۱۸ محکوم به قصاص در استان کرمان به زندگی بازگشتند

11:19 - 14 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۹۶۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۸ محکوم به قصاص در استان کرمان به زندگی بازگشتند
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در قالب پنج پویش طی هجده ماه گذشته، ۱۸ محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم به زندگی بازگشتند.

خبرگزاری میزان-حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی به استقبال خوب شهروندان کرمانی از پویش مردمی "به احترام امام حسین (ع) می‌بخشم" اشاره کرد و گفت: نتایج حاصل از اجرای پویش‌های "به احترام ائمه اطهار (ع) می‌بخشم" در بحث ترویج فرهنگ صلح و سازش فراتر از انتظار بود و در هجده ماه گذشته، ۱۸ محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم به زندگی بازگشته اند که دستاورد بزرگی است.

وی در تشریح جزییات این خبر اظهار کرد: احکام این ۱۸ نفر محکوم به قصاص قطعی و لازم الاجرا بود که با همت و از خودگذشتگی خانواده‌های اولیای دم و استفاده از این پویش‌ها و ترویج فرهنگ صلح و سازش این افراد از قصاص رهایی یافتند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: دادگستری کرمان از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۵ پویش مردمی به مناسبت‌های مختلف درنظر گرفته است، که بیشتر این پویش‌ها در مناسبت‌های مذهبی مثل شهادت ائمه اطهار، ماه محرم، شهادت امیرالمومنین و... بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: البته دادگستری کرمان به‌مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز "پویش به عشق حاج قاسم می‌بخشم" راه اندازی کرده است.

وی تاکید کرد: این پویش‌ها که به عشق ائمه اطهار (ع) در بین مردم ترویج شد در حال حاضر پنجمین پویش از ابتدای محرم امسال شروع و تا پایان صفر نیز ادامه دارد و مجموع این پویش‌ها دستاورد‌های خوبی برای مردم و دستگاه قضایی داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در "پویش به عشق امام حسین علیه السلام می‌بخشم" که از محرم امسال اطلاع رسانی و اعلام شده است، ۵ نفر با جلب رضایت اولیاء دم از قصاص رهایی یافته و از زندان آزاد شدند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی در ادامه گفت: از ابتدای اجرای این پویش‌ها ۸۱۵ نفر از زندان‌های استان رهایی یافتند که ۱۷۵ نفر از آزادشده‌ها مربوط به ماه محرم وصفر امسال ودر راستای "پویش به عشق امام حسین علیه السلام می‌بخشم" بوده است.

وی اظهار کرد: طی هجده ماه گذشته دو هزار ۹۲۲ پرونده زندانی دار از آمار پرونده‌های دادگستری و زندان کم شده است که ۵۹۵ مورد از این پرونده‌ها مربوط به ماه محرم و صفر امسال و در قالب "پویش به عشق امام حسین علیه السلام می‌بخشم " بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی یک سال و نیم اخیر ۶۶ هزار و ۱۶۰ فقره پرونده پرونده در پویش‌های به احترام امام حسین (ع) می‌بخشم"، "به احترام امام رضا (ع) می‌بخشم"، "به عشق امام علی (ع) می‌بخشم" و "به عشق حاج قاسم می‌بخشم" منتهی به صلح و سازش و مختومه شده است که ۱۰ هزار ۹۸۵ پرونده مربوط به "پویش به عشق اباعبدلله الحسین می‌بخشم" در ماه محرم و صفر امسال بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با بیان اینکه ترویج فرهنگ صلح و سازش در فرمایشات مقام معظم رهبری ، سند تحول قوه قضاییه و در اسناد بالا دستی مورد تاکید بوده است، افزود: در کنار آراء و احکامی که در دستگاه قضایی صادر می‌شود، موضوع صلح و سازش برای اجرای عدالت به کمک قوه قضاییه می‌آید.

وی افزود: برای این منظور قوه قضاییه شعبات متعدد ویژه حل اختلاف در مجتمع‌های قضایی و مساجد در شهر‌ها و روستا‌ها در نظر گرفته است که مردم مسائل و دعاوی خود را با صلح و سازش حل و فصل کنند و دستگاه قضایی درسال‌های اخیر برای ترویج و تکمیل فرایند صلح و سازش پویش‌های مردمی راه اندازی کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: پویش‌های مردمی فرصت بسیار مناسبی است که قوه قضاییه از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های مردم، ریش سفیدان، سران طوایف، معتمدین، روحانیت و ائمه جمعه، گفت: معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری کرمان با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده است تلاش خواهد کرد هرچه بیشتر از ظرفیت‌های مردمی در جهت ترویج فرهنگ صلح وسازش در جامعه استفاده کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *