موج مرگ و مفقود شدن پناهجویان بر آب‎های مدیترانه

9:45 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۸۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موج مرگ و مفقود شدن پناهجویان بر آب‎های مدیترانه
ایتالیا در ماه‌های اخیر طرحی را درباره پناهجویان به تصویب رسانده که اجرای آن پیامدهای بسیاری را برای پناهجویان به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های بین‎المللی اخیرا گزارش دادند که تعداد قربانیان غرق شدن یک کشتی حامل پناهجویان در جنوب ایتالیا به ۷۰ نفر افزایش یافته است.

«آنسا»، رسانه ایتالیایی گزارش داد که جسد یک کودک دیگر در پی غرق شدن کشتی در نزدیکی شهر «کوترو» در کالابریا پیدا شد.

۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای پناهجویان در مدیترانه

سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای عبور پناهجویان از دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۷ تاکنون بوده است؛ در سال ۲۰۲۲، بیش از نیمی از کسانی که مرگبارترین مسیر مهاجرت جهان را در پیش گرفتند، از لیبی و حدود یک سوم از تونس، به سمت اروپا رفتند.

تا ژوئن ۲۰۲۳، تونس از لیبی پیشی گرفت و به دروازه ورود بیشترین تعداد پناهجویانی که به سمت ایتالیا می‌رفتند، تبدیل شد، جایی که به عنوان مقصد اصلی برای کسانی که سعی در رسیدن به اروپا دارند، عمل می‌کرد.

هزار کشته و مفقودی در مدیترانه طی سال ۲۰۲۳

در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۴ هزار پناهجو به سواحل ایتالیا رسیدند، اما نه بدون تلفات؛ سازمان ملل تنها در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از هزار کشته یا مفقود در مدیترانه مرکزی را ثبت کرده است.

«جورجیا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا، در اوایل ماه جاری میلادی با رئیس جمهور تونس دیدار کرد، زیرا دولت راست افراطی او همچنان به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از ورود پناهجویان از این کشور شمال آفریقا است.

ایتالیا به تونس وعده تسهیلات و منابع بیشتر برای گشت‌های ساحلی می‌دهد، که عفو بین‌الملل آن را گامی دیگر به سوی جاده‌ای تاریک برای دولت ملونی توصیف کرده است، زیرا همچنان به سرکوب فزاینده‌ای ادامه می‌دهد و چشمان خود را بر نقض حقوق بشر می‌بندد.

محدودیت‌های جدید ایتالیا برای عملیات‌های نجات 

در تلاش برای ایجاد بازدارندگی و محدود کردن مهاجرت غیرقانونی به ایتالیا، در فوریه ۲۰۲۳، پارلمان این کشور یک فرمان دولتی را تصویب کرد که یک آیین‎نامه رفتاری برای کشتی‌های نجات غیردولتی در دریای مدیترانه تعیین و تلاش‌های نجات آن‌ها را محدود می‌کند.

بر اساس اقدامات جدید، توانایی کشتی‌های نجات برای انجام چندین عملیات نجات در یک ماموریت کاهش یافته است؛ هر کشتی باید مستقیما به یک بندر مشخص حرکت کند تا پس از نجات به ساحل بازگردد، نه اینکه در دریا بماند و به دنبال قایق‌های پناهجویان دیگر باشد و عملیات نجات بیشتری انجام دهد.

نهاد‌هایی که این قوانین جدید را نقض می‌کنند می‌توانند با جریمه‌ای تا ۵۰ هزار یورو و توقیف کشتی‌هایشان مواجه شوند.

دولت ایتالیا همچنین در آوریل ۲۰۲۳ وضعیت اضطراری شش ماهه اعلام کرد که حمایت مالی اولیه ۵ میلیون یورویی در نظر گرفته شده برای مدیریت ورود پناهجویان را شامل می‌شود؛ این امر به دولت دستگرای افراطی ایتالیا اجازه می‌دهد تا پناهجویان را سریعتر به کشورهای خود بازگرداند و برای کسانی که اجازه اقامت ندارند، دستور اخراج صادر کند.

رویکرد تهاجمی ایتالیا

رویکرد تهاجمی ایتالیا در مقابله با موج مهاجرت به اروپا رویکردی منفرد نیست؛ در عوض، این بازتاب افزایش گسترده‌تر راست افراطی در اروپا و نگرش‌های خشن‌تر نسبت به مهاجران است؛ از عقب‌نشینی و سرکوب مهاجران از سوی یونان تا حصار مرزی مجارستان و اخراج برنامه‌ریزی شده به رواندا از سوی انگلیس.

ایتالیا و حامیان اروپایی آن با ممانعت از عملیات‌های نجات، به‌دنبال جلوگیری از خروج پناهجویان از کشور‌هایی مانند تونس و تمرکز بر بازگرداندن آن‌ها بدون توافق‌های دوجانبه کافی با کشور‌های مبدا هستند.

این امر باعث می‌شود پناهجویان به‌طور نامحدود در مراکز بازداشت مرزی سرگردان شوند و با مشکلات بسیار دیگری مانند افتادن در دام باند‌های قاچاق مواجه شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *