آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران/ نوای عاشقی در پایتخت طنین‌انداز شد

10:02 - 15 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۱۱۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران/ نوای عاشقی در پایتخت طنین‌انداز شد
آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین با حضور عزاداران حسینی در میدان امام حسین (ع) تهران آغاز شد و شهروندان پایتخت با ذکر لبیک یا زهرا، لبیک یا مهدی، لبیک یا حسین، لبیک یا عباس و با پلاکارد‌هایی با شعار حیاتنا الحسین، حب الحسین یجمعنا و القرآن یهدینا به سمت قبله تهران حرکت کردند.

خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی ساعت هفت صبح امروز- چهارشنبه ۱۵ شهریورماه از میدان امام حسین (ع) آغاز شد.

بنا بر تصاویر مرکز مانیتورینگ شهرداری منطقه ۲۰ عزادران حسینی از ساعتی پیش از میدان خراسان، میدان شهدا، خیابان فدائیان اسلام و خیابان‌های پیرامون حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در حال پیوستن به مسیر پیاده‌روی «لشکر حسین (ع)» هستند.

بیش از هزار و ۳۰۰ موکب فرهنگی و خدماتی در طول مسیر ایجاد شده که همزمان با حضور مردم در مسیر، خدمات‌رسانی را به شهروندان آغاز کرده‌اند.

از ساعت اولیه صبح امروز در کنار آغاز فعالیت خطوط مترو، تعداد ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۲ نقطه و ۲۰۰ دستگاه ون در هفت نقطه پایتخت مستقر شده‌اند تا عزاداران حسینی را به مسیر اصلی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین منتقل کنند.

سامانه تلفنی ۱۸۳۷ نیز از ساعت پنج صبح امروز پاسخگوی سؤالات شهروندان در رابطه با جزئیات خدمات‌رسانی در مراسم است و علاقمندان به حضور در برنامه و آگاهی از جزئیات آن می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند.

تصاویر مرکز مانیتورینگ شهرداری منطقه ۲۰ نشان می‌دهد که جمعیت حاضر در مراسم به تدریج در حال افزایش است و جاماندگان اربعین در حال ورود به مسیر هستند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز به همراه تعدادی از مدیران شهری از ساعات اولیه صبح امروز در میدان امام حسین (ع) مبدأ مراسم «لشکر حسین (ع)» حاضر شد و در جریان خدمات‌رسانی به شهروندان حاضر قرار گرفت.

با گذشت کمتر از دو ساعت از آغاز مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین؛ خیابان‌های هفده شهریور، میدان شهدا، خیابان شوش و خیابان فدائیان اسلام مملو از جمعیت است و اقشار مختلف مردم از گوشه گوشه پایتخت خود را به لشکر امام حسین (ع) رسانده‌اند.

حرکت گروه دوچرخه‌سواران به سمت قبله تهران

در کنار جمعیت پیاده، گروهی از دوچرخه سواران در حال طی مسیر به سمت قبله تهران و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هستند.

مه‌پاشی توسط عوامل سازمان بهشت زهرا (س)

نیرو‌های سازمان بهشت زهرا (س) در کنار گروه‌های جهادی با استقرار دستگاه‌های مه‌پاش، برای رفاه حال شهروندان و کاستن گرمای هوا در طول مسیر حضور دارند.

بازدید شهردار تهران از مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین

علیرضا زاکانی شهردار تهران در اولین ساعات صبح امروز، با حضور در میدان امام حسین (ع) بازدید خود از مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین را آغاز کرد.

محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در این بازدید شهردار تهران را همراهی کردند.

طنین نوای عاشقی در خیابان‌های پایتخت

جاماندگان اربعین با ذکر لبیک یا زهرا، لبیک یا مهدی، لبیک یا حسین، لبیک یا عباس و با پلاکارد‌هایی با شعار حیاتنا الحسین، حب الحسین یجمعنا و القرآن یهدینا در حال حرکت به سمت قبله تهران هستند.

موکب مادر و کودک میزبان کودکان حسینی

در میدان خراسان موکب مادر و کودک پذیرای مادرانی است که با وجود گرمای هوا و مسیر طولانی، با فرزندان در آغوش، خود را به پیاده‌روی جاماندگان رسانده‌اند.

هم اکنون با گذشت سه ساعت از برگزاری آیین جاماندگان اربعین، چند استیج در طول مسیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی همچون مدیحه سرایی و سرود، با عزاداران حسینی همراهی می‌کنند.

تلاش پاکبانان برای پاکروبی مسیر پیاده‌روی اربعین

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با توزیع کیسه‌های زباله بین موکب‌ها و محل‌های پذیرایی و همچنین آموزش شهروندان با موضوع حفظ محیط زیست، به یاری پاکبانان آمده و برخی حاضران نیز با جمع آوری زباله‌ها در طول مسیر، جلوه‌ای دیگر از خدمت عاشقانه به عزاداران را به نمایش گذاشته اند.

همزمان با اجتماع بزرگ جاماندگان، پویش «من هم آنجا هستم» نیز کار خود را آغاز کرد و گروه‌های مختلف با ثبت اثر انگشت خود در لوحی از تصویر بین‌الحرمین و بارگاه مقدس امام حسین (ع) و سر دادن شعار لبیک یا حسین (ع) با زائران کربلا همراه می‌شوند.

افزایش تعداد مواکب در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین به ۲هزار موکب
مهرداد باقری، با حضور در مرکز مانیتورینگ منطقه ۲۰ با بیان اینکه در مجموعه مدیریت شهری همه هر آنچه داشته اند به میدان آورده اند، خاطرنشان کرد: امسال برای یازدهمین بار، مراسم جاماندگان اربعین برگزار می‌شود، اما در دو سال اخیر شاهد تغییراتی هستیم و شاید مشهودترین تغییرات، زمان برگزاری مراسم و به نوعی وسعت زمانی است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: ساعت مسافرگیری ایستگاه‌های مترو، خدمات رسانی نیرو‌های آتش نشانی و دیگر سازمان‌ها از دیگر تغییرات در مراسم بود و از ۳۰ دقیقه پیش خدمت رسانی اتوبوس‌ها نیز آغاز شده است.

باقری با بیان اینکه حداکثر تعداد مواکب در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۵۰ موکب بود، یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که شب گذشته صورت گرفت، امروز نزدیک به دو هزار موکب به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

وی با اعلام اینکه امسال شرکت اتوبوسرانی با تاکید شهردار تهران زائرین اربعین را از سایر شهر‌ها نیز به مراسم منتقل می‌کند، گفت: هم دپوی اتوبوس شهر تهران و هم کرج و ورامین انجام شده و هماهنگی با سایر شهر‌ها برای انتقال مردم صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه تراکم جمعیت در مراسم امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است، تصریح کرد: انبوهی از زائران نیز از ورامین در حال پیوستن به مسیر هستند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ گونه حادثه‌ای نداشتیم و نیرو‌های پلیس راهور، سازمان مدیریت بحران و سازمان آتش نشانی در طول مسیر حضور دارند و گزارشی مبنی بر حادثه اعلام نشده است.

باقری با اعلام اینکه امسال اقدامات در شهرری متمرکز شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال به اذعان فرماندار شهرستان ری، ارائه خدمات توسط شهرداری منطقه ۲۰ به صورت متمرکز انجام می‌شود. امیدواریم بخش‌های جنوبی و شرقی شهرری نیز در سال‌های آینده تقویت شود.

 مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از ساعت هفت صبح امروز از میدان امام حسین (ع) آغاز شده و تا اذان مغرب در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *