کینه‌ورزی نفاق؛ اساس پرونده حمید نوری در سوئد

15:01 - 24 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۱۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کینه‌ورزی نفاق؛ اساس پرونده حمید نوری در سوئد
حمید نوری بیش از ۳ و نیم سال را در سلول انفرادی در سوئد گذرانده و حتی از دسترسی به حقوق اولیه خود نیز محروم بوده است.

خبرگزاری میزان - ۳ سال و ۹ ماه از بازداشت غیر قانونی حمید نوری در سوئد می‌گذرد و در این مدت کشوری که ادعای آزادی بیان و حقوق بشر را دارد، حتی کوچکترین مصداقی از رعایت کردن حقوق یک زندانی را در کارنامه سیاه خود ندارد.

به گزارش ستاد حقوق بشر، حمید نوری در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه استهکلم سوئد از سوی پلیس این کشور به طرز وحشیانه‌ای دستگیر شد.

پس از دستگیری این شهروند ایرانی، بسیاری از حقوق اساسی و اولیه وی سلب شد که از اولین اقدامات ناقض حقوق بشری علیه وی را می‌توان به قطع تماس با خانواده و سفارت ایران در ماه‌های ابتدایی دستگیری اشاره کرد.

به گفته «هانا لارسون»، وکیل سوئدی حمید نوری، وی بیش از ۳ سال است در سلول انفرادی به سر می‌برد که رکورددار زندانی انفرادی محسوب می‌شود.

سنگ تمام سوئد برای شکنجه حمید نوری

سوئد در این مدت ۳ سال و ۹ ماه، از هیچ اقدامی برای فشار روحی و روانی علیه حمید نوری دریغ نکرده است.

جدیدترین تلاش دولت سوئد این است که مدتی پیش، یک تبعه کشور اریتره را که دچار اختلالات شدید روحی و روانی است به سلول انفرادی حمید نوری منتقل کرده‌اند، بدون اینکه شرایط نگهداری در سلول، کوچک‌ترین تغییری پیدا کند.

آنگونه که حمید نوری به وکلایش گفته است؛ سوئدی‌ها معمولاً در آستانه برگزاری جلسات دادگاه، فردی را به سلول وی منتقل می‌کنند و به همین بهانه، وسایل نوری از جمله یادداشت‌های مورد نیاز برای دادگاه که در اختیارش قرار دارد را ضبط می‌کنند.

این اقدام تاکنون بار‌ها صورت گرفته و این امر به نوعی امکان دفاع موثر را از حمید نوری سلب کرده و مدارکی که او برای دفاع از خود در جلسات دادگاه به آن‌ها نیاز دارد را به همین بهانه از او دور نگه می‌دارند.

ضمن آنکه حضور یک فرد با مشکلات روحی و روانی در سلول کوچک نوری، فشار‌ها بر او را تشدید می‌کند، به خصوص که بر اساس گزارش‌های واصله این فرد به هیچ وجه مسائل بهداشتی را رعایت نکرده و شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را برای شهروندمان در سلول انفرادی ایجاد کرده است.

نوری، چشم انتظار چشم پزشک

گفته می‌شود حمید نوری در زمان کرونا به این بیماری مبتلا شده، ولی دولت سوئد حتی حق دسترسی به پزشک را از وی سلب کرده است. همچنین در این مدت ضعف بینایی نوری حادتر شده و در این زمینه نه‎تنها پزشکی او را معاینه نکرده است بلکه عینکش را هم نمی‌تواند عوض کند.

سلب حق انتخاب وکیل و دسترسی به آن

عدم حق انتخاب وکیل و دسترسی به او از مشکلات دیگری است که از ابتدای بازداشت، برای نوری ایجاد شده بود.

اگر چه نوری اکنون و در مرحله دادگاه تجدید نظر دارای وکیل است، اما همواره در زمینه دسترسی به وکلایش با محدودیت‌های مختلفی روبرو است که یکی از این محدودیت‌ها در دسترس نبودن به موقع مترجم برای برقراری ارتباط موثر با وکلای سوئدی است.

سوئد از خانواده نوری هم صرف نظر نکرد

هانا لارسون، وکیل سوئدی حمید نوری، گفت: مجید نوری چند وقت پیش برای ملاقات پدرش به سوئد آمده بود، اما اجازه ملاقات به او ندادند. این سفر مخارج سنگینی برای آن‌ها به همراه داشته و از نظر احساسی نیز برای خانواده نوری این محدودیت‌هایی که بازداشتگاه اعمال می‌کند، بسیار سخت و سنگین بوده است.

لارسون در ادامه می‌گوید: حمید نوری، در تماس‌هایی که با خانواده خود دارد بسیار محدود می‌تواند درباره اشخاصی که دادستان و شکات از آن‌ها نام برده‌اند، صحبت کند.

اداره مراقبت از بزهکاران، می‌نویسد که نوری می‌تواند حق ملاقات حضوری و الکترونیکی داشته باشد، اما ملاقاتی انجام نمی‌شود، این در حالی است که طبق قوانین بازداشتگاه، باید از قانون پیروی کند.

کینه منافقین به نوه ۱۰ ساله نوری هم رسید

در این زمینه گفتنی است، گروهک منافقین طی مدتی که دادگاه حمید نوری برگزار می‌شد، مرتبا تجمعاتی را برگزار می‌کردند.

دختر نوری مواجهه‌اش با آن‌ها را اینگونه توضیح داده است: بار اول که به سوئد آمدیم حدود ۲۰۰ نفر از آنان جلوی دادگاه حضور داشتند و دسته‌جمعی به ما فحش می‌دادند و توهین می‌کردند. ما سعی می‌کریم این توهین‌ها را نشنیده بگیریم. اما توهین‌ها فقط به من و برادرم ختم نشد و به فرزند ده ساله من هم فحش دادند. یک بار از بازداشتگاه به سمت محل اقامت خود می‌رفتیم که در اتوبوس یک خانم به ما فحاشی کرد و ما را تروریست خواند. دختر کوچک من به قدری ترسیده بود که دست و پاهایش می‌لرزید، با اینکه گناهی نداشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *