گفت‌وگو|

رسیدن به نرخ تورم تک‌رقمی در میان‌مدت امکان‌پذیر است

12:20 - 28 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۴۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رسیدن به نرخ تورم تک‌رقمی در میان‌مدت امکان‌پذیر است
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، رسیدن به نرخ تورم تک‌رقمی هدف‌گذاری شده است، گفت: این هدف در میان‌مدت دست‌یافتنی است و دولت باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

خبرگزاری میزان _ بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل اصلاح نظام بانکی و مهار تورم لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: در اجرای بند دوم سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمی برنامه به گونه‌ای اقدام می‌شود که رشد نقدینگی در پایان برنامه هفتم ۱۳.۸ درصد، نرخ تورم ۹.۵ درصد و کاهش ناترازی بانک‌ها به صورت تجمعی سالانه ۲۰ درصد باشد.

همچنین در ماده ۸ فصل ۲ لایحه برنامه هفتم در بخش ساختار مالی نظام بانکی آمده است: برای حل و فصل ناترازی بانک‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری غیربانکی با نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۸ درصد با هدف بهبود نسبت یادشده ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برنامه، مکلف به ارائه برنامه افزایش سرمایه خواهند بود و ظرف مدت ۲ ماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی فو‌ق‌العاده برای افزایش سرمایه خود اقدام کنند.

در همین خصوص احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه ۲ دسته عوامل بنیادین و کوتاه‌مدت در خصوص شکل‌گیری تورم وجود دارد، گفت: دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرده است.

به گفته وی دولت برنامه‌های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر ۵ محور طراحی کرده است. این برنامه‌ها ذیل ۵ سرفصل اصلی باز مهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه بدهی‌های دولت و بخش دولتی، کاهش ناترازی شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اتخاذ یک سیاست پولی فعال تعریف شده است.

اصلاح نظام بانکی و ممانعت از اضافه برداشت‌ها راهکار کنترل تورم

در همین راستا غلام‌رضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: برای کنترل و مهار تورم چندین برنامه‌ پولی و مالی در نظر گرفته شده که به‌عنوان مثال اصلاح نظام بانکی و ممانعت از اضافه برداشت بانک‌ها از جمله این برنامه‌ها است. 

وی در ادامه تاکید کرد: دستیابی به نرخ تورم تک رقمی که در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده، در میان مدت دست‌یافتنی است و دولت باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

به گفته مرحبا دولت تاکنون با کنترل نرخ ارز، بازگشت انضباط به نظام بانکی و کنترل رشد نقدینگی توانسته نرخ تورم را در سال‌جاری کنترل کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با رشد ۸ درصدی اقتصادی گفت: سیر نزولی رشد اقتصادی به سیر صعودی تبدیل شده، اما این امر تاکنون زمینه‌های توسعه و اشتغالزایی را در کشور فراهم نکرده است و تا هدف مطلوب فاصله چشمگیری وجود دارد. 

وی تاکید کرد: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصادی باید رشد ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری در اقتصاد داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یابد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *