تحولات قره‌باغ|

مذاکرات جمهوری آذربایجان و هیئت ارامنه پایان یافت/ شنیده شدن صدای تیراندازی در مرکز قره‌باغ

13:14 - 30 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۴۰۰
مذاکرات جمهوری آذربایجان و هیئت ارامنه پایان یافت/ شنیده شدن صدای تیراندازی در مرکز قره‌باغ
گزارش‌ها از نقض احتمالی آتش‌بس در منطقه قره‌باغ حکایت دارند.

خبرگزاری میزان – یک روز پس از اعلام خبر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، اخبار متفاوتی از این منطقه در رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، مذاکرات صلح درباره قره‌باغ به میزبانی جمهوری آذربایجان ساعتی پیش آغاز شد.

براساس این گزارش، هیئتی از ارامنه ساکن قره‌باغ برای مذاکره وارد جمهوری آذربایجان شدند تا در مذاکراتی که در شهر «یولاخ» برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نیرو‌های حافظ صلح روسیه این هیئت را همراهی می‌کنند.

نشست مذکور دقایقی پیش به پایان رسید؛ هنوز گزارش رسمی درباره نتایج این نشست منتشر نشده است، اما طرفین موضع‌گیری‌هایی در این رابطه داشته‌اند.

یکی از اعضای هیئت ارامنه قره‌باغ در این باره گفت: موضوع واگذاری سلاح باید حل شود، زیرا ما هنوز تضمین‌های امنیتی را نمی‌دانیم؛ ارامنه قره‌باغ نمی‌خواهند به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند.

وی افزود: به توافق نهایی نرسیدیم و بر سر برخی جزئیات اختلاف‌نظر وجود دارد؛ مذاکرات می‌تواند به یک معاهده صلح منجر شود که به درگیری پایان دهد

نماینده ریاست‌جمهوری آذربایجان نیز اظهار کرد: به سختی می‌توان انتظار داشت که همه مسائل بین ارامنه قره‌باغ و جمهوری آذربایجان در یک جلسه حل‌وفصل شود.

«ریانووستی» نیز به نقل از نماینده رئیس‌جمهور آذربایجان نوشت: باکو پیش‌نویس توافقنامه صلح را به ایروان ارائه کرد و جمهوری آذربایجان منتظر پاسخ مقام‌های ارمنستان است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها از وقوع تیراندازی در «خانکندی»، پایتخت قره‌باغ حکایت دارند.

به گزارش «رویترز»، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اتهام‌های مطرح شده از سوی اقلیت ارمنی این منطقه مبنی بر نقض آتش‌بس از سوی نیرو‌های این کشور را رد کرد.

کرملین نیز اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه طی تماسی با رئیس‌جمهور آذربایجان بر اهمیت حفاظت از امنیت و حقوق ارامنه در منطقه قره‌باغ تاکید کرد.

در عین حال، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، شورای امنیت سازمان ملل امروز به پیشنهاد فرانسه جلسه‌ای اضطراری برای بحث درباره بحران منطقه قره‌باغ برگزار می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *