلاعات، مالی و پشتیبانی، منابع انسانی و امور فرهنگی و معاون فناوری اطلاعات از دادگاه عمومی بخش اشترینان بازدید و از نزدیک با قضات و کارکنان دیدار و گفتگو کرد و ضمن در جریان قرار گرفتن مشکلات آن‌ها دستورات لازم را در راستای رفع این مشکلات و کاستی‌ها صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول تقدیر و تشکر از زحمات کارکنان قضایی و اداری دادگاه عمومی بخش اشترینان، ابراز کرد: همه برنامه ریزی‌های حوزه‌های قضایی باید به این سمت برود تا آنچه را که قانون به‌عنوان وظیفه برای ما مشخص کرده است را به‌خوبی انجام دهیم که نمود آن در برنامه عملیاتی سالانه است که تکلیف ما را برای یکسال مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همه سرفصل‌های برنامه عملیاتی مهم هستند، اما چند موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و باید کاستی‌های مرتبط با آن را جبران کرد، بیان کرد: یکی از ماموریت‌ها و برنامه‌های مهم دادگستری استان کاهش اطاله دادرسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری ضمن تاکید بر اینکه فرآیند دادرسی ضمن سرعت بایستی توام با دقت انجام گیرد، ابراز کرد: یکی از چالش‌های دادگستری اطاله دادرسی است و همه باید در راستای رفع آن تلاش و برنامه ریزی کنیم چراکه خروجی و نتیجه آن رضایتمندی مردم خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: مسئله مهم دیگر در دادگستری کاهش ورودی پرونده به دادگستری و پیشگیری بوده که یکی از پنج وظیفه‌ای است که قانون بر عهده قوه قضاییه گذاشته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم در هر حوزه قضایی بایستی بومی سازی شود چرا که زمینه‌های وقوع جرم در هر منطقه متفاوت است، ابراز کرد: توجه ویژه به این مسأله می‌تواند به کاهش چشمگیر پرونده به دادگستری‌ها کمک کند که باید زمینه‌های وقوع جرم در هر حوزه قضایی احصا شده و برای آن برنامه ریزی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری افزود: ارجاع پرونده‌های تصادفات ماده ۷۱۶ و ۷۱۷ به شورای حل اختلاف ضمن کاهش هزینه‌ها برای طرفین و کاهش زمان رسیدگی می‌تواند به کاهش ورودی و بالا رفتن آمار صلح و سازش نیز کمک کند.

وی رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوقه را امری لازم و ضروری دانست و بیان کرد: قضات باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که زندگی و روزمرگی برخی از مردم به همین پرونده‌ها وابسته است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و نهاد‌های ارفاقی، بیان کرد: مسئله حبس‌زدایی و استفاده از دیگر ارفاقات قانونی مانند پابند الکترونیک باید در دستور کار قضات قرار گرفته و به آن توجه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری گفت: آوردن متهم از زندان به دادگاه می‌تواند هزینه‌ها و تنش‌های احتمالی در پیش داشته باشد که استفاده از ظرفیت دادرسی الکترونیک می‌تواند از این موارد جلوگیری بعمل آورد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان موضوع تکریم ارباب رجوع را بسیار مهم دانست و افزود: ما در دادگستری بایستی با مهربانی با مردم برخورد کرده و با روی گشاده آن‌ها را در رابطه با مشکلاتشان اقناع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ملاقات با مردم باید علاوه بر روز‌های ملاقات عمومی در سایر روز‌ها نیز صورت پذیرد، بیان کرد: دادگستری محل مراجعه مردم با مشکلات متفاوت است فلذا مردم باید از اخلاق و روی خوش کارکنان قضایی و اداری دادگستری آرامش بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری افزود: گاهی دیدار و ملاقات با مردم به آرامش آن‌ها ختم می‌شود و از رخداد‌های غیرمترقبه و غیر قابل پیش‌بینی بعدی جلوگیری بعمل می‌آورد لذا لازم است که همه همکاران به این موضوع اهمیت ویژه‌ای بدهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *