رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازخوانی یک جنایت حقوق بشری آمریکا؛ پرواز بی‎فرود ۶۵۵

13:33 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۲۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازخوانی یک جنایت حقوق بشری آمریکا؛ پرواز بی‎فرود ۶۵۵
یکی از پر رنگ‌ترین و مهم‌ترین جنایت‌های بشری آمریکا علیه ایران، شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۳۶۷ است که بر اثر آن ۲۹۰ سرنشین از جمله ۶۶ کودک جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری میزان - ۱۲ تیر در تقویم کشورمان با یک مناسبت مهم شناخته می‌شود؛ مناسبتی که اوج جنایت‌های برنامه ریزی شده بشری آمریکا علیه مردم و کشور ایران را نشان می‌دهد.

در این روز که اکنون در تقویم کشورمان با نام آخرین روز هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی شناخته می‌شود، ناو «وینسنس» آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار دارد و جنایتی خون بار را رقم زد.

پرواز ۶۵۵ ایران ایر که در جولای ۱۹۸۸ از بندرعباس به دبی امارات می‌رفت، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه، در پی اصابت دو موشک آمریکایی شلیک شده از ناو جنگی «یو اس اس وینسنس آمریکا» در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد و همه ۲۹۰ سرنشین آن از جمله ۶۶ کودک جان باختند.

اگرچه جعبه سیاه این هواپیما در اعماق خلیج فارس گم شد، اما جعبه سیاه «وینسنس» بخش بزرگی از واقعیت و البته دروغگویی‌های آمریکا را آشکار کرد.

 

بازخوانی یک جنایت بشری آمریکا؛ پرواز بی فرود ۶۵۵

آمریکا در توجیه این حادثه ادعا کرد که نیرو‌های آمریکایی به اشتباه تصور کردند که این هواپیمای مسافربری یک جت جنگی است؛ با وجود همه ادعا‌های آمریکا، این رویداد انتقاد‌های زیادی مبنی بر رفتار بیش از حد تهاجمی ناو جنگی «یو اس اس وینسنس» در مواجهه با هواپیمای مسافربری ایران را در پی داشت.

ایران در ماه مه ۱۹۸۹ شکایت خود از آمریکا به دلیل انهدام یک فروند هواپیمای مسافربری خود را در دیوان دادگستری بین المللی ثبت کرد؛ آمریکا نه تنها مسئولیت ساقط کردن هواپیمای مسافربری ۶۵۵ را نپذیرفت، بلکه از عذرخواهی رسمی از ایران نیز خودداری کرد.

سه سال پس از حادثه مذکور، دریاسالار آمریکایی در یک برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که «وینسنس» هنگام پرتاب موشک داخل آب‌های سرزمینی ایران بود؛ این اظهارات با ادعا‌های قبلی نیروی دریایی آمریکا متفاوت بود، باید توجه داشت که ایکائو نیز در دسامبر ۱۹۸۸ صحبت‌های دریاسالار آمریکایی را تایید کرد.

 

بازخوانی یک جنایت بشری آمریکا؛ پرواز بی فرود ۶۵۵

 

ایران همواره تاکید کرده این سهل انگاری به منزله یک جنایت بین المللی است و نه یک تصادف.

این حادثه مرگبارترین فاجعه هوایی مربوط به ایرباس A ۳۰۰ و همچنین مرگبارترین فاجعه هوایی سال ۱۹۸۸ بود؛ همچنین این حادثه تا زمان سرنگونی پرواز خطوط هوایی مالزی در اوکراین در سال ۲۰۱۴ مرگبارترین حادثه سرنگونی هواپیما بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *