مسیرهای حمل‌ونقل قره‌باغ؛ اختلاف باکو و ایروان بر سر چیست؟

15:38 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۶۳۲
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
مسیرهای حمل‌ونقل قره‌باغ؛ اختلاف باکو و ایروان بر سر چیست؟
سرنوشت توافق مقام‎های قره‌باغ کوهستانی و جمهوری آذربایجان برای بازگشایی همزمان مسیر‌های حمل‌و‌نقل همچنان نامشخص است.

خبرگزاری میزان - تنش‌ها و درگیری‌هایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی دهه‌های گذشته بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» وجود داشته است.

این تنش‌ها حتی در برخی موارد به درگیری‌های نظامی میان طرفین منجر شده است.

منطقه قره‌باغ در جنگی در اوایل دهه ۱۹۹۰ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در عمل مستقل شد، اما جمهوری آذربایجان در آخرین جنگ خود با ارمنستان، در سال ۲۰۲۰ بخش‌های قابل توجهی از خاک آن را پس گرفت.

جمهوری آذربایجان در طول بیش از ۹ ماه گذشته، جاده مواصلاتی بین ارمنستان و قره‌باغ را به جز در موارد فوری پزشکی، مسدود کرده بود.

بر اساس اطلاعاتی که به تازگی یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان ارائه کرد، دولت این کشور با بازگشایی گذرگاه «لاچین» که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند، به شرط پذیرش کمک از سوی مقامات قره‌باغ موافقت کرد.

این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که مقام‎های این منطقه تحت کنترل ارمنستانی‌ها اوایل روز شنبه اعلام کردند که محموله‌های بشردوستانه صلیب سرخ روسیه را از طریق یک مسیر جایگزین می‌پذیرند.

مقام‎های قره‌باغ از واژه «جمهوری آرتساخ» برای نام بردن این منطقه استفاده می‌کنند.

«حکمت حاجی‌اف»، مشاور سیاست خارجی «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، گفت که کشورش رضایت خود را به عنوان یک حسن نیت برای اطمینان از بازگشایی همزمان گذرگاه لاچین، برای امکان حمل‌ونقل محموله‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نشان داده است. 

«حاجی‌اف»، تأکید کرد که در پاسگاه لاچین، رژیم گمرکی و مرزی جمهوری آذربایجان باید رعایت شود.

نکذیب حصول هر نوع توافق برای بازگشایی همزمان مسیر‌های حمل و نقل

در همین حال، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در پیامی توافق برای بازگشایی همزمان جاده‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد.

به گفته وی، باکو پیشنهاد بازگشایی همزمان راه‌ها را مطرح کرده است، اما مقام‎های قره‌باغ آن را رد کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان به تازگی مدعی شده بود که نیرو‌های نظامی ارمنستان در طول شب قبل به سوی نیرو‌های این کشور تیراندازی کرده‌اند و در پاسخ هم یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان اقدامات تلافی‌جویانه را انجام داده‌اند.

این در حالی است که ارمنستان اتهامات به خود را تکذیب کرده است.

تماس ایروان با سران چندین کشور

دولت ارمنستان اعلام کرد که «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر این کشور به تازگی با سران فرانسه، آلمان و کشور‌های همسایه خود یعنی ایران و گرجستان و همچنین با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو‌های تلفنی داشته است. 

باکو نیز اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با «یوری کیم»، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره تنش‌های موجود گفت‌وگو کرده است. 

«پاشینیان» در این تماس‌ها تاکید کرد که تنش‌ها در مرز افزایش یافته و جمهوری آذربایجان نیرو‌های خود را در مرز و اطراف منطقه قره‌باغ متمرکز کرده است.

باکو این موضوع را رد کرده و ارمنستان را به انجام همین کار متهم کرده است. 

نخست وزیر ارمنستان گفته که آماده است برای کاهش تنش‌ها با «الهام علی‌اف» دیداری فوری داشته باشد. اما مشاور سیاست خارجی «علی‌اف» گفت که باکو چنین پیشنهادی را از سوی ایروان دریافت نکرده است. 

انتهای پیام/


نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
0
یعنی همه رو اسکول کردن بخدا، این دو کشور با هم متحد بشن، چقدر بزرگ و قوی میشن، خاک توی سرشون، حالا هر کی نمیگذاره این اتفاق بیافته، لعنت بر پدر و مادرش، جنگ و تفرقه بهتره یا صلح و اتحاد؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *