ادعای متناقض سوئد در زمینه آزادی بیان

13:34 - 31 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۵۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادعای متناقض سوئد در زمینه آزادی بیان
سوئد در حالی که به بهانه آزادی بیان مجوز قرآن‌سوزی صادر می‎کند، افرادی که قصد دارند از این هتک حرمت جلوگیری کنند را بازداشت می‌کند.

خبرگزاری میزان - پلیس سوئد به تازگی یک زن را به دلیل تلاش برای جلوگیری از هتک حرمت قرآن کریم در این کشور بازداشت کرد.

این اقدام پلیس سوئد باعث نگرانی درباره ادعای این کشور مبنی بر حمایت از آزادی بیان شده است.

«سلوان مومیکا»، یک پناهجوی عراقی، در جدیدترین اقدام ضداسلامی در سوئد، همراه با حوادث مشابه در دیگر کشور‌های شمال اروپا، مانند دانمارک، قرآن کریم را هتک حرمت کرد و سوزاند.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، فردی دیده می‌شود که با عجله به سمت «مومیکا» می‌رود و قصد دارد از اقدام او جلوگیری کند.

این فرد بلافاصله از سوی نیرو‌های پلیس سوئد که در محل مستقر هستند، بازداشت می‌شود؛ به گفته سخنگوی پلیس سوئد، هویت این زن اعلام نشده و «به ظن اخلال در نظم عمومی و خشونت علیه یک افسر پلیس» بازداشت شده بود.

پلیس سوئد پیش از این نیز اقدام مشابهی را در حمایت از هتاکان به قرآن کریم انجام داده است؛ «سلوان مومیکا» و «سلوان نجم» قرآن کریم را در مقابل پارلمان سوئد در استکهلم سوزاندند.

این اقدام «مومیکا» و «نجم» با واکنش و محکومیت گسترده مواجه شد و گروهی از فعالان سوئدی هم از آن‌ها خواستند تا از این اقدام تحریک‌آمیز خودداری کنند.

نیرو‌های پلیس سوئد در حفاظت از هتاکان به قرآن کریم، فردی را که قصد جلوگیری از قرآن سوزی را داشت، بازداشت کردند.

ویدئوی منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهد که چند افسر پلیس سوئد بر سر این فرد می‌ریزند و او را به شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت می‌کنند.

اقدامات هتاکانه قرآن سوزی در سوئد، دانمارک و دیگر کشور‌های اروپایی باعث شعله‌ور شدن اعتراضات در کشور‌های سراسر جهان اسلام شده و باعث تنش‌های دیپلماتیک و سیاسی - به ویژه در مورد استکهلم - در میان درخواست‌ها برای ممنوعیت چنین اقداماتی شده است.

دولت سوئد مجوز سوزاندن قرآن را با استناد به آزادی بیان و عقیده توجیه کرده است، اما تاکید دارد که جلوگیری از آن مستقیما با این اصول مخالف است.

همزمان، مقام‎های سوئد اتهامات اولیه سخنان نفرت‌انگیز را علیه «مومیکا» مطرح کرده‌اند و دولت این کشور اعلام کرده که تحقیقاتی در مورد احتمالات قانونی برای اجازه دادن به پلیس در زمینه رد مجوز چنین تجمعاتی به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی انجام می‌دهد.

این بازداشت‌ها از سوی پلیس سوئد پرسش‎هایی را درباره ادعای سوئد در زمینه آزادی بیان ایجاد کرده و گروه‌های حقوق بشری اقدام پلیس مبنی بر بازداشت کسانی که سعی در جلوگیری از هتک حرمت قرآن را دارند، به چالش کشیده‌اند.

قوانین سوئد و دانمارک در مورد قرآن‌سوزی چیست؟ 

دانمارک و سوئد قوانینی دارند که سخنان مشوق عداوت و تنفر را ممنوع می‌کند، اما بسیاری استدلال می‌کنند که مرزی بین حمله به یک دین و حمله به ناظران آن مذهب وجود دارد.

هر دو کشور در سال‌های اخیر قوانین مربوط به توهین به مقدسات را لغو کرده‌اند؛ در سال ۲۰۱۷، دانمارک ماده توهین به مقدسات را در قانون مجازات خود پس از رای‌گیری در پارلمان لغو کرد.

این در حالی است که برخی موارد در دانمارک ممنوع است، از جمله آتش زدن پرچم‌ کشور‌های دیگر، حمایت آشکار از تروریسم یا توهین به پادشاه.

سوئد نیز قوانین مربوط به توهین به مقدسات خود را در دهه ۱۹۷۰ لغو کرد و آزادی بیان در قانون اساسی سوئد «به شدت محافظت شده است».

دولت سوئد مدعی است که هیچ راه قانونی برای جلوگیری از سوزاندن بیشتر قرآن ندارد؛ اما مقامات می‌گویند که اصلاحاتی را در قانون نظم عمومی سوئد در نظر خواهند گرفت که به پلیس این اختیار را می‌دهد تا در صورت وجود تهدید آشکار برای امنیت ملی، از سوزاندن قرآن جلوگیری کند.

تشدید اسلام هراسی

تعداد افرادی که در حال سوزاندن نسخه‌های قرآن هستند کم است، اما اشتراک‌گذاری ویدیو‌ها و تصاویر پخش زنده از چنین حوادثی توجه زیادی را به آن‌ها جلب کرده است.

یک استاد دانشگاه «اوپسالا» سوئد، می‌گوید که این ویدئو‌ها می‌توانند دیدگاه‌های یک اقلیت کوچک را مشروعیت بخشند.

دلیل این اقدامات هتاکانه، اسلام هراسی گسترده در سوئد است؛ به نظر می‌رسد برای هتاکان مهم نیست که «توبیاس بیلستروم»، وزیر خارجه سوئد، قرآن سوزی‌ها را محکوم کرده و آن‌ها را بیانگر اسلام هراسی توصیف کند.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، در حالی که دولت سوئد ادعا کرده که این نگرش‌ها را تایید نمی‌کند، مقامات سیاسی مختلف نسبت به اسلام و مسلمانان اظهارات توهین آمیری مطرح کرده‌اند.

با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از سوئدی‌ها با قرآن‌سوزی مخالف هستند؛ بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی «Kantar Public» در ماه جولای، اکثریت سوئدی‌ها از ممنوعیت سوزاندن هر متن مذهبی حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد آزادی بیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *