مسکو: جمهوری آذربایجان و نمایندگان قره‌باغ بر سر آتش‌بس توافق کردند

14:26 - 29 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۲۵۳
مسکو: جمهوری آذربایجان و نمایندگان قره‌باغ بر سر آتش‌بس توافق کردند
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تایید کرد که بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ با نمایندگان ارمنستانی این منطقه به توافق رسیده است.

خبرگزاری میزان - وزارت دفاع روسیه، می‎گوید که جمهوری آذربایجان و نمایندگان جمعیت ارمنستانی قره‌باغ بر سر توقف کامل درگیری‌ها با میانجیگری نیرو‌های حافظ صلح روسیه به توافق رسیده‌اند.

بر اساس اعلام مسکو، با میانجیگری فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح روسیه، توافقی بین طرف جمهوری آذربایجان و نمایندگان قره‌باغ کوهستانی مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد.

اجرای این توافقات با هماهنگی فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

همچنین «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، گفت: ما با همه طرف‌های درگیر در قره‌باغ در تماس هستیم و انتظار داریم اوضاع منطقه به سوی صلح پیش برود؛ نیروهای ما از غیرنظامیان محافظت می‌کنند. نیروهای حافظ صلح روسیه به طور فعال هر کاری را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند.

در همین حال به گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، نخستین نشست برای بحث درباره توافق آتش‌بس بین مقامات قره‌باغ کوهستانی و جمهوری آذربایجان روز پنج‎شنبه در شهر «یولاخ» جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم اعلام کرد از روز چهارشنبه «فعالیت‌های ضدتروریستی» در منطقه قره‌باغ را متوقف می‌کند.

به گفته مقام‎های قره‌باغ، این توافق از طریق مذاکره با نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه حاصل شده است و این توافق خروج واحد‌ها و تجهیزات نظامی ارمنستان از قره‌باغ و همچنین خلع سلاح نیرو‌های دفاعی محلی را پیش‌بینی می‌کند. 

رسانه‌های جمهوری آذربایجان همچنین گزارش دادند که وزارت دفاع این کشور می‌گوید ارتش بیش از ۹۰ مواضع جنگی و «از نظر استراتژیک مهم» در قره‌باغ را تحت کنترل درآورده‌اند.

در همین حال، معاون وزیر خارجه ارمنستان، گفت: جامعه بین‌المللی باید نیاز فوری ارمنستانی‌های قره‌باغ را درک کند تا به حقوق خود دست یابند. جامعه بین‌المللی باید به ارمنستانی‌های ساکن قره‌باغ ضمانت‌های امنیتی بدهد.

به گفته وی، این موضوع که نیرو‌های ما در قره‌باغ حضور دارند اشتباه است. باید یک مکانیسم بین‌المللی برای تنظیم روابط بین ارمنستانی‌های قره‌باغ و جمهوری آذربایجان ایجاد شود.

معاون وزیر خارجه ارمنستان ضمن استقبال از توافق حاصل شده، گفت: از موضع مقامihd محلی در منطقه قره‌باغ درباره آتش‌بس حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *