سیاه‌پوستان قربانی احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا

7:30 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۸۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاه‌پوستان قربانی احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا
احکام نادرست علیه افرادی که هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند، به طور نامتناسبی شهروندان سیاه‌پوست را در آمریکا هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان - این یک داستان غم‌انگیز است که بار‌ها و بار‌ها گفته می‌شود سیاه‌پوستان در جرم‌هایی محکوم شده‌اند که هرگز آن جرم‌ها را مرتکب نشده‌اند.

اما آیا شنیده شده که مرد سیاه‌پوستی به خاطر جنایاتش تبرئه شده است؟ به ندرت این اتفاق می‌افتد. 

در سال ۲۰۰۴، «جسی جانسون»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، به دلیل جنایتی که در سال ۱۹۹۸ مرتکب نشده بود، در یک پرونده مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شد.

«جانسون» پس از گذراندن ۲۵ سال در پشت میله‌های زندان، که طی ۱۷ سال از آن محکوم به اعدام بود، سرانجام پس از تصمیم دادستان‌ها به عدم محاکمه مجدد پرونده او که در سال ۲۰۲۱ از سوی دادگاه استیناف اورگان لغو شده بود، آزاد شد.

در سال ۱۹۹۸، «هریت تامپسون» در خانه خود در اورگان با ضربات چاقو کشته شد و هیئت منصفه پرونده جانسون از شهادت مهم همسایه تامپسون که گفته بود مردی سفیدپوست را دیده است که از خانه قربانی فرار می‌کند، آگاه نبود.

پس از محکومیت جانسون، این شاهد به تلاش خود ادامه داد تا آنچه را که در آن شب دیده به پلیس توضیح دهد، اما ظاهرا پلیس با گفتن این موضوع به وی پاسخ داد: «یک زن سیاه‌پوست به قتل رسید و یک مرد سیاه‌پوست قرار است هزینه آن را بپردازد.»

همچنین مشخص شد که وکیل دادگاه «جانسون» هرگز در مورد این حادثه با شاهد صحبت نکرد و اثرانگشت جانسون نیز در هیچ یک از صحنه‌های قتل یافت نشد.

«استیو وکس»، مدیر حقوقی پروژه بی‌گناهی اورگن، می‌گوید: به مدت ۲۵ سال، ایالت اورگان برای دفاع از پرونده عمیقا ناقص خود علیه جسی جانسون، مبارزه کرده است؛ هیچ بی‌عدالتی فجیع‌تر از این که جانسون سال‌ها پیش در شهرستان ماریون حکم اعدام را شنیده باشد و سپس سال‌های عمر خود را در محکومیت اعدام به سر ببرد، قابل تصور نیست.

در سال ۱۹۷۶، «لئونارد مک» به اشتباه به تجاوز جنسی و ۲ مورد جرم داشتن سلاح محکوم شد؛ اکنون، پس از گذراندن ۴۶ سال پشت میله‌های زندان به دلیل جنایتی که مرتکب نشده بود، این مرد سیاه‌پوست ۷۲ ساله تبرئه شد.

گفته می‌شود محکومیت او طولانی‌ترین محکومیت نادرست در تاریخ آمریکاست.

سهم نامتناسب سیاه‌پوستان از احکام نادرست 

یک مطالعه جنجالی در سال ۲۰۱۷ آنچه که سیاه‌پوستان مدت‌ها به درستی آن را می‌دانستند، تأیید کرد؛ احتمال اینکه سیاه‌پوستان به اشتباه به جرم قتل محکوم شوند بیش از افراد دیگر گروه‌هاست. 

علاوه بر این سیاه‌پوستان بی‌گناه سال‌ها بیشتر از میانگین زمانی که طول کشید تا یک زندانی سفیدپوست متهم به همان جرم تبرئه شود، صبر می‌کنند.

«ساموئل آر. گراس»، استاد حقوق دانشگاه میشیگان، به نیویورک‌تایمز گفت: جای تعجب نیست که در این زمینه، مانند تقریبا هر حوزه دیگری که با عدالت کیفری در آمریکا مرتبط است، نژاد عامل بزرگی است.

به‌اصطلاح «سنترال پارک ۵» که تبدیل به «Exonerated ۵» شده است، شاید شناخته‌شده‌ترین نمونه‌هایی باشد که سیاه‌پوستان پس از محکومیت‌های نادرست تبرئه شده‌اند؛ آن‌ها گروهی از نوجوانان سیاه‌پوست و رنگین‌پوست بودند که به دلیل اتهامات نادرست تجاوز به یک زن سفیدپوست در دهه ۱۹۸۰ به دروغ متهم و بین ۵ تا ۱۲ سال زندانی شدند.

فهرست مردان، زنان و نوجوانان سیاه‌پوستی که پس از دستگیری ناعادلانه و متهم شدن از سوی افسران پلیس فاسد با محکومیت‌های نادرست دادستانی مواجه شده‌اند، بسیار طولانی است. 

ارقام نگران کننده

سیاه‌پوستان کمتر از ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما آن‌ها ۵۳ درصد از کل افرادی را در این کشور تشکیل می‌دهند که به دروغ و اشتباه به جرمی جدی محکوم شده‌اند و پس از گذراندن حداقل بخشی از دوران محکومیت خود آزاد شده‎اند. این آمار بر اساس گزارش سازمان ثبت ملی تبرئه‌ها در آمریکاست. 

سیاه‌پوستان آمریکایی حدود ۷ برابر بیشتر از سفیدپوستان احتمال دارد که به اشتباه به دلیل ۳ جنایت بزرگ قتل، تجاوز جنسی و جرایم مرتبط با مواد مخدر محکوم شوند و دلایل آن از مواردی مانند سوءرفتار عمدی پلیس گرفته تا این واقعیت است که در بسیاری از مواقع، افراد واقعا برای شناسایی افرادی که از نژادی متفاوت از آن‌ها هستند، مشکل دارند؛ بنابراین در واقع، جرایم مرتبط با مواد مخدر به احتمال زیاد تعداد بالایی از سیاه‌پوستان تبرئه شده را دارند؛ در واقع، سیاه‌پوستان ۱۹ برابر بیشتر احتمال دارد که به اشتباه به جرم مواد مخدر محکوم شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *