رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ و ناپدید شدن هزاران کودک پناهجو در مسیر دریای مدیترانه

13:34 - 23 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۴۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ و ناپدید شدن هزاران کودک پناهجو در مسیر دریای مدیترانه
حدود هزار و ۵۰۰ کودک هنگام تلاش برای عبور از دریای مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند.

خبرگزاری میزان - گزارش جدید «یونیسف»، می‌گوید: دست‌کم ۲۸۹ کودک در سال جاری میلادی در تلاش برای عبور از مسیر خطرناک مهاجرت دریای مدیترانه مرکزی از شمال آفریقا به اروپا، جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند.

این میزان برابر با مرگ یا ناپدید شدن نزدیک به ۱۱ کودک در هر هفته است.

یونیسف تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۸، حدود هزار و ۵۰۰ کودک هنگام تلاش برای عبور از دریای مدیترانه مرکزی، جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند.

بر اساس سوابق پروژه مهاجر گمشده سازمان بین‌المللی مهاجرت، از هر ۸ هزار و ۲۷۴ نفری که در این مسیر جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند، این عدد برای کودکان یک نفر از هر ۵ نفر را تشکیل می‌دهد. 

بسیاری از قایق‌های غرق شده در گذرگاه دریای مدیترانه مرکزی هیچ بازمانده‌ای نداشته یا ثبت نشده‌اند، که باعث می‌شود تخمین تعداد واقعی تلفات کودکان جان باخته یا ناپدید شده عملاً غیرممکن و احتمالاً بسیار بیشتر باشد.

در ماه‌های اخیر، کودکان و نوزادان از جمله افرادی بوده‌اند که در این مسیر، در مسیر‌های دیگر از دریای مدیترانه و در مسیر اقیانوس اطلس از غرب آفریقا، از جمله فجایع اخیر در سواحل یونان و جزایر قناری اسپانیا، جان خود را از دست داده‌اند. 

یونیسف تخمین می‌زند که از ژانویه ۲۰۲۳، ۱۱ هزار و ۶۰۰ کودک، یعنی به طور متوسط ۴۲۸ کودک در هفته، از شمال آفریقا به سواحل ایتالیا وارد شده‌اند.

این میزان نشان دهنده افزایش ۲ برابری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

این در حالی است که خطرات شدیدی که برای کودکان در این مسیر‌ها وجود دارد. 

بیشتر کودکان از لیبی و تونس وارد این مسیر می‌شوند و قبلاً سفر‌های خطرناکی را از کشور‌های آفریقا و خاورمیانه انجام داده‌اند.

در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی، ۳ هزار و ۳۰ کودک، یعنی ۷۱ درصد از کل کودکانی که از این مسیر به اروپا می‌رسند، به‌عنوان کودکان بدون همراه یا جدا از والدین یا قیم قانونی ثبت شده‌اند که آن‌ها را در معرض خطر بیشتری از نظر خشونت، استثمار و سوء استفاده قرار می‌دهد.

کودکان دختری که به تنهایی سفر می‌کنند، به خصوص قبل، در طول و بعد از سفر، خشونت را تجربه می‌کنند. 

دریای مدیترانه مرکزی به یکی از خطرناک‌ترین مسیر‌هایی تبدیل شده است که کودکان در آن سفر می‌کنند. با این حال، خطر مرگ در دریا تنها یکی از فاجعه‌های بسیاری است که این کودکان با آن روبرو هستند.

آن‌ها با خطراتی ناشی از تهدید یا تجربه خشونت، کمبود فرصت‌های آموزشی یا آینده، یورش‌ها و بازداشت مهاجران یا جدایی از خانواده روبرو هستند. 

«کاترین راسل»، مدیر اجرایی یونیسف، می‌گوید: تعداد زیادی از کودکان در تلاش برای یافتن امنیت، اتحاد مجدد با خانواده و جست‌وجوی آینده‌های امیدوارکننده‌تر، در سواحل مدیترانه سوار قایق می‌شوند، اما جان خود را از دست می‌دهند یا در راه گم می‌شوند.

وی معتقد است این نشانه روشنی است که باید برای ایجاد مسیر‌های امن و قانونی برای دسترسی کودکان به پناهندگی و در عین حال تقویت تلاش‌ها برای نجات جان انسان‌ها در دریا، اقدامات بیشتری انجام شود. در نهایت، برای رسیدگی به علل ریشه‌ای که باعث می‌شود کودکان در وهله اول جان خود را به خطر بیندازند، کار‌های بیشتری باید انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *