هشدار ایروان به باکو درباره از دست رفتن فرصت برقراری صلح

13:31 - 21 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۵۶۳
هشدار ایروان به باکو درباره از دست رفتن فرصت برقراری صلح
نخست وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به تلاش برای بی‌اثر کردن روند صلح بین دو کشور متهم کرد.

خبرگزاری میزان - «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان خواستار رفع محاصره کنونی قره‎باغ از سوی جمهوری آذربایجان شد و به باکو ندرباره بی‎ اثر شدن فرصت تاریخی برای برقراری صلح هشدار داد.

«پاشینیان» با صحبت درباره عمیق‌تر شدن بحران انسانی در قره باغ به دلیل بسته شدن کریدور «لاچین» از سوی جمهوری آذربایجان، تنها جاده‌ای که قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند، گفت که منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ از دسامبر گذشته از هرگونه محموله تجاری و همچنین هرگونه تدارکات بشردوستانه از اواسط ژوئن محروم بوده است.

نخست وزیر ارمنستان، می‎گوید که کاروانی متشکل از ۲۲ کامیون با حدود ۴۰۰ تن تجهیزات بشردوستانه که دولت ارمنستان در اواخر ماه گذشته به قره‌باغ فرستاده بود همچنان در استان «سیونیک» ارمنستان در نزدیکی کریدور لاچین سرگردان مانده است، زیرا جمهوری آذربایجان اجازه عبور آن را نمی‌دهد. 

در همین حال وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایروان به سازمان ملل درخواست کرده تا نشستی اضطراری از سوی شورای امنیت برای بحث درباره وضعیت انسانی در قره‌باغ برگزار شود.

این بیانیه می‎گوید: ارمنستان به دلیل وخامت اوضاع انسانی در نتیجه انسداد کامل اجباری جمعیت غیرنظامی قره باغ، به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شده و خواستار تشکیل جلسه اضطراری شد. 

«مهر مارگاریان»، نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل نیز از این سازمان خواست تا امکان شرکت در نشست شورای امنیت را برای هیئت ارمنستانی فراهم کند. 

به گفته طرف ارمنستانی، کریدور لاچین که تنها جاده قره باغ به ارمنستان است، در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ از سوی گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان مسدود شد.

بعداً، باکو یک ایست بازرسی رسمی در مرز با ارمنستان در نزدیکی پل «خاکاری» قرار داد. 

با این حال، به گفته ارمنستان، پس از تیراندازی بین مرزبانان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ۱۵ ژوئن(۲۵ خرداد)، باکو هرگونه ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره باغ را ممنوع کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *