رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فرانسه در شوک ناآرامی‌ها/ پس‌لرزه‌های بحران اجتماعی در اروپا

7:15 - 14 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۵۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه در شوک ناآرامی‌ها/ پس‌لرزه‌های بحران اجتماعی در اروپا
پلیس فرانسه طی روزهای گذشته شدیدترین اقدامات را برای سرکوب اعتراضات در این کشور به کار گرفته است.

خبرگزاری میزان - تلاش افسران فرانسوی دخیل در حادثه قتل اخیر برای سرپوش گذاشتن بر اقدام خود قبل از انتشار فیلمی از این حادثه که نشان می‌داد آن‌ها بدون هیچ تهدیدی به سمت «ناهل مرزوق»، نوجوان ۱۷ ساله الجزایری شلیک می‌کنند - منجر به یک طوفان گسترده و خشم در سراسر فرانسه شد.

به گزارش «wsws»، درگیری‌های خشونت آمیز اخیر در سراسر فرانسه منجر به دستگیری صد‌ها نفر در هر شب از ناآرامی‌ها شد.

این سرکوب در پی دستگیری هزاران نفر از سوی پلیس فرانسه در اعتراضات به اصلاح قانون بازنشستگی در فصل بهار صورت می‌گیرد.

شهر‌های بزرگ فرانسه از سوی یک نیروی پلیس به شدت مسلح مجهز به بالگرد، خودرو‌های زرهی و سلاح‌های گرم «ضد شورش» محاصره شده‌اند. 

در روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه شب، ۴۵ هزار افسر پلیس در سراسر این کشور مستقر و هر شب ۷ هزار نفر دیگر به عنوان نیروی کمکی به پاریس اعزام شدند.

 

 

در آخر هفته، واحد‌های ضد شورش تخصصی، که محله‌ها را با خودرو‌های زرهی اشغال می‌کنند، در مارسی و لیون مستقر شدند.

واحد‌های «BRAV-M» که در ماه آوریل در جریان اعتراضات علیه اصلاح قانون بازنشستگی مکرون، تظاهرکنندگان را در پاریس وحشت‌زده کردند نیز مستقر شدند.

تلاش برای سانسور

علی‌رغم تلاش‌های دولت مکرون برای سانسور، شواهد خشونت پلیس در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و ویدئو‌ها اقدامات خشونت‌آمیز پلیس را علیه معترضان بی‌دفاع نشان می‌دهند. 

ویدئو‌های دیگر تلاش پلیس برای جلوگیری از ضبط درگیری‌ها از سوی خبرنگاران را نشان می‌دهد.

در بسیاری از شهر‌های فرانسه نبرد‌هایی گسترده‌ بین پلیس و معترضان رخ داد.

به دستور وزیر کشور فرانسه در ۲ شب متوالی خدمات تراموا و اتوبوس در سراسر فرانسه از ساعت ۹ شب لغو شد و این امر به خدمات متروی پاریس در روز یکشنبه گسترش یافت. 

در آخر هفته، در لیل، مارسی و لیون، حمل و نقل عمومی لغو شد و جلسات گروهی از اواخر بعد از ظهر به بعد ممنوع شد، اقدامات مشابهی در شهر‌های کوچکتر در سراسر این کشور که در اوایل هفته شاهد درگیری بودند، انجام شد.

خشم و ناآرامی در بلژیک و سوئیس

خشم علیه سرکوب پلیس و شرایط اجتماعی به بلژیک و سوئیس سرایت کرد؛ شنبه شب گذشته در شهر لوزان سوئیس ۷ نفر دستگیر شدند؛ سرزمین‌های فرادریایی فرانسه، «رئونیون و گویان» نیز شاهد درگیری‌های مهمی بودند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با انعکاس اضطراب بین‌المللی در مورد وضعیت فرانسه، گفت که با نگرانی تحولات فرانسه را رصد می‌کند.

تلاش برای انکار ماهیت سیاسی آشکار

تلاش قابل توجهی از سوی دولت مکرون برای انکار ماهیت سیاسی آشکار این اعتراضات صورت گرفته است که مستقیما ناشی از مبارزه با کاهش حقوق بازنشستگی است؛ مکرون گفت: ما شاهد تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌ایم که در چندین [سکوی رسانه‌های اجتماعی]سازماندهی شده‌‌اند، اما همچنین نوعی تقلید از خشونت... زندگی در بازی‌های ویدئویی است.

این امر بیانیه مکرون در جریان اعتراضات جلیقه زرد‌ها را تکرار می‌کند، زمانی که او فیس‎بوک را به دلیل مخالفت گسترده با ریاست جمهوری خود مقصر دانست؛ سخنگوی دولت فرانسه سپس تلاش کرد تظاهرات را کار «جنایتکاران غیرسیاسی و سرسخت» نشان دهد؛ «اینجا هیچ پیام سیاسی وجود ندارد.»

اگر جوانان در فرانسه احساس می‌کنند که باید برای ابراز نارضایتی خود به خشونت متوسل شوند به دلیل شرایط اجتماعی است که در آن زندگی می‌کنند و فقدان جایگزین سیاسی ارائه شده از سوی احزاب سیاسی مستقر است.

واقعیتی که جوانان در مناطق کارگری و فقیر نشین فرانسه با آن روبرو هستند، واقعیتی است که بدون شغل، بدون دسترسی به آموزش با کیفیت، و تحت آزار و اذیت مداوم - اگر نگوییم تهدید مرگبار مانند مورد ناهل - از سوی پلیس است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *