عراق: روند اجرای توافقنامه امنیتی با ایران آغاز شده است

11:15 - 26 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۶۱۸
عراق: روند اجرای توافقنامه امنیتی با ایران آغاز شده است
سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت که نیرو‌های امنیتی این کشور اجرای توافقنامه امنیتی با ایران را آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری میزان – «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، می‎گوید که نیرو‌های امنیتی این کشور روند اعمال قانون و حاکمیت نظام بر تمام نقاط مرزی عراق با ایران را آغاز کرده‌اند.

به گزارش «العربی الجدید»، «الخفاجی»، گفت که هدف عراق از اجرای توافقنامه امنیتی با ایران، جلوگیری از تبدیل عراق به سکویی برای حمله به کشور‌های همسایه است که در قانون اساسی عراق به آن تاکید شده است.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین اظهار کرد: نیرو‌های عراق توانایی نظامی لازم را برای کنترل نوار مرزی عراق و ایران دارند؛ ضمن این که در این زمینه هماهنگی سطح بالایی با دولت محلی اقلیم کردستان عراق وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه عراق کاملا به اجرای توافقنامه امنیتی با ایران متعهد است، گفت: این امر به نفع امنیت ملی عراق است.

از سوی دیگر یکی از اعضای «اتحادیه میهنی کردستان»، اعلام کرد: عراق عملا اجرای توافقنامه امنیتی با ایران را جهت از بین بردن گروه‌های مخالف مستقر در مرز ایران و عراق (گروه‌های تروریستی) آغاز کرده است و بسیاری از این گروه‌ها از مرز دور و خلع سلاح شده‌اند.

«غیاث السورجی»، تاکید کرد: هماهنگی میان بغداد و اربیل برای اجرای این توافقنامه که مسئولیتش بر عهده طرفین است، وجود دارد.

وی با اشاره به جدیت ایران در مبارزه با این گروه‌ها، گفت: ایران در نتیجه امضای این توافقنامه حملات خود را به خاک عراق متوقف کرد؛ طی روز‌های آینده شاهد انتقال همه گروه‌های مذکور از نوار مرزی به مناطق دیگر در داخل عراق خواهیم بود؛ از آنجا که اعضای این گروه‌ها براساس قوانین بین‌الملل و سازمان ملل برای پناهندگان در عراق حضور دارند، این روند زیر نظر سازمان ملل انجام خواهد شد.

در عین حال، در بیانیه فرماندهی نیرو‌های گارد مرزی عراق که اخیرا منتشر شد، آمده است که نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های غیرقانونی پاکسازی شده است.

عراق و ایران در پایان آگوست گذشته از امضای توافقنامه امنیتی میان ۲ کشور خبر دادند که براساس آن عراق متعهد شد تا گروه‌های تروریستی حاضر در مرز عراق با ایران را خلع سلاح کرده و آنها را به اردوگاه‌های پناهندگان تحت نظارت سازمان ملل منتقل کند.

«فواد حسین»، وزیر خارجه عراق نیز پیشتر تاکید کرده بود که کشورش به اجرای توافقنامه امنیتی با ایران متعهد است.

وی در سفر اخیر خود به ایران گفته بود: قانون اساسی عراق می‌گوید که به هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک عراق را برای حمله به کشور دیگری نمی‌دهد؛ مسئله این است که همکاری امنیتی بین ایران و عراق براساس قانون اساسی عراق است؛ نقشه راه در این رابطه وضع شده و ما به آن متعهد هستیم؛ هدف نهایی ما این است که گروه‌های تروریستی در مرز‌ها خلع سلاح و به اردوگاه‌های پناهندگان منتقل شوند و تحت نظارت سازمان پناهندگان قرار بگیرند.

به گفته وزیر خارجه عراق، این توافق بر اثر همکاری دولت‌های ایران و عراق به‌دست آمده و از جانب طرفین نقشه راهی طراحی و اجرا شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *