آنچه که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گذشت؛ از واکنش به هتک حرمت قرآن کریم تا انتقاد از وضعیت خیابان سی‌تیر و هشدار در خصوص بزرگراه آزادگان

10:21 - 01 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۰۷۵
آنچه که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گذشت؛ از واکنش به هتک حرمت قرآن کریم تا انتقاد از وضعیت خیابان سی‌تیر و هشدار در خصوص بزرگراه آزادگان
یکصد و شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز برگزار شد و نماینده‌های مردم تهران به بررسی موضوعات مختلف پایتخت پرداختند.

خبرگزاری میزان - مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در صد و شصت و سومین جلسه شورا با گرامی‌داشت ما محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش گفت: این ایام به دلیل بی حرمتی به قرآن کریم در ۲ کشور اروپایی سوئد و دانمارک باید به دنیای اسلام تسلیت گفت. سوئد برای دومین با حمایت کرد از یک آدم دیوانه اقدام به جسارت به قرآن کریم کرده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم کتابی است که خداوند تضمین کرده نگهبان و نهگدار اوست و هر چقدر این کتاب را آتش بزنند قطعا قرآن پویایی خواهد را خواهد داشت و این اعتقاد ما است. قرآن انسان‌ها را از ظلمت و تاریکی نجات می‌دهد و آن‌ها را به سوی نور هدایت می‌کند.

چمران تاکید کرد: امروز اتحادیه اروپا به این قرآن سوزی اعتراضی نمی‌کنند، اما حمله به سفارت سوئد در عراق محکوم و واکنش نشان‌می‌دهند و این عقب ماندگی آن‌ها را نشان می‌دهد.

شهروندان برای توزیع نذورات از ظروف یکبار مصرف تجدید پذیر استفاده کنند

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به تعرض آشکار به مقدسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان با اهانت به قرآن کریم، گفت: در آزادی غربی توهین به عقاید مسلمانان نه تنها مشکلی ندارد بلکه از آن حمایت می‌شود و قطعا مسئولان سوئد در این امر مقصر هستند و به جای برخورد با این داستان، خود را پشت حقایق پنهان می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار واکنش تمام مسلمانان به موضوع شد و متذکر شد: در ایام محرم شهروندان نسبت به توزیع نذورات اقدام می‌کنند و پیش از اینکه شهرداری بخواهیم نسبت به جمع آوری زباله‌ها اقدام کند از شهروندان می‌خواهیم که از ظروف یکبار مصرف تجدید پذیر استفاده کنند. در سال‌های قبل پاکبانان با حجم زیادی از زباله‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی روبه رو می‌شدند که علاوه بر به هم زدن سیمای شهری مشکلات زیست محیطی را پدید می‌آورد.

وی با اشاره به گود‌های رها شده در سطح شهر تهران بیان کرد: یکی از این موارد در محله جماران است و در شرایط خطرناکی قرار دارد که باید اقدام فوری در خصوص آن صورت بگیرد. با توجه به اینکه مجوز ساخت ساختمان‌های بیش از سه طبقه در این محله داده نمی‌شود، باید اقدامات لازم برای مقاوم سازی این گود انجام شود.

ساخت و ساز جدید در محدوده برج میلاد مجاز نیست

زهرا شمس‌احسان هم در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی فضایی محدوده برج میلاد گفت: کلان پهنه مربوط به مجموعه برج میلاد تهران متشکل از چهار بخش در اختیار شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان انتقال خون و بیمارستان میلاد است. این محدوده از جنبه‌های مختلف کاربری، حمل و نقل، تراکم و دید و منظر حائزِ ملاحظات گریزناپذیری است و طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طراحی شهری مجموعه ۱۲۰ هکتاری و طرح جامع سه بعدی فاز ۲ برج میلاد و ضوابط تعیین شده برای محدوده مورد نظر، ساخت و ساز جدید در محدوده برج میلاد مجاز نیست و هرگونه تخریب و نوسازی در پهنه‌های مختلف نباید منجر به افزایش ارتفاع، سطح اشغال و زیربنای ابنیه موجود شود.

وی با بیان اینکه مجموعه برج میلاد علاوه بر نشانه شهری، به عنوان نمادی در مقیاس ملی و بین المللی محسوب می‌شود، اظهار کرد: هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون موضوع‌هایی از قبیل مجوز افزایش طبقات برای کاربری‌های همجوار آموزشی، خدماتی و تغییر در دسترسی‌های شبکه بزرگراهی ضمن در نظر گرفتن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص طراحی شهر مجموعه ۱۲۰ هکتاری و طرح جامع سه بعدی فاز ۲ برج میلاد، نیازمند بررسی فنی مبتنی بر اصلِ منفعت عمومی شهروندان خواهد بود.

احتمال وقوع یک بحران در رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان وجود دارد

در ادامه میثم مظفر با بیان اینکه احتمال وقوع یک بحران قابل توجه در رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان که در مسیر جمع آوری آب‌های منطقه ۱۹ قرار گرفته است، وجود دارد، گفت: لوله‌ها و تجهیزات مورد سرقت قرار گرفته و انفصالی در یکی از خطوط جمع آوری اصلی صورت گرفته و خاک نیز اشباع و سنگین شده که همین سنگینی نشست لوله را به دنبال داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه در ۲ ماه گذشته عارضه‌ای ایجاد شده و فرونشستی در ابعاد ۶ در ۶ به عمق یک و نیم متر در لاین تندروی بزرگراه آزادگان شکل گرفته که منطقه در اقدامی سریع با ۲۲ میکسل بتن ریزی کرده است، یادآور شد: با توجه به اینکه این موضوع ردیف بودجه نداشته هنوز تصمیم جدی برای آن گرفته نشده است. ما امکان توقف خودرو‌های سنگین را برای تعمیر نداریم و از طرفی ارتباطی نیز به شرکت آبفا ندارد. برای شروع کار شهرداری تهران به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و شورا باید نسبت به صدور مجوز جهت افزایش اعتبار به شهرداری اقدام کند.

وی اظهار کرد: از شهردار تهران درخواست می‌کنم که شخصا ورود کند تا از این فاجعه بزرگ شهری جلوگیری به عمل آید.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم در ادامه با بیان اینکه ما در این خصوص هم نامه ارسال کرده و هم پیگیری کردیم، گفت: انتظار داشتیم که بودجه لازم برای این موضوع اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه انجام نشده است.

 نرخ کرایه سرویس دانش آموزان باید ارائه شود

سیدجعفر تشکری هاشمی هم در این جلسه با بیان اینکه باید برای استقبال از سال تحصیلی جدید برنامه‌های مدیریت شهری ارائه شود، متذکر شد: ادعای غافلگیری و عدم پیش بینی نباید مطرح شود. امیدواریم با معضلات شهری رو به رو نشویم. من یک ماه قبل تذکر دادم که نرخ کرایه سرویس دانش آموزان ارائه شود تا خانواده‌ها با رانندگان سرویس‌ها درگیر نشوند، اما این طرح ارائه نشد.

در ادامه چمران با اعلام اینکه جلسات هماهنگی برای آغاز سال تحصیلی آغاز شده است، گفت: امیدواریم نرخ سرویس‌ها سریعتر در شورا ارائه و تصویب شود تا مردم با مشکل رو به رو نشوند.

درختان در چیتگر، بوستان سرخه حصار و سایر نقاط شهر در حال خشک شدن است

وی با بیان اینکه قرار بود خیابان سی تیر پیاده راه باشد، اما امروز چنین نیست، تصریح کرد: عده‌ای وسط خیابان ایستادند و می‌خورند و می‌نوشند و مشخص نیست وضعیت رفت و روب و نظافت و مسائل بهداشتی این محوطه چگونه است؛ چرا باید چنین شکم‌سرایی مقابل کتابخانه ملی شکل بگیرد. متأسفانه دوستان ما در دوره‌های قبل این اتفاق را رقم زدند و باید تدبیری در مورد آن اندیشیده شود.

چمران در بخش دیگری از گفته هایش با تأکید بر اینکه ارتباط با شرکت آب و فاضلاب از سوی کمیسیون خدمات شهری تقویت شود، اعلام کرد: می‌گویند باید پول بالا بپردازید تا برای آبیاری فضای سبز آب تحویل دهیم، اما این وضعیت برای زمین‌های کشاورزی وجود ندارد؛ درختان در چیتگر و بوستان سرخه حصار و سایر نقاط شهر در حال خشک شدن است و آب داده نمی‌شوند.

نزدیک به نیمی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری طرح دارای مشکل است

در ادامه جلسه شورای اسلامی شهر تهران نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با حضور در صحن شورا با بیان اینکه از ۱۰۰ پروژه سرمایه گذاری ۴۶ طرح دارای مشکل است و علت عمده این است که در دوره قبلی به دلایل مختلف مورد برخورد قهری قرار گرفته است، اظهار کرد: هیئت های اندیشه ورز برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار تشکیل شده و ۱۱ پروژه کلان به طرح تبدیل شده و ۹ طرح نیز در حال بررسی است و ۱۶ پروژه قابل وصول با سرعت بیشتر مورد بررسی جدی تر است و از ۳۰ پروژه با اولویت بعدی نیز ۹ پروژه تعیین تکلیف شده است.

خاصه‌باف ضمن اشاره به اینکه مشکلات پارکینگ طبقاتی گرات، بیمارستان آتیه ۲، سینما باران، مسکونی نیلوفر، تجاری اداری سعدی، یاس، خلیج فارس و مدائن به طور کلی حل و فصل شده است، ادامه داد: مشکلات هفت طرح نیز تا پایان سال حل و فصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اینکه هفته گذشته با سرمایه گذار یکی از طرح ها به نتیجه رسیدیم، افزود: از ۳۰ پروژه بلاتکلیف که تعدادی از آنها پیشرفتی نداشتند، مشکلات تعدادی از آنها برطرف شد و مجتمع تجاری شهر آفتاب نیز به نتیجه رسید و آماده واگذاری است و بازار قطعات خودرو نیز واگذار شده است.

خاصه‌باف با اشاره به اینکه پمپ بنزین یادگار امام بلاتکلیف بود و گره کوچک آن برطرف و اقدامات از ماه گذشته آغاز شد، اظهار کرد: تعدادی از پروژه ها به کارهای سخت تر و دعاوی بیشتری نیاز دارد که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم مشکلات این طرح ها را نیز برطرف کنیم و طولانی بودن روند صدور مجوز برای طرح ها یکی از مشکلات این پروژه ها بوده و مجوز پروژه های دارای ارزش پنج تا ۲۰ میلیارد تومان در اختیار مناطق قرار دارد و این امکان تا ۱۰۰ میلیارد تومان نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه های مشترکی برای فرصت های موجود در مناطق تشکیل شده است، توضیح داد: بخشی از مشکلات نیز اسناد مالکیت و معارضین ملکی بود که در قراردادهای جدید مورد توجه قرار گرفته تا تکرار نشود و با سازمان املاک تعاملاتی داریم تا قفل پروژه ها باز شود و از سویی دیگر با پیگیری هایی که صورت گرفت مشکلات حقوقی تعدادی از پروژه ها نیز رفع شد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۸ مرکز خدمات درمانی و پزشکی در سطح شهر از شرایط خوبی برای ارائه خدمت برخوردار نیستند، اظهار کرد: ورود بخش خصوصی می تواند موجب تحول در این زمینه شود که کارگروهی را برگزار کردیم تا به صورت پایلوت در مناطق یک تا سه، ورود سرمایه گذاران را عملیاتی کنیم و اگر موفقیت آمیز بود به سایر مناطق نیز تسری داده شود.

خاصه باف با تأکید بر اینکه از ۱۱ پروژه، مشکلات فنی دو مورد پروژه زباله سوز تا یک هفته آینده رفع می شود و برای فراخوان آماده خواهد شد، بیان کرد: فراخوان معماری یکی از طرح ها هفته گذشته آماده شد و تا شهریورماه فراخوان برای جذب سرمایه گذار انجام می شود.

وی با بیان اینکه مدل های مالی بازگشت سرمایه برای تونل شهید متوسلیان در حال بررسی است تا به عنوان طرح مشارکتی ارائه شود، ادامه داد: برای ساماندهی اسلام آباد و روددره، هتل کوهستان، چهار هتل جنگلی و گردشگری، سرزمین آسمان ها و ایجاد شهربازی در این فضا در حال پیگیری هستیم.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *