گفت‌وگو|

حضور گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرز‌های ایران و عراق به مصلحت ۲ کشور نبود/ آرامش در مرز‌ها منجر به توسعه روابط تجاری می‌شود

12:43 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۲۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
حضور گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرز‌های ایران و عراق به مصلحت ۲ کشور نبود/ آرامش در مرز‌ها منجر به توسعه روابط تجاری می‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن بیان اینکه تحرکات گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای ایران و عراق به مصلحت دو کشور نیست بر ضرورت اتخاذ تصمیمات اساسی‌تر برای جلوگیری از اقدامات این افراد در مرزهای مشترک تأکید کرد.

خبرگزاری میزان - اواخر اسفند سال گذشته توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق از سوی دریابان علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به امضا رسید؛ خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران تلاش برای خلع سلاح کردن آن‌ها از محور‌های این توافق بود.

در هیمن رابطه فوادحسین، وزیر خارجه عراق روز ۲۲ شریور در سفر خود به ایران گفت که طبق قانون اساسی عراق هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک عراق را برای حمله به کشور دیگری ندارد و هدف نهایی این است که گروه‌های تروریستی در مرز‌ها خلع سلاح و به اردوگاه‌های پناهندگان منتقل شوند و تحت نظارت سازمان پناهندگان قرار بگیرند.

رئیس اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق نیز در دیدار با امیرعبدالهیان تاکید کرد که عراق اجازه نخواهد داد از اراضی این کشور آسیبی به کشور‌های منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران وارد شود.

در ادامه نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در دیدار با سفیر ایران در عراق از پایبندی اقلیم کردستان عراق به توافقنامه امنیتی بین عراق و ایران خبر داد و گفت: اجازه نخواهد داد که کردستان عراق برای تهدید امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

سرانجام روز ۲۶ شهربور سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت که نیرو‌های امنیتی این کشور اجرای توافقنامه امنیتی با ایران را آغاز کرده‌اند.

در همین راستا رئیس جمهور روز گذشته در مراسم رژه نیرو‌های مسلح خلع سلاح نیرو‌های تجزیه طلب در اطراف مرز‌های جمهوری اسلامی ایران حرکت مثبتی دولت عراق دانست و گفت:هیچ گروه تجزیه‌طلبی در نزدیکی مرز‌های ایران اجازه داشتن سلاح و فتنه علیه جمهوری اسلامی نخواهد داشت و حصول اطمینان از خلع سلاح گروه‎‌های غیرقانونی در اطراف مرز‌های ما لازم است.

پس از این واکنش رئیس جمهور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز با بیان اینکه بر اساس گفتگو‌های انجام شده و توافق بین کشور ایران و عراق قرار بود تا گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب تا ۲۸ شهریور خلع سلاح شوند گفت: آنچه رخ داده بیانگر این است که گروه‌های تروریست و تجزیه‌طلب از مرز‌های ایران فاصله گرفتند.

در همین رابطه حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با میزان، با بیان اینکه اقدام برای خروج گروهک‌های تجزیه‌طلب از مرز دو کشور باید زودتر انجام می‌شد گفت: علی‌رغم این تاخیر اقدام دولت عراق برای انتقال این افراد از حاشیه مرز‌های جمهوری اسلامی قابل تقدیر است، اما ضرورت دارد اقدامات اساسی‌تری انجام شود.

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امنیت برای هر دو کشور همسایه از اهمیت خاصی برخوردار است ادامه داد: اینکه عده‌ای مجال داشته باشند و در حاشیه مرز‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام به حرکات تروریستی کنند هیچ زمانی برای ما قابل قبول نبوده و نیست.

وی اظهار کرد: اگر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب بتوانند در مرز‌های ایران و عراق برای خود آشیانه درست کنند به مصلحت دو کشور نیست و حتما باید اقدامات اساسی‌تر انجام گیرد تا بتوانیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم.

نوش‌آبادی با تأکید بر اینکه پایه و اساس روابط سیاسی، روابط اقتصادی و تجاری است گفت: هر مقدار آرامش در مرز‌ها حاکم باشد این روابط عمیق‌تر و دارای توسعه بیشتری خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *