گفت‌وگو|

هوچی‎گری اینترنشنال؛ الگویی که یک شبه‎رسانه درباره ایران درپیش گرفته است

7:30 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۴۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هوچی‎گری اینترنشنال؛ الگویی که یک شبه‎رسانه درباره ایران درپیش گرفته است
یک کارشناس رسانه درباره رویکرد اخیر اینترنشنال از جمله مواجهه با هیئت‌های ایرانی، می‎گوید که این شبکه به دلیل مشکلات متعدد ناچار به حرکت آشکارتر در مسیر هوچی‌گری شده است.

اقدامات و فعالیت‎های خبرنگاران اینترنشنال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با واکنش‎هایی همراه شده است.

خبرگزاری میزان این موضوع را با یک کارشناس رسانه بررسی کرده است.

«محمد لسانی» در این گفت‎وگو معتقد است که نباید گرفتار بازی هوچی‌گرانه اینترنشنال شد.

«لسانی» ضمن اشاره به عقب‌گرد خبرنگاری از خبرنگاری عینی به زرد در پی فعالیت اینترنشنال، می‎گوید: اینترنشنال یک الگوی خبری جدید بر مبنای عبور از خبرنگاری عینی پایه‌گذاری کرد؛ خبرنگاری عینی یا Objective journalism مبتنی بر روایت متعهدانه و غیرسوگیرانه از وقایع است و در واقع خبرنگاری عینی از دلزدگی از خبرنگاری زرد آغاز شد.

وی با بیان اینکه خبرنگاری زرد احساسات، هیجانات، غلو، اغراق و برجسته‌سازی را انجام می‌داد و فقط به دنبال دیده‌ربایی و دل‌ربایی از مخاطب بود، اظهار کرد: این نوع خبرنگاری برای بسیاری از جهت به کنار راندن واقعیت و مبنا قرار گرفتن احساسات خوانندگان و منافع روزنامه‎نگاران ناراحت‌کننده بود، به همین دلیل تغییری در این روند یعنی از خبرنگاری زرد به خبرنگاری عینی ایجاد شد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه می‌توان گفت که خبرنگاری عینی الگوی مسلط خبرنگاران جهان هم در مراکز دانشگاهی و هم در مراکز حرفه‌ای خبرنگاری است، بیان کرد: حتی شبه‎رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی تا حدی تلاش کردند تا خود را متمایل به خبرنگاری عینی نشان دهند، اما آمدن اینترنشنال یک برگشت و یک وام گرفتن از خبرنگاری زرد بود؛ نوعی از خبرنگاری که اصولا دغدغه‌ای برای کشف حقیقت ندارد بلکه در پی اثبات پیش فرض‌های قبلی خود است.

به گفته «لسانی»، پس از دست به دست شدن مالکیت و تغییر سرمایه‌گذاران اینترنشنال از سعودی به سرویس امنیتی آمریکا، اکنون مالکان این شبکه درصدد هستند تا اهداف و پیش فرض‌های خود را اثبات کنند و روش آنها هم هیجان‌طلبی و تحریک احساسات به جای تزریق اطلاعات است؛ در حالی که مخاطبان شبکه‌های خبری باید آگاهی به کل وضعیت یک کشور پیدا کنند، مخاطبان اینترنشنال به هیچ عنوان از وضعیت کلی ایران چیزی متوجه نمی‌شود، بلکه هجومی از اخبار سیاه و منفی را می‌بینند.

وی در موضوع مواجهه خبرنگاران اینترنشنال با هیئت‌های ایرانی به‌عنوان مثال در حاشیه نشست‌های سازمان ملل، می‎گوید: آنها به سمت تحت فشار قرار دادن هیئت اعزامی حرکت می‌کنند تا بر صدای منطق غلبه کنند؛ یعنی سعی می‌کنند با بالا بردن صدای هیجان و هیاهو صدای منطق جمهوری اسلامی ایران را کم کنند؛ این یک سیاست هوچی‌گری است.

این کارشناس رسانه، معتقد است که باید در مقابل هوچی‌گری خبرنگاران اینترنشنال و برای رو کردن دست آنها اقدام کرد اما نباید در بازی اینترنشنال افتاد، به این معنا که نباید در مقابل پرسش‌های سوگیرانه آن‌ها دست به طرح پرسش‌های مشابه زد، بلکه قضیه باید برعکس باشد.

«لسانی»، ادامه داد: ما باید فاصله بین هوچی‌گری و منطق، آرامش و طوفندگی و رفتار هیجانی را به آنها و مخاطبان نشان بدهیم.

این کارشناس رسانه در بخشی دیگر درباره روند فعالیت اینترنشنال، عنوان کرد: با وجود اینکه سرمایه‌گذار و سرویس حامی اینترنشنال عوض شد، در رویکرد این شبکه تغییر خاصی روی نداد؛ این شبکه، شبکه یک سرویس جاسوسی است، چرا که اطلاعات هک شده بلافاصله در اختیار این شبکه قرار می‌گیرد.

«لسانی»، اضافه کرد: اینترنشنال را از یک طرف موساد و از طرف دیگر سیا آن را تغذیه می‌کنند و اصولا الگوی بازجو - خبرنگار و خبرنگار – جاسوس، الگویی است که اینترنشنال علیه ایران در پی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کاری که اینترنشنال می‌کند، تزریق داده‌های احساسی و تحریک کننده عواطف است که کمکی به مخاطب نمی‌کند، توضیح داد: روند اینترنشنال به هیچ عنوان پس از تغییر مالکان و سرمایه‌گذاران این شبکه تغییر نکرده و راهبردشان همان است؛ اما اتفاقی در این مسیر رخ داده و آن اتفاق این است که این شبکه به دلیل رو شدن دستش کمتر در مسیر راهبرد خود همراه پیدا می‌کنند؛ یعنی اگرچه در ابتدا حرکت این شبکه یک رویه باصطلاح اجتماعی و مردمی داشت و خبرنگاران و عوامل شبکه متحد بودند، در ادامه براساس اطلاعات درز کرده از درون اینترنشنال، جدای از موضوع جدا شدن برخی از چهره‌ها، در بدنه فنی و در بدنه رابطین نیز دچار ریزش شدید شدند.

این کارشناس رسانه در پایان گفت که با کنار رفتن نقاب و ماسک اینترنشنال و آشکار شدن هدف واقعی آن یعنی تامین اهداف سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل، این شبکه ناچار به استفاده بیشتر از هوچی‌گری شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *