گزارش|

افزایش ۲۰ درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیک؛ از کنترل تورم تا افزایش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

8:06 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۰۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
افزایش ۲۰ درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیک؛ از کنترل تورم تا افزایش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال مردم مواجه شده است. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز کنترل تورم را یکی از اثرات این طرح می‌دانند.

خبرگزاری میزان _ دولت سیزدهم در بهار سال گذشته برای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، طرح اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالا‌های اساسی را اجرایی کرد. 

براین اساس به سه دهک اول ماهانه ۴۰۰ هزارتومان به ازای هر نفر و به دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزارتومان پرداخت می‌شود. 

دولت در سال گذشته طرح کالابرگ الکترونیک را با هدف حمایت از معیشت خانوار‌ها و حفظ سلامت غذایی افراد در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان به‌صورت آزمایشی به‌اجرا درآورد. 

پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک، در اواخر سال گذشته دولت این طرح را به‌صورت ملی و سراسری آغاز کرد. براساس این طرح اعتبار کلیه خانوار‌های یارانه‌بگیر به‌مقدار یارانه دریافتی شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۱ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند؛ این اقلام شامل شیر کم چرب بطری، پنیر UF، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر و ماست پرچرب می‌شود. 

افزایش ۲۰ درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیک؛ از کنترل تورم تا افزایش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

به عقیده کارشناسان در صورت مدیریت صحیح، این طرح بخش عمده‌ای از تورم را کنترل خواهد کرد. 

افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای ۳ دهک اول 

در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز‌های گذشته جهت حمایت از معیشت خانوارها، افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ را برای ۳ دهک اول اجرا کرد. در این طرح در صورتی که ۳۲۰ هزار تومان از مبلغ یارانه هر یک از افراد خانواده برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام‌شده در فروشگاه‌های ارائه‌دهنده کالا‌های یارانه‌ای استفاده شود، خانوار مشمول افزایش ۲۰ درصدی یارانه خواهد شد یا به عبارت دیگر یارانه آن‌ها به ۴۸۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

مشارکت ۷۰ هزار خانوار تهرانی از ابتدای آغاز طرح

در همین رابطه حامد ویس‌کرمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، در گفت‌وگو با رسانه ملی با اشاره به اینکه طرح کالابرگ الکترونیک در کل کشور در حال اجرا است، اظهار کرد: آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که بیش از ۷۰ هزار خانوار تهرانی در این طرح شرکت کرده‌اند و بالغ بر ۱۲۲ هزار تراکنش خرید ثبت شده است. 

وی گفت: ۲۲۰ هزار خانوار در تهران مشمول این طرح هستند و بیش از ۸ هزار فروشگاه در نقاط روستایی و شهری تهران به طرح کالابرگ الکترونیکی پیوسته‌اند. 

به گفته ویس‌کرمی یارانه‌بگیران می‌توانند ۸۰ هزارتومان باقی‌مانده و ۸۰ هزارتومان تشویقی خود را به‌صورت نقدی در زمان واریز یارانه‌ها دریافت کنند.

کنترل تورم با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان در رابطه با اثرات این طرح بر معیشت مردم اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک بر کنترل تورم اثرگذار است، اما اگر این طرح فقط به‌ازای خرید مایحتاج خانوار‌ها اجرا شود و به‌صورت نقدی قابل پرداخت نباشد، اثرگذاری بهتری در کنترل تورم داشت. 

وی در رابطه با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: در ابتدای طرح پرداخت یارانه‌ها قرار بود که این یارانه با ارائه کالابرگ الکترونیک به مردم پرداخت شود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی باید نیازمندان واقعی شناسایی تا حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت گیرد. 

جوکار در ادامه با اشاره به اینکه باید بانک اطلاعاتی برای ثبت اطلاعات تمام افراد ایجاد شود، تاکید کرد: به‌علت عدم وجود اطلاعات کافی ممکن است برخی از افراد که مستحق دریافت یارانه هستند از لیست یارانه‌بگیران حذف شده باشند، به همین دلیل دولت بهتر است سامانه‌ای را برای این امر راه‌اندازی کند. 

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باید افزایش پیدا کند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، همچنین در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: برای حفظ قدرت خرید مردم باید تورم کنترل شود و در کنار آن میزان درآمدها، دستمزد‌ها و یارانه‌ها افزایش پیدا کند. 

وی تاکید کرد: اجرای افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها برای حمایت از سه دهک اول جامعه طرح خوبی است، اما کافی نبوده و برای بهبود اوضاع اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر باید حمایت‌ها افزایش پیدا کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید مردم بهتر است، فردی را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده تعیین، تا برخی از مسائل را پیگیری و برای برخورد با گران‌فروشی‌ها اقدام کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *