کوتاهی گارد مرزی یونان در غرق شدن کشتی پناهجویان

12:10 - 17 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۲۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کوتاهی گارد مرزی یونان در غرق شدن کشتی پناهجویان
روایت افراد بازمانده از قایق غرق شده پناهجویان در سواحل یونان از کوتاهی گارد مرزی این کشور حکایت دارد.

خبرگزاری میزان - «مطلوب»، ۴۳ ساله، در میان صد‌ها مهاجر از پاکستان، سوریه و مصر است که گمان می‌رود پس از غرق شدن کشتی بیش از حد شلوغ آن‌ها که از لیبی به سمت ایتالیا حرکت کرده بود، در ۱۴ ژوئن در سواحل پیلوس یونان غرق شد.

در مجموع ۱۰۴ نفر نجات یافتند و ۸۲ جسد پیدا شد، اما گزارش‌های بازماندگان حاکی از آن است که ۷۵۰ سرنشین در قایق بوده‌اند، چندین خانواده از مقامات درخواست کرده‌اند که لاشه کشتی را از بستر دریا بیرون بیاورند و اجساد بسیاری را که گمان می‌رود در انبار گیر افتاده‌اند، بیابند.

تضاد در اظهارات شاهدان و مقامات یونان

با این وجود مقامات دولت یونان ماه گذشته گفتند که شانس بازیابی کشتی به دلیل عمقی که در آن غرق شده، اندک است. 

تعدادی از شاهدان گفتند که نمی‌دانند چه چیزی باعث واژگونی قایق شده است؛ اظهارات شش شاهد با اظهارات عمومی داده شده از سوی گارد ساحلی یونان و دولت که گفته‌اند هیچ تلاشی برای یدک کشی قایق صورت نگرفته و زمانی که گارد ساحلی در فاصله ۷۰ متری قرار داشت واژگون شده است، در تضاد است.

وزارت کشتیرانی یونان که بر گارد ساحلی نظارت دارد، می‌گوید که نمی‌تواند در مورد موضوعاتی که محل تحقیقات محرمانه و جاری از سوی دادستان است، اظهار نظر کند؛ دادستان‌های یونان طبق قانون از اظهار نظر در مورد تحقیقات مستقیم منع شده‌اند.

۹ بازمانده این قایق حساب‌های خود را در ۱۷ تا ۱۸ ژوئن به بازرسانی که تحقیقات اولیه در مورد فاجعه را انجام می‌دهند، ارسال کردند؛ گروهی از قاچاقچیان مظنون که در ۱۵ ژوئن به اتهاماتی از جمله قتل عمد، قاچاق مهاجر و ایجاد یک کشتی غرق شده دستگیر شدند، در انتظار تحقیقات کامل‌تر که می‌تواند در دادگاه به اوج خود برسد، زندانی شده‌اند.

روایت یدک کشی قایق نیز از سوی دو بازمانده دیگر بازگو شد که به طور جداگانه مصاحبه کردند و از ترس مقامات یونان نامشان فاش نشد. 

یکی از آن‌ها که خود را محمد نامیده بود، لحظات وحشتناک واژگونی آدریانا را توصیف کرد که به گفته او زمانی رخ داد که گارد ساحلی شروع به کشیدن قایق کرد.

او گفت: آن‌ها به سرعت ما را کشیدند و قایق واژگون شد. به سمت راست، به چپ، به راست حرکت کرد و واژگون شد. افراد شروع به افتادن در سطح قایق کردند و فریاد می‌زدند.

در ۱۵ ژوئن، سخنگوی گارد ساحلی یونان، در پاسخ به گزارش‌های رسانه‌های محلی که به نقل از برخی بازماندگان می‌گفتند کشتی یدک‌ کشی شده است، علنا این موضوع را تکذیب کرد که یک کشتی گارد ساحلی در هر زمانی طناب را به آدریانا متصل کرده باشد.

یک روز بعد، گارد ساحلی حساب کاربری خود را اصلاح کرد و گفت کشتی نجات طناب را به آدریانا متصل کرده است تا به آن کمک کند تا برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر شود. گارد ساحلی تلاش متعاقب آن را برای یدک‌کش کردن تکذیب کرد و گفت که فاصله خود را حفظ کرده است.

درخواست از مقامات قضایی برای بررسی پرونده

وکلای مدافع خانواده‌های مفقودان این قایق، اخیرا از مقامات قضایی یونان درخواست بررسی پرونده برای بازیابی قایق شدند.

«تاکیس زوتوس»، وکیل مدافع چهار خانواده پاکستانی گفت: این یک تعهد اساسی در قبال قربانیانی است که در قعر دریا هستند، تعهدی نسبت به خانواده‌هایشان و خانواده‌ها نسبت به عزیزانشان. 

وی با ابراز تاسف از عدم علاقه مقامات یونانی به این قایق غرق شده در مقایسه با عملیات نجات پرهزینه‌ای که برای نجات زیردریایی «تایتان» انجام شد، گفت: این تضاد «غم انگیز» است.

دلایل غرق شدن این قایق همچنان در دست بررسی است و بازماندگان گفته‌اند که کشتی پس از تلاش فاجعه‌بار یدک کشی از سوی گارد ساحلی یونان واژگون شده است، اما یونان این موضوع را رد می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: یونان پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *