چهره بی‌خانمانی در قلب پاریس

7:15 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۹۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چهره بی‌خانمانی در قلب پاریس
بی‌خانمانی در پاریس، پایتخت فرانسه به چالشی جدی برای این کشور تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – پاریس، پایتخت فرانسه در پی تشدید بحران بی‌خانمانی با چالشی جدی مواجه شده است؛ این بحران علاوه بر این‌که چهره شهرهای فرانسه را زشت کرده، به راه افتادن موج انتقادها را نیز در پی داشته است؛ اکنون وضعیت در بسیاری از شهر‌های مختلف فرانسه متشنج است.

گرمای مرگبار تابستان سال جاری نیز نتوانست محرک دولت فرانسه برای چاره‌اندیشی جهت حل و فصل بحران فزاینده بی‌خانمانی در این کشور باشد.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی، بحران بدون راه حل مانده بی‌خانمانی در پاریس، علاوه بر این که سبب فرو افتادن افراد بیشتری به این ورطه شده، برخی از خیابان‌های پاریس را به زباله‌دانی تبدیل کرده است که امیدی به پاک شدنش نیست.

 

چهره واقعی بی‌خانمانی در قلب پاریس

 

اشباع مراکز اقامت شبانه برای افراد بی‌خانمان در پاریس، سال‌ها است که رخ داده و به نظر می‌رسد راه حلی برای آن دست‌کم در آینده نزدیک وجود ندارد.

«آن هیدالگو»، شهردار پاریس، می‌گوید که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پاریس در آستانه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بی‌خانمانی است و این شهر هنوز برای بازی‌های المپیک آماده نیست.

در حال حاضر، بیش از ۳ هزار بی‌خانمان در خیابان‌های پاریس حضور دارند.

سیاست‌های ضد مهاجرتی فرانسه؛ عامل تشدید بحران بی‌خانمانی

بی‌خانمانی مهاجران و پناهجویان در پاریس تا حد زیادی نتیجه سیاست‌های ضد مهاجرتی این کشور است.

براساس گزارش «leparisien»، در نیمه نخست ماه آگوست، حدود ۲۰۰ فرد آسیب پذیر بی‌خانمان خواستار پناهگاه اضطراری شدند؛ ۶۰ نفر از این افراد کودکان زیر ۲ سال هستند.

نکته قابل توجه در این روند، خالی کردن مراکز اسکان مهاجران و پناهجویان برای اسکان دادن بی‌خانمان‌ها است؛ این ایده نژادپرستانه به خودی خود مشکل‌ها در این زمینه را تشدید می‌کند.

چهره واقعی بی‌خانمانی در قلب پاریس

 

درخواست کمک از خانواده‌ها

سازمان‌های خیریه در تابستان سال جاری بیش از هر سال دیگری از خانواده‌های ساکن پایتخت فرانسه خواستند تا در صورت رفتن به مسافرت خانه‌های خود را در اختیار افراد بی‌خانمان شناسایی شده قرار دهند.

خیریه‌های فرانسوی، کودکان، زنان باردار و افراد بیمار را در صدر فهرست مذکور قرار داده و از خانواده‌های ساکن پاریس درخواست کمک کرده‌اند.

 

چهره واقعی بی‌خانمانی در قلب پاریس

اعتیاد؛ خطری بیخ گوش بی‌خانمان‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بی‌خانمان‌ها در پاریس با نرخ بالایی در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند؛ اتفاقی که دشواری‌های زندگی را برای آنان چند برابر می‌کند.

دلیل اصلی گرایش بی‌خانمان‌ها به مواد مخدر، فرار از افسردگی ناشی از شرایط زندگی است.

برگزاری المپیک ۲۰۲۴؛ دغدغه فرانسه در مواجهه با تشدید بحران بی‌خانمانی

فرانسه به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۴ با مشاهده وخامت اوضاع بی‌خانمان‌ها، قصد دارد تا این افراد عمدتا مهاجر را با دادن وعده‌هایی از پاریس خارج کرده و در شهر‌های دیگر اسکان دهد.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری المپیک ۲۰۲۴ (از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴)، شهر پاریس خود را برای انتقال ده‌ها هزار بی‌خانمان از مرکز شهر آماده می‌کند.

 

چهره واقعی بی‌خانمانی در قلب پاریس

 

یکی از راه حل‌های فرانسه برای خارج کردن بی‌خانمان‌ها از پاریس، تعطیل کردن مراکز اقامت شبانه برای بی‌خانمان‌ها با هدف ناچار شدن آن‌ها به ترک پاریس است؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت فرانسه مدعی شده که بی‌خانمان‌ها را برای خروج از پایتخت متقاعد کرده و تلاش می‌کند تا آنان را در مراکز مناسب دیگر شهر‌ها اسکان دهد.

برخی از پیش‌بینی‌ها از متشنج‌تر شدن شرایط در روز‌های نزدیک به آغاز بازی‌های المپیک تابستانی حکایت دارند.

عجله فرانسه برای خارج کردن بی‌خانمان‌ها از پاریس آن هم در شرایطی که مناطق در نظر گرفته شده برای اسکان آن‌ها در خارج از این شهر نه تنها فاقد استاندارد‌های لازم بلکه دچار مشکل آلودگی هستند، قطعا چالش بی‌خانمانی در پایتخت فرانسه را تشدید می‌کنند.

 

چهره واقعی بی‌خانمانی در قلب پاریس

 

نوک تیز انتقاد‌ها به سمت دولت

منتقدان تاکید دارند که اجرا نشدن تعهدات قانونی از سوی دولت «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه سبب شد تا بحران بی‌خانمانی در این کشور تشدید شود.

به گفته آنان، دولت «مکرون» قادر به حل این بحران نیست و از طریق سیاست‌های نادرست بر گسترش آن دامن می‌زند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *