رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسلام‎ هراسی نهادینه؛ پشت پرده قرآن سوزی در سوئد و دانمارک

7:15 - 03 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۱۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام‎ هراسی نهادینه؛ پشت پرده قرآن سوزی در سوئد و دانمارک
پشت پرده هتک حرمت‌های اخیر به قرآن کریم در کشور‌هایی مانند سوئد و دانمارک اسلام هراسی نهادینه در غرب است.

خبرگزاری میزان - عراق به تازگی سفیر سوئد را اخراج و نماینده ارشد دیپلماتیک خود را به دلیل «اجازه مکرر دولت سوئد برای سوزاندن قرآن کریم، توهین به اسلام و آتش زدن پرچم عراق» از این کشور فراخواند؛ در آن روز یک پناهجوی عراقی در سوئد که در ماه ژوئن نیز اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود، با مجوز پلیس سوئد در خارج از سفارت عراق در این کشور بار دیگر به قرآن کریم هتک‎حرمت کرد.

این نخستین بار نیست که قرآن در سوئد هتک حرمت شده و سوزانده می‌شود؛ در ماه ژانویه، یک سیاستمدار راست افراطی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم اقدام به قرآن‎سوزی کرده و شعار‌های ضد اسلامی سر داد.

در خارج از سوئد، حوادث دیگری از سوزاندن قرآن یا سایر اعمال توهین آمیز علیه اسلام در بسیاری از کشور‌های غربی رخ داده است؛ در سال ۲۰۱۲، سربازان پایگاه هوایی بگرام آمریکا در افغانستان نسخه‌هایی از قرآن را سوزاندند، علاوه بر این یک فیلم کوتاه ضد اسلامی در همان سال از سوی یک فیلمساز مصری-آمریکایی تولید و منتشر شد، مجله فرانسوی «شارلی ابدو» نیز بار‌ها کاریکاتور‌هایی موهن و ضد اسلامی را منتشر کرده و همه این‌ها واکنش شدید جهان اسلام را برانگیخته است.

خودداری غرب از منع اقدامات ضد اسلامی با بهانه آزادی بیان

در واقع، کشور‌های غربی از اهمیت قرآن و پیامبر اسلام در قلب مسلمانان جهان و همچنین عواقب کفر علیه اسلام آگاه هستند، اما آن‌ها بار‌ها دست به اعمال توهین آمیز علیه اسلام مانند سوزاندن قرآن زده‌اند.

این کشور‌ها چنین اقداماتی را که موجب نفرت مذهبی می‌شود ممنوع نمی‌کنند، بلکه به بهانه «حمایت از آزادی بیان» به آن‌ها چراغ سبز نشان می‌دهند.

تبعیض علیه مسلمانان در غرب

علاوه بر این، مسلمانان ساکن در آمریکا و سایر کشور‌های غربی اغلب در زندگی روزمره خود از انواع مختلف تبعیض و حتی جنایات ناشی از نفرت رنج می‌برند.

شورای روابط آمریکایی-اسلامی، بزرگترین سازمان حقوق مدنی و مدافع مسلمانان در آمریکا، در گزارش سال ۲۰۲۲ خود اعلام کرد که بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شکایت حقوق مدنی در سال ۲۰۲۱ دریافت کرده که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ در موارد نفرت و سوگیری ۲۸ درصد افزایش داشته است؛ در اروپا نیز مسلمانان اغلب به دلیل قوانین ضد مذهبی هدف تبعیض قرار می‌گیرند. 

بدیهی است که اگرچه آمریکا و سایر کشور‌های غربی به کرات از «حقوق بشر» و «آزادی مذهبی» صحبت می‌کنند، اما اغلب به بهانه «حفاظت از حقوق بشر» و «دفاع از آزادی مذهبی» اقدامات و ادعا‌های غیرمسئولانه‌ای درباره کشور‌های دیگر مطرح می‌کنند.

آن‌ها دائما تلاش می‌کنند تا از مسائل مربوط به کشور‌های مختلف برای ایجاد اختلاف بین کشور‌های اسلامی استفاده کنند و در عین حال اعتقادات مذهبی و کرامت مسلمانان در سراسر جهان را زیر پا بگذارند.

مخالفت و مانع تراشی در برابر اقدامات سازمان ملل

غرب به سرکردگی آمریکا، آشکارا شورای حقوق بشر سازمان ملل را از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت سوزاندن قرآن منع کرده است؛ در ۱۲ جولای، شورای حقوق بشر با وجود مخالفت غرب، قطعنامه‌ای را درباره نفرت مذهبی در پی آتش زدن قرآن در سوئد تصویب کرد.

این قطعنامه به شدت مورد مخالفت آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفت و آن‌ها مدعی شدند که این قطعنامه با دیدگاه‌های آن‌ها در مورد «حقوق بشر» و «آزادی بیان» در تضاد است.

اسلام هراسی نهادینه در کشور‌های غربی

اساسی‌ترین دلیل این امر، «اسلام هراسی» گسترده و ریشه‎دار در جوامع آمریکایی و اروپایی، یعنی ترس، نفرت و تعصب غیرمنطقی نسبت به اسلام و مسلمانان است.

اگرچه آمریکا و اروپا مدعی حمایت از «برابری» و «تساهل» هستند، اما نه تنها نسبت به اسلام و مسلمانان بدون مدارا عمل می‌کنند، بلکه تبعیض و حتی نفرت نسبت به آن‌ها را نیز در دل دارند.

اگرچه برخی از سیاستمداران غربی ژست‌هایی مبنی بر رفتار برابر با مسلمانان دارند، «اسلام هراسی» عمیق آن‌ها همچنان به شکل‌دهی جهت‌گیری‌های سیاستی آنها، از جمله پذیرش یا حتی چشم پوشی از اعمال توهین آمیز، مانند سوزاندن قرآن و مخالفت با قطعنامه‌هایی که چنین اعمالی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل محکوم می‌کند، ادامه می‌دهد.

غرب اغلب از سیاست کشور‌های اسلامی و مسلمانان انتقاد می‌کند و از سویی دیگر از رای دادن به قطعنامه ضد نفرت مذهبی خودداری می‌کنند که خواستار احترام به اعتقادات مذهبی و عدم تحمل توهین به دین شده است.

این رویکرد‌ها به وضوح نشان می‌دهند که چه کسانی از به اصطلاح آزادی بیان برای ایجاد تقابل و دامن زدن به درگیری بین تمدن‌ها استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *