رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شورش واگنر و نگرانی‎ها درباره امنیت زرادخانه‌های هسته‌ای

7:15 - 05 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۸۹۹
شورش واگنر و نگرانی‎ها درباره امنیت زرادخانه‌های هسته‌ای
شورش گروه «واگنر» در روسیه یک ترس قدیمی را درباره امنیت زرادخانه‎های هسته‎ای زنده کرده است.

خبرگزاری میزان - شورش گروه «واگنر» در روسیه یک ترس قدیمی را در واشنگتن زنده کرده است؛ در صورت بروز تحولات داخلی چه بر سر ذخایر هسته‌ای روسیه می‌آید.

توافق روز شنبه از سوی «یوگنی پریگوژین»، فرمانده «واگنر»، برای دستور بازگشت نیروهایش به اردوگاه‌های خود، نگرانی‌های فوری از درگیری را فرو نشاند. 

به گزارش «رویترز»، مقام‎های اطلاعاتی سابق آمریکا، می‎گویند که تصاویر تانک‌ها در خیابان‌های روسیه، کودتای نافرجام سال ۱۹۹۱ را به یاد آورد که نگرانی‌هایی را در مورد امنیت زرادخانه هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی و احتمال سرقت کلاهک از سوی یک فرمانده نظامی ایجاد کرد. 

«مارک پلیمروپولوس»، افسر ارشد سابق سیا که بر عملیات مخفی این آژانس در اروپا و اوراسیا نظارت داشت، گفت: جامعه اطلاعاتی روی ذخایر هسته‌ای روسیه متمرکز خواهد شد. 

«دانیل هافمن»، افسر ارشد سابق سیا، می‎گوید: شما می‌خواهید بدانید چه کسی کنترل تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارد، زیرا نگران این هستید که تروریست‌ها یا افراد بد برای اهرم‌هایی که می‌توانند به دست آورند، به دنبال آن‌ها(تسلیحات هسته‌ای) بیایند.

برای اطمینان، مقام‎های آمریکایی می‌گویند که آن‌ها تهدیدی فوری برای امنیت تسلیحات استراتژیک و تاکتیکی روسیه نمی‌بینند.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، گفت که هدف از توافقی که نیروهای «واگنر» را به اردوگاه‌های خود بازگرداند، اجتناب از درگیری و خونریزی است. 

یک مقام شورای امنیت ملی روسیه، تاکید کرده هیچ تغییری در وضعیت نیرو‌های هسته‌ای روسیه وجود نداشته است.

روسیه مسئولیت ویژه‌ای برای حفظ فرماندهی، کنترل و نگهبانی نیرو‌های هسته‌ای خود دارد و تضمین می‌کند که هیچ اقدامی که ثبات استراتژیک را به خطر می‌اندازد، انجام نمی‌شود. 

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی سالانه تهدیدات سال ۲۰۲۳ خود گفته بودند که امنیت مواد هسته‌ای روسیه با وجود بهبود‌هایی که در حفاظت از مواد، کنترل و حسابداری در سایت‌های هسته‌ای روسیه از دهه ۱۹۹۰ انجام شده است، همچنان یک نگرانی است.

یکی از دستیاران کنگره آمریکا، معتقد است که کرملین در سال‌های اخیر منابع بیشتری را برای مدرن‌سازی زرادخانه خود به کار برده است.

سناریویی که اکنون برنامه‎ریزان را نگران می‌کند، ممکن است احتمال دستیابی یک گروه به توانایی تصمیم‎گیری درباره برخی از تسلیحات باشد.

«هافمن»، در بخشی دیگر گفت که آمریکا و متحدانش در این فکر خواهند ماند که چگونه یک فرمانده از این سلاح‌ها استفاده می‌کند. 

زرادخانه هسته‌ای روسیه بزرگترین زرادخانه جهان است که ذخایر آن در سال ۲۰۲۲ از سوی فدراسیون دانشمندان آمریکایی، ۵ هزار و ۹۷۷ کلاهک تخمین زده شده است؛ همچنین ۵ هزار و ۴۲۸ کلاهک در اختیار آمریکا قرار دارد.

افسران سابق سیا گفته‎اند که جمع‎آوری اطلاعات در مورد ساختار فرماندهی نیرو‌های راهبردی روسیه و جنبه‌های امنیتی و سایر جنبه‌های انباشته انبار‌ها از دیرباز جزو اولویت‌های سازمان‌های جاسوسی آمریکا بوده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *