«قلعه اروپا» و تداوم مرگ پناهجویان در مرزها

8:38 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۸۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
«قلعه اروپا» و تداوم مرگ پناهجویان در مرزها
مرگ پناهجویان در مرزهای اروپا با روندی روزافزون همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - مرز‌های «قلعه اروپا» بار دیگر باعث مرگ مهاجران شدند؛ بستگان و نزدیکان ۳۰۰ مهاجر گزارش دادند ۳ قایق که از سنگال عبور می‌کردند مفقود شده‌اند. 

حداقل ۳۰۰ نفر که در تلاش بودند با ۳ قایق کوچک به جزایر قناری اسپانیا برسند، راخیرا ناپدید شدند؛ غرق شدن حدود ۶۰۰ مهاجر در دریای مدیترانه در ماه ژوئن، بسیار مرگبار و هولناک است.

۲ قایق حامل حدود ۶۰ نفر به مدت ۱۶ روز ناپدید شده بودند؛ از زمانی که سنگال را ترک کردند تا به اسپانیا برسند.

از ۲۷ ژوئن خبری از قایق سوم با ۲۰۰ سرنشین نیست؛ هر سه قایق کافونتین را در جنوب سنگال به سمت جزایر قناری ترک کردند.

کنترل‌های نژادپرستانه

کنترل‌های نژادپرستانه مرزی شدت یافته و مسیر‌های امن پناهجویان محدود شده است؛ این امر هزاران مهاجر را مجبور می‌کند تا این سفر خطرناک را انجام دهند.

به گزارش «socialistworker»، قایق‌های کوچک نمی‌توانند جریان‌های قدرتمند اقیانوس اطلس را تحمل کنند که باعث شد ۵۵۹ نفر در طول سفر سال گذشته و هزار و ۱۲۶ نفر در سال ۲۰۲۱ جان خود را از دست بدهند.

این مرگ‌ها تصادفی نیست و مجبور کردن پناهجویان به این سفر‌ها یک انتخاب سیاسی طبقه حاکم اروپا است. انجام این سفر‌ها برای بسیاری به حکم اعدام تبدیل شده است و دریا‌های غرب آفریقا نیز مانند دریای مدیترانه و کانال مانش انگلیس به قبرستان پناهجویان تبدیل شده است.

رژیم مرزی وحشتناک اروپا

اسپانیا یک رژیم مرزی وحشیانه دارد و هنگامی که پناهجویان در سواحل این کشور می‌میرند، آن‌ها کنترل مرز‌های زمینی را در منطقه اسپانیایی «ملیلا» که هم مرز با مراکش است، تقویت می‌کنند.

در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲، نیرو‌های امنیتی مراکش، در اتحاد با پلیس ملی اسپانیا و گارد مدنی، ۳۷ مهاجر را که موفق شده بودند به «ملیلا» نفوذ کنند، ضرب و شتم کردند.

اسپانیا و مراکش مرز‌ها را با حصار‌های آهنی ده متری، سیم خاردار، برج‌های دیده‎بانی بسته‌اند و سرکوب وحشیانه به راه انداخته‎اند.

این باعث می‌شود کسانی که می‌خواهند به اروپا وارد شوند، به عبور از دریا اعتماد کنند.

اسپانیا، مانند بسیاری از کشور‌های اروپایی دیگر، قبلا حق لنگر انداختن کشتی‌های حامل پناهجویان را رد کرده و به محض ورود آنها، رفتار هولناکی با مهاجران انجام می‌شود.

اما در مواجهه با سختی‌های روزافزون، رویداد‌های شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، و کاهش صید و ماهیگیری، بسیاری چاره‌ای جز سفر ۲ هفته‌ای به جزایر قناری ندارند.

با وجود مسیر‌های ایمن و قانونی که به شدت برای اکثریت محدود و بسته شده و دسترسی به ویزا بسیار سخت است، گروه‌های قاچاق می‌توانند از مردم ناامید سوء استفاده کنند.

موضوعی آشنا و روزمره

غرق شدن پناهجویان به دلیل کنترل‌های وحشیانه مرزی اروپا موضوعی بسیار آشنا شده است.

بالقوه بیش از ۳۰۰ مرگ باید سرفصل اخبار باشد - قطعا اگر ثروتمند یا اروپایی بودند اینطور بود - اما خوانندگان برای یافتن این روایت وحشتناک در روزنامه‌های جریان اصلی، با مشکل مواجه خواهند شد.

گارد ساحلی یونان می‌توانست از غرق شدن پناهجویان جلوگیری کند

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، در پی تحقیقات جدید، غرق شدن حدود ۶۰۰ مهاجر در سواحل یونان در ماه ژوئن «یک تراژدی قابل پیشگیری بود».

گارد ساحلی یونان به دفاع از تصمیم خود مبنی بر عدم کمک اولیه به کشتی ادامه می‌دهد و ادعا می‌کند که قایق کمک را رد کرده است. 

این نکته به طور مکرر در بیانیه رسمی گارد ساحلی یونان ذکر شده است و از سوی کشتی‌های خصوصی که قایق را رویت کرده‌اند پشتیبانی می‌شود.

افرادی که در حال حرکت به سمت اروپا هستند از اقدامات وحشتناک و سیستماتیک عقب راندن که از سوی مقامات یونانی انجام می‌شود، آگاهی دارند.

گارد ساحلی یونان و قلعه اروپا با وجود تلاش برای سرپوش گذاشتن بر مسئولیت خود، آغشته به خون هزاران پناهجو هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *