رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هتک حرمت قرآن؛ نمایش نفرت و اسلام‌هراسی در اروپا

7:15 - 28 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هتک حرمت قرآن؛ نمایش نفرت و اسلام‌هراسی در اروپا
اسلام هراسی تحت پوشش آزادی بیان برای کشورهای اروپایی به امری قابل قبول تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – طی چند هفته گذشته برخی از افراد در سوئد و دانمارک به نسخه‌هایی از قرآن کریم، کتاب مقدس حدود ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان هتاکی و اهانت کردند.

اقدام‌های هتاکانه به قرآن کریم در حالی در چند هفته اخیر در اروپا افزایش یافته است که متاسفانه وقوع چنین حوادثی موضوعی جدید نیست، چرا که نمایش نفرت دهه‌هاست که در سراسر اروپا جریان دارد.

در سال‌های اخیر، شخصیت و سیاستمداران راست افراطی مکررا در چارچوب رویکرد اسلام هراسانه خود دست به هتاکی به قرآن زده‌اند؛ وجه مشترک این افراد ادعا‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز آشکار درباره اسلام و مسلمانان بوده است.

یکی از چنین سیاستمدارانی، «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی دانمارکی و موسس حزب راستگرای افراطی «استرم کورس» است؛ این حزب در سال ۲۰۱۹ خواستار اخراج همه مسلمانان از دانمارک شده بود.

این سیاستمدار راستگرای افراطی دانمارکی در ژانویه سال جاری، با هتاکی به قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، پایتخت سوئد جنجالی علیه اسلام و مهاجران به راه انداخت.

گذشته از این که سیاستمداران و شخصیت‌های هتاک هیچگاه به دلیل دیدگاه‌های خصمانه و نژادپرستانه خود علیه مسلمانان عذرخواهی نمی‌کنند، جریان‌هایی نیز وجود دارند که حامی چنین اقدام‌های تحریک آمیزی بوده‌اند و افرادی را نیز وارد چنین معرکه‌هایی کرده‌اند؛ هدف از چنین اقدام‌هایی تحریک جامعه و برانگیختن نفرت علیه مسلمانان است.

هتاکی به قرآن کریم از حادثه ماه ژوئن تاکنون تقریبا به صورت هفتگی ادامه داشته و حتی درخواست‌هایی برای ارتکاب بیشتر چنین اقدام‌هایی از سوی افرادی که با اسلام و مسلمانان خصومت دارند، وجود داشته است.

در مقابل این روند، شماری از کشور‌های مسلمان مانند ایران، عراق، مراکش، عربستان، امارات، مصر و اردن ضمن محکوم کردن هرگونه نمایش عمومی اسلام هراسی، خواستار اقدام کشور‌های محل وقوع این حوادث شده‌اند.

پاپ فرانسیس نیز ضمن محکوم کردن اقدام‌های هتاکانه علیه قرآن کریم، حمایت خود را از کشور‌های مسلمان اعلام و تاکید کرد: از دیدن هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان احساس عصبانیت و انزجار می‌کند.

کشور‌های مسلمان در سطح بین‌المللی نیز با درخواست تشکیل جلسه اضطراری در شورای حقوق بشر سازمان ملل، موفق به تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر مقابله با نفرت مذهبی منجر به تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت در دوازدهم جولای شدند.

این قطعنامه خواستار محکومیت اقدام‌های اهانت آمیز به اسلام و قرآن شده و از آن با عنوان اعمال نفرت مذهبی یاد کرد.

شماری از کشور‌های غربی از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس با طرح ادعای تعهد به آزادی بیان با این بیانیه مخالفت کردند؛ این کشور‌ها مدعی شدند که ممنوعیت نمایش‌های این چنین نفرت به حق آزادی بیان افراد خدشه وارد می‌کند.

در حالی که تصور می‌شود که این کشور‌های اروپایی، اصل آزادی بیان را یک اصل مطلق می‌دانند، واقعیت این گونه نیست؛ توهین به رئیس جمهور یا رئیس دولت در شماری از کشور‌های اروپایی به حبس چند ماهه تا چند ساله برای فرد هتاک منجر می‌شود.

به عنوان مثال، در دانمارک توهین به پادشاه یا رئیس دولت می‌تواند تا ۴ سال حبس برای افراد هتاک به دنبال داشته باشد.

آن چه مشخص است، غالبا ادعا‌های آزادی بیان برای توجیه لفاظی‌ها و اقدام‌های اسلام هراسانه‌ای که آشکارا آسیب زدن به مسلمانان را دنبال می‌کنند، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ باید توجه داشت که توصیف اقدام‌های هتاکانه علیه قرآن به عنوان حفاظت از آزادی بیان نادرست بوده و در واقع اقدامی برای پوشاندن اهداف پشت چنین اقدام‌های نادرستی هستند.

با توجه به میزان اهمیت قرآن در زندگی مسلمانان و محوریت آن در دین اسلام، عاملان اقدام‌های هتاکانه علیه قرآن کریم، دارای دیدگاه‌های عمیقا اسلام هراسانه هستند و به شکلی هدفمند دست به چنین اقدامی می‌زنند.

در واقع، عاملان هتاکی به قرآن کریم با دست زدن به چنین اقدامی از حق آزادی بیان خود استفاده نمی‌کنند، بلکه به دنبال تحریک، آزار و تنفر علیه جامعه‌ای هستند که در حال حاضر با افزایش جرایم ناشی از نفرت و تبعیض مواجه است.

در حال حاضر، اسلام هراسی در اروپا به یک تهدید و تجربه روزمره مسلمانان ساکن این قاره تبدیل شده است؛ طی ۲ دهه گذشته جرایم ناشی از نفرت، هدف قرار دادن مساجد، افزایش قوانین تبعیض آمیز، هدف قرار دادن جوامع اسلامی و عادی سازی لفاظی‌های اسلام هراسانه در رسانه‌ها و سیاست اروپا افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ۲۰۲۱ شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد منتشر شد، مسلمانان مورد هدف‌ترین گروه در این کشور هستند، زیرا ۵۱ درصد از جنایات ناشی از نفرت، علیه آنان رخ داده است.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش ۲۰۱۹ پلیس ملی دانمارک، مسلمانان ۵۶ درصد قربانیان ۱۱۲ مورد گزارش شده جرایم ناشی از نفرت با انگیزه مذهبی را تشکیل می‌دادند.

نژادپرستی ضد مسلمانان در دانمارک از خیابان‌ها تا کرسی‌های قدرت وجود دارد، زیرا سیاستمداران جریان اصلی این کشور در تلاش برای به دست آوردن آرا در قربانی کردن جامعه مسلمانان نقش داشته اند.

برخی از بخش‌های خصمانه و آزار دهنده قانون ضد مسلمانان در دانمارک عبارت است از اجباری کردن مهدکودک برای کودکان مسلمان به میزان ۲۵ ساعت در هفته از سن یک سالگی، ۲ برابر شدن خودکار مجازات برای جرایم ارتکابی در برخی از مناطق.

بی تردید باید گفت که اسلام هراسی در قاره اروپا امری قابل قبول است و سبب می‌شود مسلمانان در اروپا در هراس دائمی از آینده زندگی کنند؛ بنابراین، انتخاب کتاب آسمانی جامعه مواجه با تبعیض و خشونت برای هتاکی، آزادی بیان نیست، بلکه اقدام متعصبانه‌ای است که جنایت‌های ناشی از نفرت را تشویق می‌کند، نفرت را تحریک می‌کند و در دورانی که انسجام و تفاهم اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است، اختلاف‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *