چین صادرات تراشه به آمریکا را محدود می‌کند

10:50 - 14 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۷۸۰
چین صادرات تراشه به آمریکا را محدود می‌کند
چین و آمریکا در سال‌های اخیر درگیر رقابت ژئوپلیتیکی شدیدی بوده‌اند که باعث شده است طرف‌ها تدابیری را در موضوع نیمه هادی‌ها و دیگر بخش‌های کلیدی فناوری اعمال کنند.

خبرگزاری میزان - چین گفته است که صادرات فلزات کمیاب مورد استفاده برای تولید نیمه هادی‌ها را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی محدود خواهد کرد. 

به گزارش «الجزیره»، وزارت بازرگانی و گمرک چین در دستورالعمل‌هایی که به تازگی منتشر شده، اعلام کرد صادرکنندگان چینی برای ارسال برخی محصولات «گالیوم» و «ژرمانیوم» به خارج از کشور از اول آگوست به منظور «حفظ امنیت و منافع ملی» به تأییدیه نیاز دارند. 

این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که طبق گزارش‌ها، آمریکا در حال بررسی محدودیت‌های جدیدی برای صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین است. 

چین و آمریکا در سال‌های اخیر درگیر رقابت ژئوپلیتیکی شدیدی بوده‌اند که باعث شده است طرف‌ها تدابیری را در موضوع نیمه هادی‌ها و دیگر بخش‌های کلیدی فناوری اعمال کنند.

آمریکا همچنین کشور‌های متحد و شریک خود را تحت فشار قرار داده است تا محدودیت‌هایی را بر صنعت فناوری چین اعمال کنند و بر همین اساس، هلند در اواخر سال جاری میلادی محدودیت‌های صادراتی جدیدی را با هدف قرار دادن چین اعمال خواهد کرد. 

از محصولاتی که صادرات آن‌ها محدود می‌شود چه می‌دانیم؟ 

«گالیوم» که توسط اتحادیه اروپا به عنوان یک ماده خام حیاتی تعیین شده است، در تولید مدار‌های مجتمع، «ال‌ای‌دی» و پنل‌های فتوولتائیک برای پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

«ژرمانیوم» برای ساخت فیبر‌های نوری و لنز‌های دوربین مادون قرمز استفاده می‌شود. 

طبق گزارش کمیسیون اروپا، چین حدود ۸۰ درصد از تولید جهانی فلزات کمیاب را به خود اختصاص داده است. 

چین ۶۳ درصد از معادن زمینی کمیاب، ۸۵ درصد پردازش و ۹۲ درصد تولید فلزات کمیاب را در اختیار دارد. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۲۲، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، آمریکا ۷۸ درصد از فلزات کمیاب خود را از چین وارد کرد و پس از آن استونی (شش درصد)، مالزی (پنج درصد) و ژاپن (چهار درصد) قرار دارند. 

با توجه به اینکه ۹۴ درصد از «گالیوم» و ۸۳ درصد «ژرمانیوم» جهان در چین تولید می‌شود، آمریکا ممکن است پس از ممنوعیت صادرات پکن با مشکل مواجه شود.

تبعات اقدامات ضد چینی واشنگتن در حوزه تکنولوژی برای آمریکا

به گزارش «اسپوتنیک»، «توماس دبلیو پاوکن»، از موسسه جنگ تجاری تا معامله متقابل، و مشاور در امور آسیا و اقیانوسیه پیش‌بینی کرد که استراتژی بایدن در قبال چین در نهایت برای واشنگتن نتیجه معکوس خواهد داشت. 

وی پیش‌تر هشدار داده بود که اگر آمریکا به اقدامات خود ادامه دهد، آن‌ها فقط به خودشان آسیب می‌رسانند، زیرا بیشتر زنجیره‌های تامین در موضوع فناوری پیشرفته از چین سرچشمه می‌گیرند.

سیاست «کودکانه» دولت بایدن در قبال چین

«پاوکن» از سیاست دولت بایدن در قبال چین انتقاد کرد و آن را ناسازگار و «کودکانه» خواند. 

برای پیچیده‌تر کردن مسائل، «جو بایدن» بلافاصله پس از سفر اخیر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به پکن، علنا «شی جین پینگ»، همتای چینی خود را «دیکتاتور» خطاب کرد.

در همین حال، با توجه به اینکه کاخ سفید در حال بررسی دستوری برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در چین است، سفر «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین نیز با جنجال‌هایی همراه است.

به گفته «پاوکن»، مشاوران بایدن در زمینه چین، شانس پکن برای مقاومت در برابر فشار‌ها و برتری را نادرست تخمین زده و آن را دست کم می‌گیرند.

انتهای پیام/

محمد حسین چخماقی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *