جزئیاتی جدید از غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل یونان/ کوتاهی اروپا در جلوگیری از بروز فاجعه

9:46 - 11 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۰۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جزئیاتی جدید از غرق شدن کشتی پناهجویان در سواحل یونان/ کوتاهی اروپا در جلوگیری از بروز فاجعه
جزئیات جدید از کشتی غرق شده پناهجویان در سواحل یونان حاکی از کوتاهی دولت این کشور در نجات جان افراد در خطر است.

خبرگزاری میزان - مقام‎های مرزی یونان پیش از غرق شدن کشتی حامل پناهجویان، از هوا و دریا با استفاده از رادار، تلفن و رادیو به مدت ۱۳ ساعت به تماشای کشتی «آدریانا» پرداختند و سپس این کشتی در یک فاجعه انسانی به آرامی در سواحل یونان حرکت کر تا غرق شد.

به گزارش «نیویورک تایمز»، در حالی که مسافران وحشت زده برای کمک تلفنی تماس می‌گرفتند، کارکنان نهاد‌های بشردوستانه به آن‌ها اطمینان دادند که یک تیم نجات در حال رسیدن است؛ مقام‎های مرزی اروپا با تماشای فیلم‌های هوایی آماده شدند تا شاهد عملیاتی قهرمانانه باشند.

با این حال، «آدریانا» ماه گذشته در حضور تنها یک کشتی گارد ساحلی یونان واژگون و غرق شد و بیش از ۶۰۰ مهاجر را در یک تراژدی دریایی که حتی برای مرگبارترین مسیر مهاجرت جهان نیز تکان دهنده بود، کشت.

فاجعه قابل پیشگیری و واکنش یونان

تصاویر ماهواره‌ای، اسناد مهر و موم شده دادگاه، بیش از ۲۰ مصاحبه با بازماندگان و مقام‎ها، و موجی از سیگنال‌های رادیویی که در ساعات پایانی مخابره شد، نشان می‌دهد که مقیاس مرگ قابل پیشگیری بوده است.

ده‌ها مقام و خدمه گارد ساحلی کشتی را زیر نظر گرفتند، با این حال دولت یونان با این وضعیت مانند یک عملیات اجرای قانون رفتار کرد، نه یک عملیات نجات. 

مقام‎ها به جای فرستادن یک کشتی امدادی نیروی دریایی یا متخصصان نجات، تیمی را اعزام کردند که شامل ۴ فرد مسلح و نقابدار از واحد عملیات ویژه گارد ساحلی بود.

مقام‎های یونان بار‌ها مدعی شده‌اند که کشتی «آدریانا» به سمت ایتالیا می‌رود و این مهاجران نمی‌خواهند نجات پیدا کنند، اما تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های ردیابی به‌دست‌آمده از سوی نیویورک تایمز به طور قطع نشان می‌دهد که «آدریانا» در ۶.۵ ساعت گذشته خود پیش از غرق شدن در یک حلقه در حال حرکت بوده است.

علاوه بر این، بازماندگان مسافرانی را توصیف کردند که در عرشه‌های بالای کشتی درخواست کمک می‌کردند و حتی سعی می‌کردند سوار یک نفتکش تجاری شوند که برای تامین آب آشامیدنی توقف کرده بود.

در «آدریانا»، حدود ۷۵۰ مسافر در خشونت و استیصال فرود آمدند؛ هر حرکتی کشتی را تهدید به واژگونی می‌کرد؛ بازماندگان ضرب و شتم و وحشت را توصیف کردند و منتظر نجاتی بودند که هرگز نرسید.

بن‌بست طولانی مدت در مدیترانه

غرق شدن «آدریانا» نمونه‌ای شدید از یک بن‌بست طولانی مدت در دریای مدیترانه است؛ قاچاقچیان بی‌رحم در آفریقای شمالی پناهجویان را روی کشتی‌های نامرغوب می‌کشانند و مسافران امیدوارند که آن‌ها را به مکان امن منتقل کنند. 

اما گارد ساحلی اروپا اغلب امدادرسانی را به تعویق می‌اندازد، زیرا می‌ترسند که این کمک به قاچاقچیان جرأت دهد تا افراد بیشتری را به کشتی‌های شلوغ‌تر بفرستند و از آنجایی که سیاست اروپا به سمت راست افراطی گرایش پیدا کرده است، هر کشتی جدیدی که وارد می‌شود یک نقطه اشتعال سیاسی بالقوه است؛ بنابراین حتی زمانی که مسافران «آدریانا» درخواست کمک کردند، مقام‎های مرزی یونان ترجیح دادند به سخنان ناخدای کشتی گوش بدهند، مرد ۲۲ ساله مصری که گفت می‌خواهد مسیر خود را به سمت ایتالیا ادامه دهد؛ کاپیتان‌های کشتی‌های قاچاق تنها زمانی که به مقصد خود می‌رسند، دستمزد دریافت می‌کنند.

خودداری یونان از پاسخگویی

وزارت امور دریانوردی یونان اعلام کرد که به سؤالات دقیق پاسخ نمی‌دهد، زیرا کشتی غرق شده تحت تحقیقات جنایی است.

با وجود ساعت‌ها نظارت مداوم و خاموش، تنها شاهدان لحظات پایانی «آدریانا»، بازماندگان و ۱۳ خدمه کشتی گارد ساحلی موسوم به ۹۲۰ بودند؛ سخنگوی وزارت دریانوردی یونان گفته است که دوربین دید در شب کشتی در آن زمان خاموش بود و اسناد دادگاه نشان می‌دهد که کاپیتان گارد ساحلی یک فایل حاوی فیلم‌های ضبط شده را به مقام‎ها داده است، اما منبع ویدئوهای ضبط‌ شده نامشخص است و آن‌ها به اطلاع عموم نرسیده‌اند.

نخست وزیر یونان، طی اظهاراتی در هفته گذشته در بروکسل از گارد ساحلی کشورش دفاع کرد و انتقادات علیه آن را «عمیقا ناعادلانه» خواند. 

این غرق شدن، انتقاد عمومی کم نظیری را از سوی مقام‎های اتحادیه اروپا به همراه داشته است، زیرا دولت یونان موضع خود را در قبال مهاجران سخت‌تر کرده است.

در یونان، ۹ بازمانده مصری از آدریانا دستگیر و متهم به قاچاق پناهجویان شدند؛ در شهادت‌ها و مصاحبه‌های بازماندگان آمده که این افراد برخورد وحشیانه‌ای با مسافران داشته و از آنان اخاذی کردند. اما مصاحبه با بستگان متهمان تصویر پیچیده‌تری را نشان می‌دهد؛ حداقل یکی از افرادی که متهم به قاچاق انسان بود، خود نیز مبلغی بیش از ۴ هزار دلار برای حضور در کشتی پرداخت کرده بود.

روایت‌های هولناک از وضعیت کشتی در مسیر

روایت‌هایی که بازماندگان این کشتی بیان می‌کنند بسیار وحشتناک است؛ از روز سوم غذا و آب آشامیدنی سالم در کشتی تمام شده و برخی برای دریافت آب ۲۰ دلار پرداخت می‌کردند، علاوه بر این مشخص شده بود که ناخدای این کشتی مسیر خود را گم کرده است، مسئولان مصری این کشتی در پاسخ به سوالات برخی پناهجویان اقدام به کتک زدن آن‌ها می‌کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: یونان پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *