باید در تهران برق را جایگزین گاز کنیم/ تلفات زلزله تهران بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود

17:49 - 28 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۵۳۲
باید در تهران برق را جایگزین گاز کنیم/ تلفات زلزله تهران بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زلزله تهران کل کشور را درگیر خواهد کرد گفت: تلفات زلزله‌ تهران با نظرات مختلفی که کارشناسان ارائه می‌کنند ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است.

خبرگزاری میزان - نشست بررسی راهکار‌های افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله در قالب کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله ظهر امروز(چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲) به عنوان اولین نشست مشترک مسئولان و اساتید مهندسی زلزله برگزار شد.

سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این نشست گفت: بحث تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای ۷ ریشتر را در کمیته عمران شورای شهر تهران پیگیری کردیم. این اقدام از آبان ماه سال گذشته آغاز شد و در حین این اقدام زلزله ترکیه به وقوع پیوست که دقیقا فضا را برای ما روشن کرد و مانیتور شد آنچه را که در ذهن داشتیم. این زلزله ما را مصمم کرد که به فکر این موضوع باشیم و با دید بازتری روی این مقوله کار کنیم. بر همین اساس این کارگروه را در اسفند ماه سال گذشته تشکیل دادیم.

وی ضمن اشاره به اینکه از بین همه اساتید ۴۵ نفر اعلام آمادگی کردند که امروز در خدمت ۱۲ نفر از این اساتید هستیم تا در دوره اول این کارگروه از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم، ادامه داد: بنا داریم خروجی این جلسات پس از ۴ تا ۵ جلسه منجر به تشکیل کارگروهی قوی شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ترکیه اگر زلزله آمد استان‌های جنوبی آن درگیر مسائل مربوط به زلزله شدند، ولی پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه آنکارا و استانبول به کار خود ادامه می‌دادند و کشور از نظر حاکمیتی و سیاسی سر پا بود، افزود:اگر این فاجعه در تهران پیش بیاید در حقیقت این اتفاق برای کل کشور می‌افتد. بر همین اساس ضرورت دارد که برای تهران یک فکر اساسی انجام شود و مدلی طراحی شود که برای کل کشور به ویژه کلانشهر‌ها که در معرض زلزله قرار دارند به کار گرفته شود.

آقامیری متذکر شد: تلفات زلزله‌ تهران با نظرات مختلفی که کارشناسان ارائه می‌کنند ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده، این عدد‌ روی کاغذ راحت است، اما قطعا این موضوع شوخی نیست که چنین عددی در تهران داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در این کارگروه باید دغدغه‌های این حوزه برای مسئولین کشور در سطح ملی و نه صرفا شهرداری تهران تبیین شود چرا که در این اتفاق کل حاکمیت سیاسی و اقتصادی در کشور درگیر می‌شود، لذا باید همه دست به دست هم دهیم تا در خصوص این مشکل راهکار‌هایی مناسبی را اتخاذ کنیم.


علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه این نشست، گفت: بعد از تحقق هم‌فکری و تلاش جمعی در حوزه تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله، امروز با جمع شدن اساتید اتفاق مبارکی افتاد و صحبت اصلی این جلسه این بود که آیا امکان آمدن زلزله‌ای با مقیاس بالاتر از ۷ ریشتر در تهران وجود دارد یا خیر؟ و اینکه در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این حوزه چه اقداماتی می‌توان انجام داد و اساتید صاحب‌نظر صحبت‌های خود را مطرح کردند. 

وی ضمن اشاره به اینکه زلزله قطعا در کانون گسل و پیرامون آن خطرات متفاوت و غیر قابل مقایسه‌ای دارد و هر روز باید آمادگی لازم ایجاد شود و در مسیر اولویت اقدامات قبل از وقوع حادثه حرکت کنیم، ادامه داد: موضوع استحکام بنا و زیرساخت‌های شهری باید مورد توجه قرار بگیرد، اما طی ۳ هزار سال گذشته زلزله‌ای که کانون آن شهر تهران باشد رخ نداده، لذا آمار‌هایی که ذهن مردم را درگیر زلزله‌هایی با مقیاس بالا در شهر تهران کند خارج از ذهن است، ولی ۳ گسل پیرامونی وجود دارد که بر روی سازه‌های بلند تاثیرگذار هستند و بنابراین باید اولویت را به سازه‌های بلند در شهر تهران داد.

شهردار تهران با بیان اینکه لازم است مسیر درست نوسازی برای همه مجموعه‌های شهر در نظر گرفته شود، افزود: پیشگیری مقدم است به این معنا که استحکام‌بخشی ابنیه مسکونی مردم و زیرساخت‌های شهری به عنوان اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ کشور ۹ دستگاه، ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه شهر را پایش می‌کنند و همچنین طرحی تحت عنوان پویش «محله امن» آغاز شده که طی آن ۹۰۰ نفر آموزش‌های لازم را می‌بینند و تیم‌های ما به ۱۲۸ هزار پلاک که بالغ بر یک میلیون نفر می‌شوند، پوشش می‌دهند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما تحقق مقاوم‌سازی پلاک‌های ریزدانه است، اظهار کرد: کالبد شهر باید برای مواجهه با شرایط مخاطره آمیزی همچون زلزله آماده شود و در این میان نوسازی بافت ناپایدار باید مورد توجه قرار بگیرد و اگر به سمتی برویم که حذف گاز در تهران صورت بگیرد خطرات ناشی از آن نیز از بین می‌رود و با استفاده از انرژی برق به عنوان جایگزین در هنگام بروز حوادثی چون زلزله می‌توانیم طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول خطرات را کاهش دهیم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *