رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازدید‌های اخیر مسئولان قوه قضاییه از گمرکات کشور اتفاق مبارکی است

14:51 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بازدید‌های اخیر مسئولان قوه قضاییه از گمرکات کشور اتفاق مبارکی است
رئیس کل گمرک ایران ضمن تقدیر از بازدید‌های اخیر نمایندگان قوه قضاییه از گمرکات کشور گفت: امکان مورد ممیزی قرارگرفتن روند تجارت خارجی از سوی دستگاه‌های مختلف اتفاق مبارکی است.

خبرگزاری میزان- محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اقدامات انجام‌شده برای فعال‌سازی مکانیزم اعلام هشدار فاسدشدن کالا‌ها در گمرکات و بنادر گفت: موجودی کالا‌های اظهارشده و کالا‌هایی که در جریان کارشناسی و یا ارزیابی است به‌صورت روزانه رصد و به دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌شود. همچنین کالا‌هایی نیز که در مرحله ترخیص قرار دارند مشمول همین فرآیند می‌شوند.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر متوسط حجم تناژ کالای مانده در بنادر و گمرکات کمتر از ۴٫۸ میلیون تن است که علی‌رغم افزایش حجم تجارت خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۵ درصدی روبرو بوده است. 

وی با اشاره به بازدید‌های اخیر نمایندگان قوه قضاییه از گمرکات کشور گفت: اینکه امکانی فراهم شده تا روند تجارت خارجی مورد ممیزی دستگاه‌های مختلف قرار گیرد اتفاق مبارکی است.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه افزود: تسریع رسیدگی به پرونده‌های قضایی و فرآیند تشریفات سازمان اموال تملیکی و همگام با آنها سرعت‌بخشیدن به فرآیند صدور و اخذ مجوز‌ها می‌تواند اقدامات مشترک مدنظر قوه قضاییه و گمرکات کشور را ممکن سازد.

رضوانی‌فر در خصوص دلایل ایستایی کالا در گمرکات کشور گفت: اولین عامل ایستایی کالا مربوط به قبل از اظهار کالا به گمرک است که کالا وارد پایانه می‌شود، اما به گمرک اظهار نشده است. دوم اینکه بعد از اظهار کالا به دلیل عدم صدور پروانه ترخیص امکان ترخیص کالا وجود ندارد و سومین عامل این است که پس از صدور پروانه ترخیص کالا، چون هزینه کالا پرداخت نشده، امکان ترخیص آن وجود ندارد و کالا در گمرک باقی می‌ماند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: امسال هزار و ۶۲۱ دستگاه خودرو به گمرک ارسال شده که از این تعداد ۹۲۸ دستگاه خودرو در مراحل تشریفات قانونی قرار دارد و ۶۹۳ دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.

به گفته وی در سال جاری ۵۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های گمرکی وارد خزانه شده که این رقم نسبت به رقم ۳۰ میلیارد دلار سال قبل تقریبا ۲ برابر شده است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه در ۴ ماه نخست سال جاری ۷٫۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴٫۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است، گفت: در روز‌های اخیر واردات بنزین نداشتیم و در سال قبل ۴۳ درصد صادرات کشور مربوط به پتروشیمی، گاز و میعانات گازی به ارزش ۲۳٫۵ میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: ۷۵ درصد تجارت ایران با ۵ کشور هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام شده و با اکثر این کشور‌ها توافق‌نامه گمرکی امضا شده است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: سود بازرگانی بخش دارو صفر یا حداکثر ۲ درصد و علاوه بر آن ارزش افزوده این بخش صفر شده است و با دستور شورای عالی امنیت ملی شرکت‌های دارویی مجاز هستند که با حداقل اسناد دارو را ترخیص کنند و حمل یکسره دارو را اجرایی خواهیم کرد.

رضوانی در پایان در خصوص رقم واردات موبایل به کشور اظهار کرد: سال گذشته ۱۳ میلیون و ۷۶۳ هزار گوشی به صورت تجاری و ۵۶۳ هزار گوشی با رویه مسافری وارد کشور شد و از ابتدای سال جاری تا خرداد نیز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *