تشدید نگرانی‌ها درباره رویکرد آمریکا در قبال پناهجویان هائیتی

9:50 - 10 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۳۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید نگرانی‌ها درباره رویکرد آمریکا در قبال پناهجویان هائیتی
اخراج پناهجویان و مهاجران اهل هائیتی از آمریکا در حالی ادامه دارد که کارشناسان حقوق بشری در مورد وخامت اوضاع در کشور مذکور هشدار‌های جدی می‌دهند.

خبرگزاری میزان – در میانه تشدید تنش‌ها و وخامت اوضاع انسانی در هائیتی در پی بالا گرفتن درگیری میان گروه‌های مسلح، کشور‌های مختلف همسایه هائیتی اقدام به اخراج پناهجویان و مهاجران این کشور کردند.

تلاش‌های سازمان ملل برای اعزام نیرو‌های چندملیتی به هائیتی برای حل‌وفصل موج جدید خشونت در این کشور تاکنون بی‌فایده بود و آوارگی شهروندان هائیتی همچنان ادامه دارد.

براساس اعلام سازمان ملل در سال جاری میلادی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شهروند اهل هائیتی بر اثر خشونت گروهی کشته و ۹۰۰ نفر دیگر ربوده شده‌اند.

حملات گروهی اخیر همچنین دست‌کم ۵ هزار نفر را مجبور به آوارگی و دست‌کم ۵ هزار نفر را در معرض خطر سوءاستفاده باند‌های جنایتکار قرار داده است.

هائیتی یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است که با خشونت‌های گسترده گروهی مواجه شده است؛ بلایای طبیعی و بن‌بست سیاسی طولانی مدت سبب تشدید اوضاع غیرانسانی در این کشور شده‌اند.

وخامت اوضاع در هائیتی به شکل گرفتن موج‌های مهاجرت شهروندان این کشور به کشور‌های منطقه منجر شده است.

اخراج پناهجویان اهل هائیتی از سوی دولت آمریکا

دولت آمریکا در روز‌های اخیر اقدام به اخراج گسترده مهاجران و پناهجویان اهل هائیتی کرده است؛ این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا همزمان از شهروندان خود خواسته تا هائیتی را به دلیل نگرانی‌های امنیتی ترک کنند.

وضعیت در هائیتی طی یک ماه گذشته بدتر شده و تشدید خشونت‌های گروه‌های مسلح، آوارگی شمار بیشتری از مردم این کشور را در پی داشته است.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا تصمیم واشنگتن مبنی بر اخراج مهاجران و پناهجویان اهل هائیتی را در بحبوحه تشدید تنش‌ها در این کشور تایید و از آن دفاع کرد.

در ماه جاری میلادی ۲ پرواز پناهجویان و مهاجران اهل هائیتی را به این کشور بازگرداند.

در عین حال، اداره گمرک و مهاجرت آمریکا (ICE) از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرواز‌های اخراج مهاجران و پناهجویان از آمریکا شامل پناهجویان اهل کشور‌های هائیتی، اکوادور، ... به بالاترین میزان خود از سپتامبر ۲۰۲۱ رسیده است.

تشدید نگرانی درباره وضعیت پناهجویان هائیتی

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری از آمریکا و دیگر کشور‌های منطقه خواسته است تا رویه اخراج پناهجویان اهل هائیتی را متوقف کنند.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل (CERD) در ماه آوریل سال جاری از کشور‌های قاره آمریکا خواسته بود تا روند اخراج افراد اهل هائیتی به کشورشان را متوقف کنند.

دفتر یکپارچه سازمان ملل در هائیتی(BINUH) با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که وضعیت بشردوستانه در هائیتی در سال ۲۰۲۳ به شکل قابل‌توجهی بدتر شده است.

در این بیانیه آمده است: آخرین موج خشونت در هائیتی منجر به آوارگی بیش از ۱۰ هزار نفر شده است که در ۲۰ اقامتگاه موقت یا در خانه‌های میزبان پناه گرفته‌اند.

فقط بر اثر تنش‌های ۲ هفته آخر ماه جاری میلادی در هائیتی دست‌کم ۷۱ نفر کشته شدند.

کارشناسان حقوق بشری تاکید دارند که اقدام آمریکا مبنی بر اخراج پناهجویان و مهاجران اهل هائیتی در میانه تشدید موج خشونت در این کشور اقدامی فراتر از غیرانسانی بودن و نقض آشکار حقوق بشر است.

هماهنگ کننده سیاست مهاجرت موسسه عدالت هائیتی می‌گوید که موضوع غیرانسانی، حمایت آمریکا از دولت هائیتی با وجود تشدید تنش‌ها در این کشور است.

رئیس یک گروه حامی مهاجران در آمریکا تاکید کرد که پرواز‌های اخراج از آمریکا نقض حقوق بشر و جنایت بالقوه علیه بشریت هستند.

اداره گمرک و مهاجرت آمریکا در میانه تشدید انتقاد‌ها از این اقدام، دست به انتشار گسترده ویدئو‌های مربوط به پرواز‌های اخراج زده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *