ششمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد

18:30 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۴۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ششمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد
ششمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ششمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

این کنفرانس از طرف سازمان جوانان حقوق بشر و با مشارکت ستاد حقوق بشر ایران با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی و میهمانانی از جوانان ۵۵ کشور جهان و خانواده معظم شهدا و همچنین حضور مقام‌های قضایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و کمیته عملی ششمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی سخنرانی کرد.

مقیمی، با اشاره به اینکه با فراخوانی که ۴ ماه قبل صادر شده بود، ۲۴۰ مقاله از ۱۷ کشور به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد، گفت: در حال حاضر حقوق بشر ابزاری در دست کشورهای غربی برای اعمال به کشورهای دیگر از جمله کشورهایی که اتفاقا فعال در زمینه حقوق بشر هستند، است.

مقیمی با بیان مفادی از اعلامیه جهانی حقوق بشر، این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا بر اساس این اعلامیه عمل کرده است؟

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تاکید کرد که آمریکا ناقض اصلی حقوق بشر است و این جمله تنها یک شعار نیست

مقیمی، بیان کرد: اکنون ببینید در میدانی که در فرانسه به نام میدان حقوق‌بشر نام‌گذاری شده چه خبر است و مردم برای مطالبه درخواست‌هایشان با چه وضعیتی مواجه هستند.

وی افزود: وضعیت آسانژ را ببینید که اکنون در انگلیس در آستانه استرداد به آمریکا قرار دارد و یا ادوارد اسنودن که از ترس جان خود به روسیه پناهنده شده است، جرم اینها این است که تنها علیه آمریکا افشاگری کردند.

مقیمی، اظهار کرد: آنچه که در منظومه فکری آمریکا می‌گذرد این است که حقوق بشر باید در راستای منافع ما باشد و آن را در این مسیر قرار دهیم.

در ادامه این نشست صدیقه حجازی، کارشناس مسائل فرهنگی و بین‌المللی  درباره حقوق بشر آمریکایی، تناقضات و چالش‌ها اظهاراتی را مطرح کرد. 

حجازی، تاکید کرد: جبهه امپریالیستی خود را به جبهه حامی حقوق بشر ترسیم می‌کنند اما بررسی وضعیت مردم در همین کشورها نشانگر استاندارد چندگانه و تبعیض گسترده دارد و درباره آمریکا بررسی این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار است.

به گفته وی، آمریکا در حال حاضر عضو بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری نیست که این کنوانسیون‌ها مربوط به مسائل داخلی آمریکاست.

حجازی در ادامه به موضوعات دیگری مانند آزار و تجاوز جنسی و همچنین خشونت خانگی در آمریکا اشاره کرد و آماری را در این زمینه ارائه کرد.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور دیگر سخنران این کنفرانس بود.

حسینی با اشاره به اقدامات خرابکارانه آمریکا در منطقه گفت: آمریکایی‌ها به بسیاری از این جنایات خود اذعان دارند و رژیم صدام را در جنگ تحمیلی علیه کشورمان تشویق کردند.

وی با اشاره به اینکه انسان‌های بسیاری قربانی نقض حقوق‌بشر از سوی آمریکا شده و همچنان این جنایات ادامه دارند، اظهار کرد: غارت و چپاول ثروت کشورها از سوی آمریکا انجام شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه به موارد نقض حقوق بشر در داخل آمریکا و علیه شهروندان این کشور اشاره کرده و خشونت تسلیحاتی را یک بحران توصیف کرد.

حسینی همچنین مداخله‌گری و جنگ‌افروزی، تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها و خشونت علیه پناهجویان و بازداشت گسترده پناهجویان را از دیگر موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا توصیف کرد.

زینب سلیمانی، دختر سردار سلیمانی، سخنران دیگر این کنفرانس بود.

وی ترور آزادیخواهان کودتا علیه کشورها، برپایی زندان‌های مخوف و شکنجه زندانیان را گوشه ای از اقدامات آمریکا توصیف کرد.

سلیمانی با اشاره به ترور  سردار سلیمانی از سوی آمریکا، گفت: این اقدام بزدلانه چهره تروریستی آمریکا را بیش از پیش آشکار کرد.

وی در ادامه مجاهدت‌های سردار شهید سلیمانی را برشمرد و گفت: سردار سلیمانی از سوی تروریست‌ترین دولت تاریخ به شهادت رسید.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در ادامه این نشست سخنرانی کرد و با اشاره به حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گفت: سردمدار این اقدام آمریکا بود و این اقدام با ادعای حمایت از حقوق زنان صورت گرفت.

معاون رئیس جمهور همچنین به برخی از مشکلاتی که زنان و کودکان در جامعه آمریکا با آن مواجه هستند اشاره و آماری از آزار و سوء استفاده جنسی علیه زنان در آمریکا و همچنین ارتش این کشور ارائه کرد.

خزعلی با بیان اینکه آمریکا جزو کشورهای ناامن برای زنان به شمار می‌رود، جمعیت زنان زندانی را در آمریکا بسیار چشمگیر توصیف کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *