بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی|

دروغگویی، جنایت جنگی و مصونیت از مجازات؛ ۳ ضلع جنگ‌های خارجی آمریکا

15:16 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۹۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دروغگویی، جنایت جنگی و مصونیت از مجازات؛ ۳ ضلع جنگ‌های خارجی آمریکا
آمریکا، بزرگ‌ترین مدعی حقوق بشر، بابت هیچ یک از جنایت‌های جنگی خود پاسخگو نبوده و مجازات نشده است.

خبرگزاری میزان – بیش از دو دهه از زمان حمله به اصطلاح ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به عراق می‌گذرد، اما مردم این کشور همچنان از دسترسی به عدالت محروم مانده‎اند.

نقض‌های گسترده حقوق بشری و حقوق بشردوستانه در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در عراق ثبت شدند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به حملات بی رویه منجر به کشتار و زخمی شدن غیرنظامیان، بازداشت و انتقال مخفیانه بازداشت شدگان، ناپدید شدن اجباری، شکنجه و دیگر رفتار‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز اشاره کرد.

زندانیان سابق به شکل گسترده‌ای از شکنجه‌ها و سوءاستفاده‌ها در زندان‌های آمریکا در این دوره سخن می‌گویند؛ شکنجه‌هایی مانند محرومیت از خواب، برهنگی اجباری، محرومیت از غذا و آب کافی، تهدید به تجاوز جنسی، ...

آمریکا گذشته از جنایت‌ها و تجاوز‌های فاحش خود از طریق اتخاذ سیاست‌های نابخردانه مانند انحلال نیرو‌های امنیتی و تزریق مقادیر زیادی سلاح به این کشور، خلا امنیتی را در آن ایجاد کرد که زمینه برای گسترش خشونت‌های بیشتر و تروریسم فراهم ساخت.

عراق از زمان حمله آمریکا تاکنون در چرخه‌های مختلف و متوالی از خشونت و فرهنگ معافیت از مجازات غوطه ور شده است و این میراث آمریکا برای عراق همچنان قربانی می‌گیرد؛ مردم این کشور همچنان از تاثیر‌های مخرب جنایت‌های جنگی و دیگر جنایت‌های آمریکا در حمله و متعاقب آن اشغال کشورشان رنج می‌برند.

آن چه بر بار این رنج می‌افزاید، مصونیت از مجازات عاملان این جنایت‌ها و عدم پاسخگویی آن‌ها از یک سو و مواجهه قربانیان عراقی این نقض‌های حقوق بشر با موانع سیستماتیک در مسیر دادگاه هاست.

عفو بین‎الملل در گزارشی که به مناسبت بیستمین سالگرد تهاجم و متعاقب آن اشغال عراق منتشر کرد، خواستار اجرای عدالت و پرداخت غرامت کامل برای نقض فاحش حقوق بشر و نقض جدی قوانین بشردوستانه بین المللی شد.

مصونیت آمریکا از مجازات و پاسخگویی

آمریکا در چارچوب تلاش برای حفظ مصونیت خود از مجازات‌های ناشی از ارتکاب جرایم جنگی در عراق، به خواسته سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری مختلفی مبنی بر تشکیل یک کمیسیون مستقل تحقیقاتی جوابی نمی‌دهد.

این کشور برای سرپوش نهادن بر جنایت‌های عمیق و گسترده خود در عراق فقط با انجام تحقیقات درباره سوءاستفاده از زندانیان از سوی سربازان آمریکایی موافقت کرده است؛ تحقیقاتی که در نهایت به محکومیت چند سرباز رده پایین منجر شد.

اعتراف‌های سریالی مقام‌های آمریکایی

تاکنون مقام‌های مختلف آمریکایی به شکل‌های مختلف در بازه‌های زمانی مختلف پس از تهاجم به عراق اعتراف‌هایی به ارتکاب جنایت جنگی یا حمله بر مبنای اسناد دروغین داشته اند.

«جورج بوش» و «دونالد رامسفلد،» رئیس جمهور و وزیر دفاع اسبق آمریکا علنا به دست داشتن در بازداشت‌های مخفیانه در عراق اعتراف کردند.

در حالی که بر اساس قوانین بین المللی می‌توان مرتکبان جنایت‌های جنگی را محاکمه کرد، تاکنون هیچ مقام ارشد عراقی به دلیل جنایت‌های مرتکب شده در عراق محاکمه نشده است.

روایت کری از جنایت‌های جنگی آمریکا عراق

«جان کری»، وزیر خارجه اسبق و نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی اخیرا در جریان یک نشست آب و هوایی در پاریس اظهارات جالب و در عین حال عجیبی درباره حمله به عراق داشت و آن را روندی متفاوت از بحران اوکراین خواند.

وی ضمن طرح این ادعا که شخصا با حمله به عراق مخالف بود، گفت که جنایت‌های جنگی در جریان تجاوز و اشغال عراق رخ داد.

«کری» با پذیرش این واقعیت که اساس حمله به عراق بر اسناد دروغین استوار بود، گفت: مشخص نبود که مدارکی که آن زمان ارائه شد، دروغین هستند؛ من نمی‌خواهم موضوع جنگ عراق را مجددا بررسی کنم و در گذشته زمان زیادی صرف آن کرده ام؛ نمی‌خواهم بگویم که چه کسی مسئول این دروغ است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین از این که به بوش اختیار استفاده از اقدام نظامی علیه عراق داد شد، ابراز تاسف و تاکید کرد که این جنگ یک اقدام تجاوزکارانه از سوی آمریکا نبوده است.

عراق؛ قربانی دروغگویی و جنایتکاری آمریکا

محصول آمریکایی اقدام نظامی علیه عراق، با این استدلال دروغین به جهانیان فروخته شد که رژیم صدام با نقض قطعنامه سازمان ملل که در پایان جنگ خلیج فارس امضا شد، سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد یا در حال توسعه آن‌هاست؛ ضمن این که بازرسی بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل را محدود کرده و از القاعده حمایت مالی و عملیاتی می‌کند.

این محصول را «بوش» و «تونی بلر»، نخست وزیر وقت انگلیس بر اساس شواهد و مدارک ساختگی برای افکار عمومی کشورهای خود و جهان تولید کردند.

بررسی‌های پس از حمله به عراق نشان داد که همه این ادعا‌ها ساختگی و دروغین بودند.

پنتاگون در سال ۲۰۰۹ شمار تلفات ارتش آمریکا در جنگ علیه عراق را بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ اعلام کرد؛ در همین سال شمار تلفات عراقی حمله آمریکا به عراق در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ بیش از ۸۵ هزار نفر اعلام شد.

این رقم شامل تلفات نظامی و غیرنظامی بود.

در اکتبر ۲۰۱۰ سایت افشاگر ویکی‎لیکس حدود ۴۰۰ هزار سند محرمانه ارتش آمریکا مربوط به جنگ عراق را به صورت آنلاین منتشر کرد.

این اسناد نشان می‌دهند که ارتش آمریکا آمار دقیقی از تلفات غیرنظامی عراقی داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *