رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقدام عملی قوه قضاییه در پاسخگویی به درخواست‌های مشروع و به حق مردمی/ حل مشکل مراجعه کنندگان توسط رئیس دستگاه قضا

9:00 - 09 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۵۹۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
اقدام عملی قوه قضاییه در پاسخگویی به درخواست‌های مشروع و به حق مردمی/ حل مشکل مراجعه کنندگان توسط رئیس دستگاه قضا
پاسخگویی به درخواست‌های مشروع و به حق مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود و رئیس قوه قضاییه در جریان سفر های خود به استان‌های کشور از نزدیک در جریان مشکلات حقوقی و قضایی می گیرد.

خبرگزاری میزان - رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند و درخصوص ارتباط با مردم اینگونه گفت که  ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

به همین منظور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای علاوه بر اینکه شخصاً به دیدارهای مردمی می پردازد بلکه به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع می کنند را بررسی و رسیدگی کنند حتی در بخشی از سخنان خود گفت که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.

در همین راستا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه که یکی از نهاد های قضایی قوه محسوب می‌شود واسطه‌ای امین میان مسئولان عالی قضایی و مردم برای پاسخگویی به سئوالات در سریع‌ترین زمان ممکن است و در این مرکز علاوه بر دسترسی آسان به مسئولان عالی قضایی بحث ارشاد حقوقی مردم نیز در دستور کار  قرار دارد.

پاسخگویی به درخواست‌های مشروع و به حق مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود و مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد. در این اداره بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.  

دیدارهای مردمی شخص رئیس قوه قضاییه به اشکال مختلفی از جمله، ملاقات‌های مردمی در جریان سفرهای استانی ، بازدیدهای میدانی از مراجع و مراکز قضایی و همچنین دیدار مستقیم و بدون واسطه با مراجعه‌کنندگان به بخش ارتباطات مردمی قوه قضاییه و همچنین حضور در مساجد و‌دیدار بدون واسطه با مردم برگزار می‌شود.

مردم با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه درخواست‌های حقوقی و قضایی خود را مطرح می‌کنند و به منظور تسریع در رفع مشکلات و رسیدگی لازم جهت حصول نتیجه، زمینه دیدار با مسئولان عالی قضایی فراهم می‌شود و در صورتی که صدور دستور و تصمیم گیری در حیطه اختیارات و مسئولیت قانونی رئیس قوه قضاییه باشد شرایطی برای دیدار مستقیم و بدون واسطه محیا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای علاوه بر اینکه در ساختمان حوزه ریاست و مرکز ارتباطات مردمی با مراجعان ملاقات  و ضمن قرار گرفتن در جریان مسائل و مشکلات آنها به صورت موردی دستورات مقتضی را صادر می‌کند در جریان سفر های خود به استان‌های کشور نیز از نزدیک در جریان مشکلات حقوقی و قضایی مردم قرار گرفته و برای رفع این مشکلات راهکار‌هایی ارائه داده است.

به همین منظور رئیس قوه در جریان هجدهمین سفر استانی که به استان اصفهان سفر کرد ضمن دیدار مستقیم و بدون واسطه با مردم برای برطرف کردن مسائل قضایی و سایر مشکلات آن‌ها در حد مقدورات، اقدامات مقتضی را ترتیب اثر داد.

در همین راستا خبرگزاری میزان با مراجعانی که در سفر استانی رئیس قوه به اصفهان و یا در مرکز ارتباطات مردمی درخواست های حقوقی خود را مطرح کردند گفت و گو داشته است.

 تسریع در رسیدگی به پرونده فروش مال غیر پس از گذشت ۷ سال 

یکی از مراجعانی که به صورت چهره به چهره درخواست و مشکلات خود را با رئیس قوه قضاییه مطرح کرده بود درخصوص حصول نتیجه این ملاقات به بیان مطالبی پرداخت.  

در سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان اصفهان درخواست تسریع در رسیدگی به پرونده فروش مال غیر را که ۷ سال است پیگیری میکنم مطرح کردم پس از بررسی درخواست مطروحه با گذشت سه ماه برای پرونده رای بدوی صادر شد و در حال حاضر برای تجدید نظر ارسال شده است.

در جریان ملاقات مردمی با رئیس قوه قضاییه در مرکز ارتباطات مردمی پس از مطرح کردن درخواست حقوقی و قضایی خود دستورات مقتضی از جانب رئیس قوه قضاییه صادر شد و روند رسیدگی بسیار بهتر شد.

گفتنی است که در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در جریان سفر ریاست قوه قضائیه به استان اصفهان مکاتبه ویژه با دادگستری کل استان اصفهان مبنی بر تسریع در رسیدگی انجام شد که در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲  از دادگستری کل استان اصفهان جوابیه‌ای به شرح ذیل وصول شد «پرونده مورد بررسی قرار گرفت و به عرض می‌رسانم پس از نقض قرار در مرجع تجدیدنظر، در مرجع بدوی، منتهی به صدور دادنامه شده است.»

صدور رای پرونده ای با ۳۸ فقره شکایت پس از گذشت ۲ سال در سفر استانی رئیس قوه قضاییه به اصفهان 

متقاضی دیگر ملاقات مردمی با رئیس قوه قضاییه در سفر استانی به اصفهان گفت آبان ماه سال ۱۳۹۸ ساعت ۱۱ ظهر یک باند سرقت دارای سابقه، منزل ما را مورد سرقت قرار دادند که پس از جواب انگشت نگاری سارقان مشخص شدند.

با وجود اینکه این پرونده ۳۸ فقره شکایت داشته است، ولی روند رسیدگی به پرونده بسیار طولانی شده بود و ۲ سال به طول انجامید.

در سفر استانی رئیس قوه قضاییه به اصفهان مشکل حقوقی و قضایی خود را مطرح کردم و دستور صادر شد تا دادستان شخصاً به این موضوع رسیدگی کند و دادگاه نیز گزارشاتی مبنی بر نحو رسیدگی به پرونده را ارسال کند که در نهایت پس از ۲ سال رای صادر شد و در مرحله اجرای احکام است.

دستور ویژه‌ رئیس قوه قضاییه برای تسریع در اطاله دادرسی 

یکی دیگر از مراجعان نیز درخصوص درخواست مطرح شده و نحو رسیدگی به آن گفت که سال ۹۷ از یک نمایندگی خودرو ماشین خریداری کردم و نمایندگی خودرو ماشین بدون پلاک و سند رو تحویل داد و مقرر شد که بعد از ۱۵ روز برای خودرو پلاک و سند صادر کند، ولی این امر انجام نشد بنابراین سال ۹۸ در این خصوص در دادگاه پرونده شکایت از نمایندگی خودرو مدنظر تشکیل شد و پس از طی مراحل قانونی و ارائه مدارک مستدل شخص مورد نظر متواری شد.

رئیس قوه قضاییه در ملاقات مردمی پس از بررسی مشکل مطروحه دستور ویژه‌ای را صادر کرد که در نهایت حکم پرونده حقوقی صادر و در حال حاضر در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

انتهای پیام/


محمدبیات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
0
باسلام.مدیران محترم من سال 1372برنده جایزه کلیدطلایی بانک صادرات شده ام.در روزهای قدیرخم طی مراسم کلید ساختمان تهران بلوارفردوس شرق پلاک۲۰۲ را بمن داده.و گفتن 10روز دیگرساختمانت را تحویل میدهیم 10روزدیگر مراجعه کردم دیدن فقیر مجروح جنگیم ندادند من مستاجرم جایزه ام را میخواهم.استدعادارم دستورفرمایید تحویلم دهند.در جنگ رزمنده اسلام بودم 73نفر بهترینها مورخ۱۳۶۷/۱/۲۲شهید شدند من ماندم گدایی میکنم.30سال شکایت میکنم...
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *