رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دروغ پردازی؛ سلاح جنگ رسانه‌ای علیه ایران

15:32 - 08 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۴۲۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرس تی وی در مطلبی به دروغ پردازی‎های رسانه های غربی درباره ایران پرداخته است.

خبرگزاری میزان - پرس تی وی نوشت: یک قانون تبلیغاتی که اغلب به «یوزف گوبلس»، مبلغ اصلی رایش سوم «آدولف هیتلر» در جنگ جهانی دوم نسبت داده می‌شود، می‌گوید: دروغ را به اندازه کافی تکرار کنید تا به حقیقت تبدیل شود.

روانشناسان این پدیده را «اثر حقیقت واهی» می‌نامند و تایید می‌کنند که تکرار می‌تواند بر باورهای مربوط به حقیقت تاثیرگذار باشد؛ این تاثیر در اساس، تکرار را با حقیقت مساوی می‌کند.

این فرآیند از طریق تلقین عمل می‌کند؛ اگر دروغی به اندازه کافی تکرار شود، مردم آن را باور می‌کنند و همین تکرار تقریبا از نظر همان‌گویی به پشتوانه ای برای «شواهد» فرضی تبدیل می‌شود.

امروز ایران با تکنیک موسوم به «جیش گالوپ» (اصرار فراوان بر تکرار دروغ‌های بی‌اساس) مواجه است، تکنیکی بلاغی که شامل مانور دادن و ضربه زدن به حریف با اظهارات نادرست و دروغ‌های آشکار می‌شود.

رسانه‌های غربی امروز می‌کوشند از طریق انبوهی از استدلال‌های مشکوک همراه با زیر سوال بردن صحت و درستی یا اصلِ ماجرا، ایران را تحت تاثیر قرار دهند تا افکار عمومی منفی درباره کشور ایجاد کنند.

جنگ تبلیغاتی علیه ایران توسط رسانه‌هایی مانند بی بی سی فارسی با بودجه انگلیس، اینترنشنال با سرمایه عربستان و البته صدای آمریکا، فاکس نیوز، سی ان ان و غیره سازماندهی می‌شود؛ برخی رسانه‌ها حتی تا مرز تهدید نظامی و جنگ‌افروزی نیز پیش رفته اند.

تردیدی وجود ندارد که رسانه‌های اجتماعی به تبلیغات رسانه‌های اصلی کمک می‌کنند تا مندرجات آن‌ها را به سرعت گسترش دهند؛ به عنوان مثال، در جریان این جنگ رسانه‌ای علیه ایران، پست‌های فراوانی در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌کردند که 15 هزار نفر برای «ارسال نوعی پیام»، «اعدام دسته‌جمعی» خواهند شد که «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا نیز آن را مشاهده و توییت کرد.

«ترودو» که فریب اخبار جعلی را خورده بود، بعدا این توییت را حذف و به شکلی وانمود کرد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ با این حال، «سقوط در دام اطلاعات نادرست» او در رسانه‌ها به تیتر اول بدل شد.

جدیدترین دروغ درباره ایران را «سی ان ان» در گزارشی پخش کرد.

همانطور که «نوام چامسکی»، روشنفکر و نویسنده برجسته آمریکایی در مصاحبه اخیر با وب‌سایت Truthout  گفت، شکی وجود ندارد که آمریکا از تلاش‌ها برای تضعیف ایران حمایت خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: ایران از سال 1979، زمانی که دیکتاتور مورد حمایت آمریکا که با کودتای نظامی در سال 1953 مجددا توسط آمریکا به قدرت رسید در یک خیزش مردمی سرنگون شد، دشمن اصلی (آمریکا) بوده است.

از اوایل 1988، مقالات زیادی در اینترنت قابل رویت است که ایران را متهم می‌کند.

در یکی از مقالات آن زمان، «نیویورک تایمز» به ادعاهای بی اساس متوسل شد که بر مبنای آن‌ها، با زنان به عنوان برده رفتار می‌شد.

در سال 2009 (1388)، در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران که توسط آمریکا و متحدانش برای تضعیف حکومت ایران طراحی شد، مجموعه ای از دروغ‌های سیستماتیک در مطبوعات غربی از جمله «گاردین»، «سی ان ان» و «نیویورک تایمز» نیز مطرح شد.

در سال‌های بعد، ادعاهای بی‌اساس با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی نسبت به دستگاه حاکم در ایران ادامه یافت.

یک استاد دانشگاه و یک تحلیلگر سیاسی در مورد اتهامات «سی ان ان» در توئیتی جالب اینطور توضیح داد: یک دروغ آشکار و نشانه ای از استیصال غرب؛ من سی ان ان را خوب می شناسم؛ در 3 مورد جداگانه، روزنامه نگاران مشهور سی ان ان در خفا به من یک چیز و در تلویزیون یک چیز کاملا متفاوت گفتند؛ در پاسخ به انتقاد من، یکی از آن‌ها عملا شانه بالا انداخت و گفت: من برای سی ان ان کار می‌کنم.

در جنگ‌ها، «حقیقت» اغلب اولین قربانی است؛ اتهامات تجاوز جنسی برای مدت طولانی توسط سیا علیه «دشمنان» به عنوان یک سلاح جنگی مورد استفاده قرار گرفته است؛ به عنوان مثال، اخیرا اتهاماتی علیه روسیه به دلیل استفاده از «تجاوز به عنف» در قالب یک سلاح در عملیات نظامی روسیه مطرح شد.

این ادعاها به خوبی در تصویری از سربازان روسی به عنوان جانوران و بربرهای بی رحم که توسط پزشکان متخصص غرب سازماندهی شده بودند؛ دقیقا مانند سرسپردگان «گوبلز» در پایان جنگ جهانی دوم، مطابقت دارند؛ «واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل درباره این اتهامات اظهار نظر کرد.

خنده‌آور است که رسانه‌های غربی یک کمپین شرورانه را بر اساس مجموعه ای از دروغ‌ها علیه ایران به راه انداخته اند، در حالی که تصاویر تجاوز جنسی، سوءاستفاده جنسی و شکنجه توسط سربازان آمریکایی در زندان بدنام «ابوغریب» در عراق هنوز در دسترس عموم قرار دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *