نقش آمریکا در ایجاد وضعیت بحرانی در زندان‌های هائیتی

9:00 - 19 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۰۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش آمریکا در ایجاد وضعیت بحرانی در زندان‌های هائیتی
آمریکا از سال ۲۰۱۳ ساخت چند زندان را در هائیتی تامین مالی کرده که به فاجعه‌ای در سیستم زندان‌های این کشور منجر شده است.

خبرگزاری میزان - ۳ زندانی در زندان «Petit-Goave» ساخته شده از سوی آمریکا در هائیتی، در فاصله آگوست و سپتامبر سال گذشته از گرسنگی جان خود را از دست دادند.

 یکی از این زندانیان اهل «لئوگان» بود که به دلیل سرقت سیم برق زندانی شد و یکی دیگر از آن‌ها تنها به دلیل سرقت یک خروس، در حال گذراندن حکم حبس بود.

اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در سراسر سیستم زندان هائیتی زندانی هستند هنوز محاکمه نشده یا به جرمی محکوم نشده‌اند؛ در واقع، از جمعیت ۱۱ هزار و ۵۸۰ نفری زندانی تا می ۲۰۲۱، تنها ۲ هزار و ۷۱ نفر محکوم شده بودند.

در سراسر هائیتی، برآورد می‌شود که ۸۰ تا ۱۰۰ زندانی به دلیل سوء تغذیه و کمبود مراقبت‌های پزشکی جان خود را از دست دادند.

نقش آمریکا در سیستم زندان‌های هائیتی

آمریکا از سال ۲۰۱۳ بودجه ساخت ۴ زندان در هائیتی را تأمین مالی کرده است؛ با این حال، با توجه به نفوذ غالب و تأمین مالی آن بر پلیس ملی هائیتی و سیستم زندان این کشور، آمریکا مسئول شرایط اسفناکی است که امروزه همه زندان‌های هائیتی را برجسته می‌کند.

علاوه بر Petit-Goave، چند زندان دیگر در هائیتی از سوی آمریکا تامین مالی شده‌اند؛ با وجود اینکه ۸۳ درصد از زندانیان در انتظار محاکمه (که به ندرت برگزار می‌شود) و افراد سال‌ها در سلول‌های پر ازدحام گم می‌شوند، حتی جزئی‌ترین جرم می‌تواند عملا با مجازات همراه باشد.

تعجبی ندارد که زندان‌های هائیتی به آمریکا متصل است؛ امپریالیسم زندان، گسترش مدل حبس جمعی در سراسر «جنوب جهانی» است؛ بودجه برای دخالت آمریکا در سیستم‌های زندان‌های خارجی عمدتا از طریق اداره زندان‌های این کشور انجام می‌شود. 

سطوح فاجعه‌بار سوء استفاده

اگرچه الگو‌های سوء استفاده‌ای که مشاهده می‌شود بسیار معمولی هستند، سطوح سوء استفاده که در هائیتی رخ می‌دهند تکان دهنده است؛ در هائیتی، مانند سایر کشورها، ساخت زندان به دلیل نگرانی‌های بشردوستانه و کاهش ازدحام بیش از حد توجیه می‌شود.

با این حال دیده می‌شود که ساخت زندان‌های بیشتر منجر به شلوغی بیشتر، بدتر شدن شرایط و افزایش دستگیری‌های با انگیزه سیاسی می‌شود.

آمریکا و امپریالیسم زندان

«امپریالیسم زندان مدرن» در سال ۲۰۰۰ با توافق بین آمریکا و دولت کلمبیا آغاز شد و قرار شد این کشور تمامی سیستم زندان خود را در بر اساس مدل آمریکایی بازسازی کند؛ پس از آن، حبس سیاسی به بالاترین سطح در قاره آمریکا رسید و ازدحام بیش از حد افزایش یافت.

در سراسر این سیستم، محرومیت از دسترسی به آب آشامیدنی، غذای با کیفیت کافی و مناسب و مراقبت‌های بهداشتی اولیه عمومیت داشت.

سود هنگفت برای شرکت‌های آمریکایی

با وجود فلاکت در این زندان‌ها، این امر می‌تواند برای برخی سودآور باشد؛ کسی باید آن زندان‌ها را بسازد و این افراد به ندرت شرکت‌ها یا کارگران واقعی هائیتی هستند.

این شرکت‌ها عمدتا آمریکایی بوده و از جمله کسانی که از ساخت زندان‌های آمریکا در هائیتی سود می‌برد، شرکت «Hollingsworth Pack» با دفتر مرکزی آن در ویلیامزبورگ، ویرجینیا، و دفاتر آن در آستین و سن آنتونیو، تگزاس، و کپنهاگ در دانمارک است.

به گزارش «workers»، این شرکت ۳ زندان از ۴ زندان ساخته شده  آمریکا در هائیتی از سال ۲۰۱۳، و همچنین ۳ ایستگاه و یک آکادمی پلیس را در هائیتی طراحی کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: هائیتی آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *