مروری بر ابعاد گسترده تبعات تهاجم آمریکا به عراق

12:12 - 01 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۴۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مروری بر ابعاد گسترده تبعات تهاجم آمریکا به عراق
تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ غیرنظامیان بسیاری را به کام مرگ کشاند و تبعات بسیاری را به همراه داشت.

خبرگزاری میزان - ۲۰ سال پیش، جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با مطرح کردن برخی ادعا‌ها در ۲۰ مارس یک کمپین بمباران شوک‌برانگیز را در عراق با حمایت انگلیس آغاز کرد.

چند هفته بعد، در اول ماه می‌ همان سال، بوش اعلام کرد که این «ماموریت» انجام شده است؛ با این حال، جنگ به سرکردگی آمریکا در واقع بسیار دور از پایان بود؛ ویرانی تمام آن چیزی بود که آمریکا بر عراق تحمیل کرد و عواقب آن هنوز تا به امروز در سال ۲۰۲۳ مشهود است.

هزینه حمله به عراق

جمله بر اساس حسابرسی انجام شده توسط وزارت دفاع آمریکا در ژانویه ۲۰۱۵، کل هزینه عملیات انگلیس در عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۸.۲ میلیارد دلار بوده است.

در ابتدا، ۳ میلیارد دلار برای پوشش «هزینه‌های کامل تعهدات نظامی انگلیس» در عراق در بودجه سال ۲۰۰۳ کنار گذاشته شد.

بر اساس برآورد‌های منتشر شده توسط پروژه «هزینه جنگ»، هنگام ترکیب مجموع هزینه‌های جنگ در عراق و سوریه، آمریکا ۱.۷۹ تریلیون دلار هزینه کرد؛ این ارقام همچنین شامل مراقبت از کهنه سربازان در کنار هزینه‌های پنتاگون و وزارت خارجه است.

آمار قربانیان عراقی

بر اساس ارقام منتشر شده، حدود ۲۱۰ هزار غیرنظامی عراقی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ کشته شدند؛ تنها در سال ۲۰۰۶، بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ غیرنظامی کشته شدند که آن را به خونین‌ترین سال برای غیرنظامیان عراقی تبدیل کرد.

مجله پزشکی «لنسنت» آمریکا تلفات غیرنظامیان عراقی را ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده است.

تلفات آمریکا و انگلیس

تعداد نیرو‌های آمریکایی کشته شده در جنگی که خود آمریکا آغازگر آن بود بین مارس ۲۰۰۳ و آگوست ۲۰۲۱، حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام شده است.

همچنین از زمان آغاز جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳، ۱۷۹ پرسنل نیرو‌های نظامی انگلیس کشته شده‌اند، علاوه بر این، ۵۳ نفر تنها در سال ۲۰۰۳ کشته شدند.

در این میان، تعداد کشته‌شدگان نیرو‌های دیگر کشور‌های ائتلاف بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱، ۱۳۹ نفر بود.

آواره شدن میلیون‌ها عراقی

۳.۹ میلیون پناهنده عراقی بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۶ فرار کردند. ۲ میلیون نفر از آن‌ها از کشور گریختند و ۱.۹ میلیون نفر در داخل عراق آواره شدند.

نکته قابل توجه این است که این اعداد و ارقام مربوط به کشته شدگان ناشی از تخریب سیستم‌های بهداشتی و درمانی که باعث مرگ و میر ناشی از سوءتغذیه و بیماری شده است، نیست.

آمریکایی‌ها به کشته‌های عراقی اهمیت نمی‌دهند؛ آن‌ها حتی به خودشان اهمیت نمی‌دهند.

آمریکا عادت طولانی و آزاردهنده‌ای دارد؛ خشونتی را که در خارج از این کشور و همچنین در خانه مرتکب می‌شود نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا عراق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *